1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Irodalom II.

Négy- és hatosztályos középiskolák számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 227 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-19-0750-3
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal gazdagon illusztrálva. Tankönyvi szám: 15 246.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
A 17. századi francia klasszicizmus
Sziget a barokk tengerben Míg Európa-szerte a barokk stílus hódít, a 17. századi Franciaországban egy új stílus, a klasszicizmus jut... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
A 17. századi francia klasszicizmus
Sziget a barokk tengerben Míg Európa-szerte a barokk stílus hódít, a 17. századi Franciaországban egy új stílus, a klasszicizmus jut diadalra. A klasszicizmus kifejezés a latin 'classicus' szóból ered, melynek jelentése 'első osztályba tartozó'. Olyan művészeket vagy műveket illet, akiket vagy amiket a legkiválóbbaknak tekintenek, és példaképül vesznek. Láttuk, hogy a reneszánsz korban a görög és római művészeket tekintették klasszikusoknak. Ezt látjuk a Napkirály, Bourbon XIV. Lajos hosszú uralkodása alatt is (1643-1715).
A francia klasszicizmus tehát ismét az antik művészet felé fordul. Az antikvitás azonban mást és mást mond az egyes koroknak, melyek maguknak felfedezik. Míg a reneszánsz a középkorral szemben hivatkozott rá, a 17. századi klasszicizmus a barokk tagadása.
A barokk szellemi magja a vallás volt: a rajongásig fűtött érzelmek a misztikus élményt próbálták visszaadni. XIV. Lajos személyében olyan uralkodó került a trónra, aki minden más tekintélyt elhomályosított, és a maga politikai szempontjait képviselte a művészi ízlés meghatározásában is. Uralkodói érdeke a rend, a nyugalom, az ésszerűség érvényre juttatása volt, ezeket az erényeket kérte számon művészein is, akik mindezt az antik művészetben vélték felfedezni. A korabeli francia szellemi élet minden területén ennek nyomait látjuk.
Rend, nyugalom, ésszerűség Az építészetben egyenes vonalak váltják föl a barokk építészetre jellemző ívelt vonalakat és hajlított felületeket. A korszak legjellegzetesebb építészeti alkotása a versailles-i kastély: kertjének hideg és tökéletes mértani rendje jól példázza a klasszicista józanságot.
A legjelesebb udvari szobrász, Girardon (zsirardon) a versailles-i kastély kertjének egyik mesterséges barlangjában, a Thétisz-barlangban helyezte el Apolló és a nimfák a fürdőben című szoborcsoportját. A mű nyugodt hangulata elüt a barokk szobrok lázas nyugtalanságától. Girardon, aki Rómában a Laokoón-csoportot restaurálta, antik minták után dolgozott: az istenség alakja a Belvedere-i Apolló ülő változata, a nimfák egy rhodoszi szobrász múzsáit utánozzák. A különálló szobrok társítása a hellenisztikus szobrászok szokása volt.
Az irányzat legismertebb festője, a Rómában élő francia Poussin (pusszen) így vall művészi céljairól: „Természetem arra késztet, hogy a rendezett dolgokat keressem és becsüljem, és meneküljek a zűrzavartól, mely olyannyira bántó és idegen számomra, akár a fény számára a sötétség."
A korabeli francia filozófia is a barokk értékek tagadása, jóllehet nem hozható összefüggésbe a francia királyi udvar igényeivel. A korszak legnagyobb francia filozófusa Descartes (dékárt), aki Európa legszabadabb országába, Hollandiaba költözött, mert ott érezte magát biztonságban. Vissza

