18 évvel a könyv megírása után... (A szerző előszava) | 7 |
Elöljáróban (Dr. Cserháti József püspök) | 9 |
A kulcskérdésekről | 11 |
"A katolikus egyház válsága" | 11 |
Az egyház mint emberi közösség | 12 |
"A bűnösök egyháza" | 13 |
Önkritika és dialógus | 16 |
Az intézmény | 18 |
Az intézmény létrejötte (Mit látnak a "Mars-lakók"?) | 21 |
Az intézmény alapítói (Robinsonék hogyan kezdték?) | 21 |
A csoportnormák kialakulása (Egyiknek sincs igaza?) | 23 |
A második generáció problémája ("Megalkotandó világ" helyett "adott" világ) | 24 |
Az intézmény elemei | 25 |
Az intézmény meghatározása (A vadember csodálkozik) | 25 |
A szocializáció ("A jól nevelt ember így cselekszik") | 26 |
Az elsődleges szocializáció és az "érzelmi tanulás" | 27 |
Az elsődleges szocializáció és a társadalom világképe | 28 |
Az intézmény kettőssége (Gyógymód, amely végzetes lehet) | 30 |
Az intézményre szükség van | 30 |
Az intézmény dilemmája (a tradíció; a "késés") | 31 |
Az integrált világkép (A rendszerező ember) | 34 |
Az intézmény két típusa (Államvallás és pluralizmus) | 35 |
Tárgyiasulás és elidegenedés (Az ember leigázza önmagát?) | 36 |
A közösségi struktúra (Van-e kapcsolat a társadalom és az egyház struktúrája között) | 38 |
A legitimáció (Nagy Sándor "Ámon-kedveltje") | 41 |
A legitimáció mint a tárgyiasulás második foka (Miért nem lesz forradalmár a "páriaból"?) | 42 |
Legitimáció, világkép, vallás (Hogyan keveredett bele a vallás?) | 43 |
Legitimáció, ideológia, kereszténység (Marxista és keresztény valláskritika) | 46 |
A "megsemmisítés" (Mindenkit ki kell irtani!) | 49 |
A tipizálás ("Egy lusta néger" vagy "egy néger barátom"?) | 52 |
A társadalmi kontroll (Ha nem hisz, miért kéri a szentségeket?) | 55 |
A társadalmi kontroll jelentősége (A közösség önvédelmi mechanizmusa) | 55 |
A társadalmi kontroll ereje (A személyes átéléstől a formalizmusig) | 56 |
A társadalmi kontroll megvalósulási formái az intézmény történetében (Az ősegyháztól a "társadalmi kereszténységig") | 59 |
A társadalmi "szerep" ("Valaki néz") | 64 |
A szerep mint az intézmény fenntartója ("Amit egy gentleman-nek tennie illik") | 66 |
A közösségi normákkal való azonosulás foka (Vadorzóból vadőrző) | 67 |
Az intézményesülés problémája az egyházban | 70 |
Intézmény és karizmus az egyházban (Krisztus és a főinkvizitor) | 71 |
A karizma | 72 |
Az intézmény és a karizma feszültsége az egyházban | 72 |
Az intézmény és a karizma feszültsége az egyház történelmében | 77 |
A szakralizálás ("A Szentlelket önmaguk hitelesítőjévé degradálták") | 80 |
A történelem misztifikálása | 82 |
A teológus kínja és feladata | 84 |
Az egyházstruktúra intézményesülése (Üldözött egyházból hatalmi egyház) | 87 |
A konstantini fordulat ambivalenciája | 88 |
Az egyházi és a világi hatalom | 91 |
Az egyház átveszi a kor struktúráját | 92 |
A hatalom eszközei és az inkvizíció | 97 |
A politikai hatalom mint az egyház megmerevedésének eszköze | 100 |
Az egyház struktúrájának megmerevedése | 102 |
Az igények iránti érzéketlenség | 105 |
A formák intézményesülése az egyházban (Hogyan váltak botránnyá az utolsó vacsora formái?) | 108 |
A formák mint a kor és a környezet függvényei | 110 |
A megváltozott kor és az egyházi formák | 112 |
Idegen kultúrák és az egyházi formák | 113 |
A formák mint az intézmény struktúrájának függvényei | 115 |
A szerepek intézményesülése (Miért szenzáció, ha egy pap szolgál?) | 119 |
A papi szaktudomány kialakulása | 121 |
A papság és a társadalmi rétegződés | 122 |
Belenövés a szerepbe | 123 |
Karizma és szerepek | 124 |
A tan intézményesülése (Isten nagyobb fogalmainknál) | 126 |
A tan elidegenedése | 127 |
A tan és a társadalmi környezet | 129 |