1.067.297

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Innovációs menedzsment

Szerző
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Távközlési Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 327 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7588-16-7
Megjegyzés: Megjelent 600 példányban. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ezredforduló küszöbén a világ társadalmainak átstruktúrálódásával lehet számolni. A leglényegesebb változás, hogy a jövőben az információ lesz a fejlődést meghatározó, alapvető erőforrás, amely... Tovább

Előszó

Az ezredforduló küszöbén a világ társadalmainak átstruktúrálódásával lehet számolni. A leglényegesebb változás, hogy a jövőben az információ lesz a fejlődést meghatározó, alapvető erőforrás, amely valójában nem más, mint az alkotó ember tudásereje. A fejlett országokban az információgazdagság meghatározó szektorrá válik. Az USA munkaerejének fele valamilyen módon az információval foglalkozik. Szakértők szerint az ipari társadalmakat az ezredfordulón a „posztindusztriális", „informatikai" társadalmak váltják fel, amelyekben az innovációnak és menedzselésének meghatározó szerep jut.

Az informatika megváltoztatja a munka tartalmát. A kommunikációs technikában, a munkahelyeken, az államhivatalokban, a bankokban és az élet legkülönbözőbb területein, a lakásban is a képernyő és „kiegészítő" berendezései széles körben elterjednek. A munka és a távközlés automatizálása új lehetőségeket fog kínálni, amelynek során az alkotó tevékenység egyre nagyobb szellemi erőfeszítéseket fog igényelni. A fizikai helyváltoztatást részben a vizuális kommunikáció fogja helyettesíteni, elterjed a távmunka és a távoktatás. Az informatikai társadalomban új foglalkozások létrejöttével lehet számolni. Például az ismereteknek, információknak adatbankból való lehívására „információs specialistákra" van szükség. E célból várhatóan ún. információs stúdiók, információs ügynökségek alakulnak. Az irodai tevékenység informatizálása lehetővé teszi, hogy az információfeldolgozás decentralizáltan történjen. Megvalósul a távmunka, az otthon végzett munka. Az USA-ban az irodai munkahelyek egyötöde már a magánháztartásban folyik. Németországban az így kialakított távmunkahelyek számát kb. félmillióra becsülik.

A jövőben tehát az irodai munka is jelentős változásokon megy keresztül. A kommunikációs technikában várhatóan fejlődni fognak a szolgáltatások, és természetesen az ezt kiszolgáló végkészülékek és hálózatok is. Távlatban a technikában egyre fontosabb szerepet tölt be az üvegszálas optikai kommunikáció, a szélessávú szolgáltatások, nyílt hálózatok stb. Elterjednek a felhasználóbarát munkaállomások sokoldalú szoftverrel és nagyfelbontású, színes képernyővel. Jelentős változások várhatók a kommunikációs hálózatok fejlődése terén is. Szabványosítás, integráció, szélessávú technika fényvezetékekkel. A mesterséges intelligencia kialakulásával létrejönnek és elterjednek a szakértőrendszerek, s így a rövidülő innovációs ciklussal előállított produktumok részaránya nő. Vissza

Tartalom

Előszó 19
Bevezetés 23

1. Az innovációs menedzsment összetevői
1.1 Kulcsemberek szükségessége és kiválasztásuk lehetősége, innovációs tréningek 27
1.2 Az innováció előkészítése 31
1.2.1 Az innováció szükségességének és lehetőségének eldöntése 31
1.2.1.1 Problémaelemzés: Indokolt-e a változtatás? 32
1.2.1.2 Rendszerelemzés: Lehetséges-e a változtatás? 34
1.2.2 Alkotó folyamat tervezése 38
1.2.3 Döntéselőkészítés és döntés 46
1.3 Innovatív szervezet kialakítása 55
1.4 Kreatív módszertan és kommunikáció létrehozása (Tézisek) 67
1.5 A képzés szükségessége és lehetősége 76
1.5.1 Az új szakma kialakulásának szükségessége 76
1.5.1.1 Az „Innovációs-menedzsment" ismeretkörei és jellemzésük 76
1.5.1.2 Az „Innovációs-menedzser" főbb feladatai 78
1.5.2 A tanfolyami képzés 80
1.5.2.1 A tanfolyami képzés célja 80
1.5.2.2 A tanfolyamon alkalmazott főbb módszerek 80
1.5.2.3 A tanfolyam felépítése, blokkjai és témái 81
1.5.3 A graduális képzés koncepciója 83
1.5.3.1 A nappali második diploma megszerzésének lehetősége 84
1.5.3.2 Képzési célkitűzések 84
1.5.3.3 A graduális képzés tervezett tantárgyai 85
1.5.4 A főbb tantárgyak annotációi 86