Tartalom

Az európai felvilágosodás kora
A 17. századi francia klasszicizmus 6
Corneille, Racine, Moliére 8
Moliére: Tartuffe I V 10
Spiró György: Az imposztor 12
Moliére: Tartuffe II 14
A Tartuffe esztétikai kérdései 16
A felvilágosodás 18
Rokokó és neoklasszicizmus 20
Defoe és regénye a Robinson Crusoe 22
Nézőpontok a Robinson kompozíciójában 24
Swift: Gulliver utazásai 26
Gulliver a tudósok országában 28
Voltaire: Candide 30
Leibniz álláspontja. Eldorádó-értelmezések 32
Rousseau 34
Rousseau: Javított-e az erkölcsökön a tudományok és a művészetek újraéledése? 36
Goethe 38
Herder. Sturm und Drang. A Werther 40
Faust 42
A Faust esztétikai programja. Mefisztó és a
német filozófia 44
Schiller 46
Schiller Don Carlos-a és Verdi operája--------48
A magyar felvilágosodás kora
Magyarország a felvilágosodás korában 52
A nemesi ellenállás irodalma 54
Bessenyei György 56
Tariménes utazása 58
Batsányi János és Kármán József 60
Fanni hagyományai 62
Kazinczy Ferenc ^4
Kazinczy korának irodalmi vitái 66
Csokonai Vitéz Mihály: életrajza és főbb műfajai 5*
Pályaképe: fejlődésének főbb szakaszai /U
Klasszicista gondolati ódái 72
Csokonai világképe. A Halotti versek 74
Szentimentális és rokokó elégiái 76
A nevető Csokonai (A Dorottya és a Karnyone)
Berzsenyi Dániel 80
Irodalomszemlélete, verselése 82
Létösszegző versei 84
Világképe, értékrendje 86
Két korszak határán: a Kisfaludy fivérek 88
Kisfaludy Károly: A kérők 90
Az európai romantika kora
Az európai romantika 94
A „hírhedett zenész". Egy romantikus zsenipálya irodalmi lenyomatai 96
Byron, Shelley, Keats 98
Hölderlin 100
Hoffmann: Az arany virágcserép 102
Á mellékszereplők 104
A francia romantika 106
Victor Hugó: A nyomorultak 108
Puskin: Jevgenyij Anyégin 110
Lenszkij és a mellékszereplők 112
A romantika kora Magyarországon
A reformkor 116
A népköltészet felfedezése 118
A magyar regény kezdetei és kibontakozása 120
Kemény Zsigmond: Özvegy és leánya 122
Katona József és a korabeli színjátszás 124
Erkel operája 126
A Bánk bán cselekménye és szerkezete 128
A dráma keletkezése és forrásai 130
A Bánk bán jellemei 132
A darab nyelve, stílusa, verselése 134
Kölcsey Ferenc pályája 136
Irodalomszemlélete 138
Himnusz 140
Vanitatum vanitas 142
Parainesis Kölcsey Kálmánhoz 144
Utolsó korszaka. A Zrínyi-versek 146
Vörösmarty Mihály 148
Elemzések a Szózatról 150
A szabadságharc után írt rapszódiái 152
Szerelmi lírája 154
Csongor és Tünde I
A csodafa, a szereplők és a cselekmény rétegei 158
Csongor és Tünde II 160
A Csongor és Tünde és forrásai 162
Petőfi Sándor életútja 164
Illyés Gyula: Petőfi (részletek) 166
Pályája 1844-ig 168
Lírai műfajok első költői korszakából 170
A helység kalapácsa 172
A romantikus Petőfi 174
A forradalmi látomásversek költője 176
A szentimentális Petőfi 178
A Júlia-versek költője 180
Az ismeretlen Petőfi. Petőfi világirodalmi helye 182
Jókai Mór és Az arany ember 184
Jelek és szimbólumok Az arany emberben . 186
A pénzvilág és a Senki szigete 188
Az elbeszélő és a szereplők viszonya 190
Arany János pályája. A Toldi-trilógia 192
Más elbeszélő művei 194
Balladakorszakai. Az Ágnes asszony és a Szondi
két apródja 196
Az Őszikék-korszak balladái 198
Arany lírája 200
Az Őszikék-ciklus 202
Madách Imre: Az ember tragédiája. A keretszínek 204
*
A mitologikus elemek megfejtése (Lucifer, az
Úr, a bűnbeesés) 206
A történeti színek 208
Az ember tragédiájának eszmetörténeti helye 210
Irodalomelméleti összefoglaló
Szóképek és alakzatok 214
A metafora 216
Rím és ritmus 218
Kólonok, periódusok, strófaszerkezetek, versszerkezetek 220
Műnemek és műfajok 222
Az epikus művek struktúrája 224

Domonkos Péter

Domonkos Péter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Domonkos Péter könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem