Előszó
Iskoláinkból még mindig hiányzanak az új szemléletű és új tartalmú tankönyvek. Kiadásukra, úgy tűnik, várni kell. Ezért hiányt pótló könyvecskét nyújtunk át az iskoláknak, amely egyaránt hasznos...
Tovább
Előszó
Iskoláinkból még mindig hiányzanak az új szemléletű és új tartalmú tankönyvek. Kiadásukra, úgy tűnik, várni kell. Ezért hiányt pótló könyvecskét nyújtunk át az iskoláknak, amely egyaránt hasznos lehet mind az alapiskolák felsőbb osztályaiban, mind pedig a középiskolákban. Az irodalmi szemelvények válogatása alapvetően három szempontot követ, nevezetesen:
1) a múltban mellőzött és tiltott írók és művek bemutatását
2) a művészi és emberi értékek felmutatását
3) a nemzeti önbecsülés erősítését.
Könyvünk tehát - a teljesség igénye nélkül - alapvetően olyan irodalmi szemelvényeket és írókat mutat be a XX. század magyar és világirodalmából, amelyek és akik ilyen vagy olyan okoknál fogva kimaradtak az irodalmi tananyagból, sőt abba tudatosan nem kerülhettek bele. Nem utolsósorban pedig a szép és értékes, élményeket nyújtó irodalmat helyezi előtérbe. (Alapvetően tehát nem azokat, akik a tankönyvekben már szerepelnek.)
Néhány cím és név a válogatásból. Franz Kafka, Mihail Bulgakov, George Orwell, Arthur Koestler és Alekszandr Szolzsenyicin nevét sokáig nem lehetett nyilvánosan kiejteni, műveiket olvasni. A kis herceg olvasása, még idősebb korban is a legtisztább emberi érzéseket, a társ utáni vágyakozást ébreszti fel bennünk. Domonik Tatarka, Bohumil Hrabal, Milán Kundéra, valamint Václav Havel regényei, írásai a múlt társadalmi viszonyait ábrázolva lehetnek egyszerre megmosolyogtalak és tanulságosak, ahogyan Ottlik Géza, Moldova György és Schwajda György közölt művei is.
Vissza