1.062.617

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Irodalom Birodalom - Útikalauz tanároknak 5-6.

Kézikönyv az ötödik, hatodik osztályos tankönyvekhez

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Szeged
Kiadó: Mozaik Oktatási Stúdió
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 271 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-697-172-2
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér illusztrációval. Tankönyvi szám: MS-2915.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mindennapi gyakorlatunkban, irodalomtanári minőségben nemegyszer szembesülhetünk a mottóbelihez hasonló véleménnyel (s ezúttal tekintsünk el a költői egyéniség adott lelkiállapotától és a vers... Tovább

Előszó

Mindennapi gyakorlatunkban, irodalomtanári minőségben nemegyszer szembesülhetünk a mottóbelihez hasonló véleménnyel (s ezúttal tekintsünk el a költői egyéniség adott lelkiállapotától és a vers szövegösszefüggésétől), amely az irodalom nevű képződmény, illetve a vele való foglalkozás hasznos voltát vonja kétségbe. A gyerekek, a szülők, sőt a pedagógusok körében is megtaláljuk ennek a-jelenkori prakticista és haszonelvű társadalmunk gondolkodásmódjának nagyon is megfelelő - szemléletnek a nyomait, amely a felhalmozott kulturális értékeink sorából törölhetőnek, de legalábbis mellőzhetőnek véli a művészetek körébe tartozó alkotások sokaságát, köztük az irodalmat is.
Manapság, amikor a középfokú végzettség egyre inkább elengedhetetlen követelménynek tűnik, olyan lépcsőfoknak, amelyre léi kell lépni ahhoz, hogy emberi mivoltunkhoz méltó élet esélyével vághassunk neki a felnőttkornak - kötelező penzum letenni az érettségit magyar nyelv és irodalomból is. S a diákok zöme eszerint is éli meg azt a többéves folyamatot, amelyet viszonylag nagy óraszámban gürcöl végig az irodalommal foglalkozva, anélkül, hogy a ritka kivételes alkalmaktól eltekintve valaha is élményt jelentene számára egy-egy műalkotás. Márpedig ha az élményszerűség csak néhanapján megjelenő vendég az irodalomórákon, vajmi kevés az esélye annak, hogy a diák felnőve értő olvasóként/hallgatóként viszonyul majd az irodalmi alkotásokhoz. Inkább talán igyekszik távol tartani magát tőlük, mivel nem tud velük mit kezdeni, nem sajátította el a megfejtésükhöz szükséges kulcsot, mivel nincs személyes meggyőződése a használhatóságukról - ennélfogva idegenül és értetlenül szemléli őket (ha még szemléli egyáltalán). Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
IRODALOMTANÍTÁS - MÁSKÉPPEN 5
Az irodalmi műveltséganyag szakaszolása és nézőpontjai 5
Az anyag irodalomszemléletének alapjai 6
Elvek, célok, feladatok és módszerek összefüggései 6
A taneszközök „családfája" 10
Az olvasásra szánt szövegek kiválasztása és elrendezése 12
HOGYAN HASZNÁLJUK A KÖNYVCSALÁDOT? 16
Az iskolai környezet 16
Ellenőrzés - értékelés 22
5. OSZTÁLY
TÉMÁK ÉS FEJEZETEK A BARANGOLÁSOK KÖNYVÉBEN 25
A régi kódex rejtélye 25
Vendégségben Ugris lovagnál 29
Ugris lovag könyvtárosa leszek! 29
Titokzatos szövegek nyomában 32
Valamikor réges-régen... (A mítoszok világa) 53
I. Mi fán terem a mítosz? 53
II. A görög mitológia 55
III. A Biblia világa 56
IV. Germán és kelta mitológia 59
V. A pogány magyarok hitvilága (A magyar mitológia elemei) 63
Szörnyszótár 64
„Elszörnyesztő" feladatok 65
Azt beszélik... (Mondák erről-arról) 66
Hol volt, hol nem volt... (A mesék világa) 67
IV. Mi mindent tudhatunk meg a meseképletből? 68
VI. „Mesebeli próbák" 69
Petőfi Sándor meg a János vitéz 77
Mennyire ismered a János vitézt? 78
Ludas Matyi és rokonsága 84
Regényes történetek: A Pál utcai fiúk és A két Lotti 89
Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk 89
Erich Kästner: A két Lotti 94
Jeles napok, letűnt és továbbélő néphagyományok 97
Amit a filmről tudni érdemes 119
KÉZIKÖNYVEK 130
Képtelenség-e a „képes" beszéd? 130
Versészeti ugrabugra 131
Hogyan „szövegeljünk"? 131
KÖNYVAJÁNLÓ 132
TANMENETJAVASLAT AZ 5. OSZTÁLYOS BARANGOLÁSOK KÖNYVE
ES A SZÖVEGTÁR HASZNÁLATÁHOZ 133
6. OSZTÁLY
TÉMÁK ÉS FEJEZETEK A BARANGOLASOK KONYVEBEN 141
RÉG MÚLT IDŐK TITKAINAK NYOMÁBAN 142
Szarvaslesen 142
Szarvasles az Interneten 142
Idvezlégy, kegyelmes Szent László kerály! 146
Bemutatkozás 147
Arany János és a Toldi 150
Az ismeretlen daloskönyv titka 157
A két Zrínyi 164
Rodostó rabjai 170
„GYERMEK VAGYOK, GYERMEK LETTEM ÚJRA..." 173
1. etűd
Gyerekszemmel a világ 174
2. etűd
Gyerekjátékok 179
3. etűd
Gyerekszerelem (Versek és színpadi játék két hangnemben) 184
4. etűd
Családi kör 192
5. etűd
Apa és fia 199
6. etűd
Hétköznapi történetek 204
7. etűd
Gyermekkor - felnőttszemmel 209
ÚTITARISZNYA 214
Regényes történetek 215
Gárdonyi Géza: Egri csillagok 216
Mark Twain: Tom Sawyer kalandjai 220
Mit olvassunk még? 223
Irodalmi útikalauz 223
Megtartó néphagyomány 225
Mit nézzünk meg? (Három filmajánlat a tizenkét éveseknek) 239
TANMENETJAVASLAT A 6. OSZTÁLYOS BARANGOLÁSOK KÖNYVE
ÉS A SZÖVEGTÁR HASZNÁLATÁHOZ 244
Zárógondolat 264
FELHASZNÁLT IRODALOM 265
HIBAJEGYZÉK 268
5. osztály 268
6.osztály 269

Németh Ervin

Németh Ervin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Németh Ervin könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem