Előszó
Kedves Diákok!
Ez a könyv, a hagyományosan kialakult iskolai fokozatokat véve alapul, az általános iskola hatodik osztályának megfelelő tananyagot tartalmazza. Bármely iskolatípusban tanultok tehát, könyvünk a tizenkét éveseknek szól.
Tankönyvünk az eddig tanultakra épül. Föltételezzük, hogy a mesék, népmesék, népdalok és az ifjúsági irodalom világában már otthonosak vagytok. Bízunk benne, hogy szabad időtök egy részét olvasással töltitek. Ha nem így van, még nem késő: az olvasást bármikor megszerethetitek. Alkalmasak erre azok a művek, amelyek tananyagunkban szerepelnek: élvezettel merülhettek el Arany János elbeszélő költeményében, a Toldiban, Gárdonyi Géza történelmi regényében, az Egri csillagokban vagy Daniel Defoe (difó) kalandregényében, a Robinsonban (robinzon). Ráadásként kedvcsináló részletet olvashattok Mark Twain (márk tvén) Tom Sawyer (tom szójer) című ifjúsági regényéből, mely több mint száz éve a diákok egyik legnépszerűbb, leggyakrabban olvasott könyve.
A versek tanulmányozása nem annyira a gyors és folyamatos olvasást fejleszti, inkább a szépség, a ritmus, a költői képek és gondolatok nyújtotta élménnyel gazdagítanak benneteket, s a figyelem-összpontosítást erősíti. A költők küzdelmes élete sokszor maga is érdekes, tanulságos, „emberségről példát" adó.
Talán akadnak köztetek, akiknek a folyamatos olvasás még gondot jelent. Azzal kívánunk nektek segíteni, hogy a könyv elején egy szép népmesét közlünk Benedek Elek gyűjtéséből. Szövegét nagyobb betűkből szedtük, mint a további olvasmányét. Bízunk benne, hogy ez átsegít a kezdeti nehézségeken, s a továbbiakban már nem kell küszködni az olvasással. Szükség esetén bátran térjetek vissza a szótagoló olvasásra, ez rövid idő alatt elvezet a folyamatos olvasáshoz.
Nem várjuk, hogy föltétlenül minden itt olvasható műről leckeszerűen tanuljatok, de jócskán vannak a könyvben olyan művek, amelyek ismerete hozzátartozik a magyar embertől elvárható irodalmi műveltséghez. Bő választékot kínálunk, s tanárotok dönt majd arról, hogy mi az, amit valóban megtanultok belőle, s mi az, ami ajánlott olvasmány marad.
A régi művek írásmódja itt-ott eltér a maitól. Nyelvünk múltbeli állapota sok mindent elárul eleinkről. A helyesírást csak ott igazítottuk a maihoz, ahol ez nem zavarta a szöveg ritmusát, eredeti szépségét. Ahol a régies szóhasználat nehezíti a megértést, lapalji jegyzetekkel segítünk nektek.
Kellemes olvasást, jó irodalmi élményeket, sikeres tanulást kíván a könyv összeállítója: Alföldy Jenő.
Vissza