Bevezetés | 5 |
Könyvünk célja és jellege | 5 |
A szakmódszertan tanulmányozásának értelme | 6 |
A módszertani szabadság értelmezése | 9 |
Az irodalomtanítás módszereit meghatározó tényezők | 11 |
Az irodalomtanítás helye a tantárgyak rendszerében | 11 |
Az irodalomtanítás célja és feladatai | 15 |
Az irodalomtanár személyisége | 24 |
A tanuló, az osztály | 27 |
A világnézeti és erkölcsi nevelés módszere az irodalomtanításban | 30 |
Világnézeti nevelés az irodalomtanításban | 30 |
A marxista világnézet elemeinek tudatosítása | 32 |
Érzelmi és akarati ráhatás a világnézeti és erkölcsi nevelésben | 38 |
A világnézeti nevelés legfőbb lehetőségei az irodalomtanításban | 41 |
Hibalehetőségek a világnézeti-erkölcsi nevelésben | 45 |
Az irodalomtanítás anyaga és tanítási módszerei | 52 |
Az irodalomtanítás anyaga | 52 |
A tankönyv | 52 |
Maximalizmus és minimalizmus | 54 |
Az irodalomtanítás fokozatai | 55 |
Az irodalomtanítás módszerei | 57 |
A megbeszélés (beszélgetés) és a vita | 58 |
A tanári előadás, elbeszélés és magyarázat | 59 |
A tanulók önálló munkája | 72 |
A bemutatás, szemléltetés | 79 |
A gyakorlás | 86 |
A tanítási óra az irodalomtanításban | 89 |
A temetikus tervezés | 89 |
Óraváltozatok az irodalomtanításban | 91 |
Sajátos jellegű irodalomórák | 96 |
Az irodalmi művek feldolgozása, I. Előkészítés és bemutatás | 100 |
Az új anyag feldolgozásának előkészítése | 100 |
A bemutató olvasás | 107 |
Az irodalmi művek feldolgozása, II. Az irodalmi műelemzés | 128 |
Van-e szükség elemzésre? | 128 |
A tartalom és a forma egysége a műelemzésben | 129 |
A tanulók spontán megnyilatkozásai | 131 |
A műelemzés szempontjai | 133 |
Az elemzés menete | 140 |
A műelemzés példái | 153 |
Lírai költemény elemzése az irodalomolvasás fokán | 154 |
Lírai költemény elemzés irodalomtörténeti fokon | 159 |
Kisepikai költemény elemzése | 178 |
Kisepikai prózai mű elemzése | 182 |
Verses nagyepikai mű elemzése | 188 |
Prózai nagyepikai mű elemzése | 193 |
Drámai mű elemzése | 202 |
Az összefoglalás és a házi munka kijelölése | 209 |
Összefoglalás a tanítási óra végén | 209 |
A táblai vázlat | 211 |
A táblai vázlat formái | 216 |
A házi munka kijelölése | 232 |
Az írásbeli házi feladat főbb fajtái | 235 |
A tanulók felkészültségének ellenőrzése az irodalmi órán | 247 |
Ellenőrzés az irodalmi órán | 247 |
Az irodalmi ellenőrzés általános elvei | 248 |
Az irodalmi ellenőrzés területei | 253 |
A könyv nélküli (szó szerinti) szövegmondás | 255 |
Az írásbeli házi feladat ellenőrzése | 258 |
Az élőszóbeli ellenőrzés | 261 |
Az osztályozás problémái | 267 |
Az irodalmi óra tervezése. Az irodalomtanár felkészülése az órára | 271 |
Az óravázlat és óraterv | 271 |
Az irodalmi óra tervezésében és levezetésében leggyakrabban előforduló hibák | 283 |
Az irodalomolvasás és az irodalomtörténet-tanítás sajátos módszertani kérdései | 286 |
Egy szöveg több órán, több szöveg egy órán | 286 |
Az irodalomelméleti ismeretek tanítása | 291 |
A történetiség érvényesülése | 293 |
Az írói életrajzok tanítása | 295 |
A korszakáttekintő témák | 298 |
Újtípusú irodalmi olvasmányok | 305 |
A korszakzáró összefoglalás | 307 |
A tanulók otthoni olvasásának irányítása. A házi olvasmányok feldolgozása | 308 |
A házi olvasmányok | 309 |
A kötelező házi olvasmányok feldolgozása | 312 |
Olvasómozgalom | 318 |
Fogalmazástanítás az irodalomtanítás keretében | 319 |
Aktív fogalmazástanítása | 319 |
Az irodalmi dolgozatok | 324 |
A dolgozatok javításának technikája | 329 |
Az írásbeli dolgozatok minősítése | 332 |
A dolgozatjavítás órája | 334 |
Az irodalmi nevelés sajátos területei. Az irodalmi szakkör. A felnőttoktatás és népművelés | 336 |
Az "irodalmi kirándulások" | 336 |
Az irodalmi szakkör (önképzőkör) | 337 |
Irodalomtanítás a felnőttoktatásban | 343 |
Az irodalomtanár a népművelésben | 345 |
Függelék. A legfontosabb forrásművek az irodalomtanítás tanulmányozásához | 347 |