Előszó
Bevezetés
Kedves Diákok!
Munkafüzetünk a hetedikes irodalmi tananyagot dolgozza fel. Egyik célja, hogy segítségetekre legyen a művek alapos megismerésében, a másik cél, hogy az irodalomórán elsajátított fogalmakat (elbeszélő, elbeszélésmód, dal, óda, elégia, regény, novella stb.) a beszéd és az írásbeli kommunikáció különböző helyzeteiben is alkalmazhatóvá és értelmezhetővé tegye számotokra.
A változatos feladatok lehetőséget teremtenek, hogy felmérjétek tudásotokat és kreativitásotokat a szövegalkotás, a szövegértelmezés és a műelemzés terén. Többször tűnnek fel hasonló feladattípusok, hogy lehetőségetek legyen az ismétlésre, gyakorlásra. Sok feladat azt is megkívánja, hogy aktívan szerepet vállaljatok az irodalomórán. A feladatok egy részét csoportmunkában is elvégezhetitek, míg mások hosszabb otthoni átgondolást igényelnek.
Munkafüzetünk nagyrészt a tankönyv fejezeteit követi, mindjárt az első rész azonban túl is lép rajta. Itt általános ismereteket kaphattok arról a korról, amelynek szerzői oly nagy számban szerepelnek a későbbiekben: a reformkorról. A későbbi részek kérdéssorai többnyire olyan művekhez kapcsolódnak, amelyek a tankönyvben megtalálhatók. Ha mégsem, akkor a mű szövegét is közöljük a kérdések előtt. A versekkel egyébként kétféle csoportosításban is foglalkozunk: egyrészt a romantikára fókuszálva, a 19. század lírájára, másrészt általában a lírai műfajokat áttekintve. A regényeket helyenként csak egy-egy szemelvény erejéig vizsgáljuk, Jókai Mór és Mikszáth Kálmán egy-egy regényét viszont részletesen feldolgozzuk.
Az egyes fejezeteket az oldal tetején található piktogramok különböztetik meg egymástól, amelyek egyben a tankönyv (Alföldy Jenő-Valaczka András: Irodalom 7. Olvasókönyv a hetedik évfolyam számára) kapcsolódó fejezeteit is jelölik.
Ez a taneszköz ugyanakkor nem csak munkafüzet, hiszen a második felében olvasmányokat is közöl. Bízunk benne, hogy ezek a szemelvények - amelyekre a tankönyvi fejezetek leckéiben is találtok utalást - nemcsak bővebb választékot teremtenek az olvasgatáshoz, hanem talán kedvet is ébresztenek bennetek, hogy az internetre és a televízióra szánt időből valamivel többet adjatok át a könyveknek.
Eredményes tanulást és kellemes olvasgatást kíván a könyv szerzője:
Szmolyan Gabriella
Dolgozz a füzetedbe!
Vissza