Tájékoztató a tankönyvhöz | 5 |
IRODALMUNK A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN ÉS A SZÁZADFORDULÓN | 7 |
Kétség és remény között | 7 |
A kiegyezés után | 8 |
Új írói törekvések | 8 |
Madách Imre | 11 |
Az ember tragédiája | |
Szokatlan alkotás, szokatlan műfaj | 14 |
A Tragédia létrejöttének körülményei | 15 |
Keretszínek | 17 |
Lucifer alakja | 17 |
Ádám, Lucifer, Éva | 18 |
A történeti színek konfliktusa | 19 |
Egyiptom | 20 |
Athéné | 20 |
Róma | 21 |
Konstantinápoly | 21 |
Prága I. | 22 |
Párizs | 23 |
Prága II. | 24 |
London | 24 |
Falanszter | 25 |
Az űr | 27 |
Eszkimó-világ | 28 |
A Paradicsomon kívül | 28 |
"Küzdj és bízva bízzál!" | 29 |
A Tragédia verselése | 30 |
Vajda János | 31 |
Két líratípus | 33 |
Újszerű "tájlíra" | 33 |
Látomás és filozófia | 35 |
A kozmikus magány | 37 |
A Gina-szerelem | 38 |
A regény műfaji jellegzetességei | 40 |
Kemény Zsigmond | 43 |
Özvegy és leánya | 45 |
Mikszáth Kálmán | 49 |
Írói indulása | 54 |
Tót atyafiak | 56 |
A jó palócok | 58 |
Beszterce ostroma | 63 |
A későn született ember | 63 |
Magyar Don Quijote | 65 |
Úri svihákok | 66 |
Új meseszál: Apolka története | 66 |
Összefonódnak a meseszálak | 67 |
A Noszty fiú esete Tóth Marival | 69 |
A regény keletkezésének körülményei | 69 |
Sokszálú regény | 71 |
A vármegyei közélet kritikája | 72 |
Mikszáth Polgárai | 74 |
Novellairodalmunk a 19. század végén és a századfordulón | 77 |
Petelei István | 79 |
Gozsdu Elek | 80 |
Bródy Sándor | 80 |
Gárdonyi Géza | 81 |
Tömörkény István | 82 |
Thury Zoltán | 83 |
Ambrus Zoltán | 84 |
Papp Dániel | 85 |
Csáth Géza | 85 |
A 19. SZÁZAD VILÁGIRODALMÁBÓL | 87 |
A realizmus | 87 |
A francia regény világa a 19. században | 90 |
Stendhal | 91 |
Vörös és fekete | 93 |
Stendhal romantikus realizmusa | 93 |
Rejtélyes cím | 95 |
Rejtélyes hős | 96 |
A verriéres-i kisvilág | 96 |
Rénalné - Julien | 98 |
Besancon | 99 |
A párizsi nagyvilág | 100 |
Mathilde - Julien | 100 |
Lehull a Tartuffe-álarc | 101 |
Karrier-regény? | 102 |
Honoré de Balzac | 104 |
Goriot apó | 106 |
A részletek gazdagsága | 106 |
A penzió lakói | 107 |
Több szálon futó cselekmény | 108 |
A "fent" és a "lent" erkölcse | 109 |
Romantikus cselekménybonyolítás | 110 |
Romantikus és realista jellemzés | 111 |
A végső elhatározás | 111 |
Gustave Flaubert | 113 |
Bovaryné | 115 |
A regénytörténet társadalmi háttere | 115 |
Flaubert esztétikája- regényének szerkesztő elve | 116 |
Regénytéma: A romantikus vágyak bukása a kisszerű környezetben | 117 |
Bovaryné ellenpontja: a szánalmas-nevetséges férj | 117 |
A főszereplő: áldozat és hős | 120 |
Hiteles korrajz | 122 |
Az orosz realizmus világa | 124 |
Nyikolaj Vasziljevics Gogol | 126 |
A köpönyeg | 129 |
Komikus előadás, stílushumor | 129 |
Humánus érzelmesség | 130 |
Eltorzult világ | 131 |
Fantasztikus befejezés | 132 |
Lev Nyikolajevics Tolsztoj | 134 |
Ivan Iljics halála | 139 |
A hagyományos időrend megbontása | 139 |
A múlt bemutatása | 140 |
A regénytér leszűkülése | 140 |
A színhely a lélek világa | 141 |
Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij | 143 |
A "polifonikus" regény | 145 |
Bűn és bűnhődés | 147 |
A fejlett tudatú főhős: egy eszme megszállottja | 147 |
Különböző szólamok vitája | 149 |
A lelkifurdalás szólamai | 150 |
A megtisztító szenvedés | 151 |
Anton Pavlovics Csehov | 153 |
A novella megújítója | 154 |
A csinovnyik halála | 155 |
"Drámaiatlan drámák" | 156 |
Sirály | 157 |
Henrik Ibsen | 161 |
Érett színműveinek kompozíciója | 164 |
A vadkacsa | 165 |
A realizmustól a naturalizmusig | 169 |
A líra átalakulása a 19. század második felében | 172 |
Az írók közérzete | 172 |
Új lírai témák | 173 |
Sokféle stílusirányzat | 173 |
Charles Baudelaire | 178 |
A Romlás virágai | 180 |
Paul Verlaine | 185 |
Költészettan | 186 |
Arthur Rimbaud | 187 |
Költészete | 188 |
Stéphane Mallarmé | 191 |
Költészete | 191 |
Rainer Maria Rilke | 193 |
Költészete | 194 |
Walt Whitman | 198 |
Költészete | 198 |
Két arcképvázlat a századvég magyar lírájából | 201 |
Reviczky Gyula | 201 |
Komjáthy Jenő | 203 |
A 20. SZÁZAD ELSŐ ÉVTIZEDEINEK MAGYAR IRODALMA | 205 |
A korszak irodalmi élete; a Nyugat jelentősége | 206 |
Ady Endre | 211 |
Ars poetica és lírai önszemlélet | 218 |
Új vesdallam, új ritmika | 222 |
A magyar Ugar víziói | 224 |
Léda-versek | 226 |
A hiányérzet versei | 228 |
Halál-versek | 231 |
Istenes versek | 233 |
Forradalmi versek | 235 |
Magyarság versek | 237 |
Kuruc versek | 240 |
Világháborús költészete | 241 |
Krúdy Gyula | 248 |
Krúdy világa | 251 |
Móricz Zsigmond | 255 |
Újszerű parasztábrázolás | 260 |
A kisváros regénye: Az Isten háta mögött | 263 |
A dzsentritéma | 266 |
Barbárok | 269 |
Árvácska | 272 |
Babits Mihály | 276 |
Levelek Iris koszorújából | 282 |
Az elégedetlenség költeménye | 284 |
A filozófus költő | 285 |
Erkölcsi-politikai kiállás | 287 |
A humánum őrzése a háború után | 289 |
A prófétai magatartás jelentkezése | 292 |
Szembenézés a halállal | 294 |
A prófétaszerep vállalása | 297 |
Kosztolányi Dezső | 300 |
A szegény kisgyermek panaszai | 305 |
Boldog, szomorú dal | 307 |
Számadás | 308 |
Hajnali részegség | 313 |
Szeptemberi áhitat | 315 |
Édes Anna | 316 |
Esti Kornél | 322 |
Juhász Gyula | 326 |
Költészete | 328 |
A magyar táj | 329 |
Anna-versek | 331 |
Tóth Árpád | 334 |
Költészete | 336 |
Fájdalmas én-líra | 336 |
Sorsközösség másokkal | 339 |
Karinthy Frigyes | 342 |
Így írtok ti | 343 |
Tanár úr kérem | 345 |
Üzenet a palackban | 346 |