2. Alkotó csoportmunka
2.1 Team 91
2.1.1 A teammunka hatékonyságnövelő szabályai 91
2.1.2 A moderáció alkalmazása 94
2.1.3 A munkavégzés technikai feltételei 95
2.2 Teamszervezet 97
2.2.1 A teamek irányítása és főbb feltételei 97
2.2.1.1 A Döntő (irányító) Bizottság 98
2.2.1.2 A Tanácsadó Bizottság 98
2.2.1.3 Kulcsemberszükséglet 98
2.2.2 A Bizottsági ülések témái 100
2.2.2.1 A helyzetképet megvitató ülés 101
2.2.2.2 A koncepciót megtárgyaló ülés 102
2.2.3 Munkamegosztás 102
2.3 Projekt menedzsment 105
2.3.1 A projekt - team munka főbb jellemzői 106
2.3.2 A projekt főbb lépései és tevékenységei 107
2.3.2.1 A projektjavaslat kidolgozása 108
2.3.2.2 Koncepcióalkotás, a rendszerjavaslat megfogalmazása 110
2.3.2.3 Részletes tervezés 114
2.3.2.4 Realizálás 116
2.3.3 A projekt tervezés módszere 118
2.3.4 Kivételek alapján való irányítás létrehozása 124
2.3.5 A munkamegosztás vázlatos szabályozása a Távközlési Informatikai Központ példáját alapul véve 127
2.3.6 A projekt menedzsment bevezetésének nehézségei és javaslatok a problémák megoldására 136
2.3.7 A számítógéppel való támogatás lehetőségei 141
2.3.7.1 Projekt Menedzsment programcsomag jellemzői 141
2.3.7.2 PC-n alkalmazható és ajánlott projekt menedzsment programcsomagok 145

3. Módszerek, eljárások
3.1 Jellegzetes alkotáslélektani eljárások 147
3.1.1 A brainstorming típusú eljárások 147
3.1.2 A kauzális típusú eljárások 151
3.1.3 A megoldáskeresés intenzitását fokozó egyéb eljárások 152
3.2 Az innográf technika 153
3.2.1 Az innográf technika alapgondolata 153
3.2.2 A gondolatok közötti összefüggések keresése és elemzése 155
3.2.3 A gondolatkörök és- utak 160
3.3 A gondolati képekkel segített csoportmunka 165
3.3.1 A módszer lényege 166
3.3.2 Az előkészítési feladatok 167
3.3.2.1 A probléma megfogalmazása 167
3.3.2.2 A gondolatokat kiváltó kérdés meghatározása 167
3.3.2.3 A gondolati képek megtervezése 168
3.3.2.4 A csoportmunka kialakítása 169
3.3.2.5 A megfelelő személyi és tárgyi feltételek megteremtése 170
3.3.3 A csoportmunka tevékenységei 170
3.3.3.1 A probléma exponálása, a célok kijelölése 170
3.3.3.2 A csoportmunka szabályainak ismertetése 171
3.3.3.3 A gondolatok szótlan leírása 171
3.3.3.4 A leírt gondolatok sajátos módon való továbbadása 172
3.3.3.5 A leírt gondolatok előzetes elfogadása 172
3.3.3.6 A leírt gondolatok körbejáró módon való feljegyzése 173
3.3.3.7 A gondolatok sorrendben való megbeszélése 174
3.3.3.8 A gondolatok rangsorolása 174
3.4 A CPR módszer alkalmazása a projektjavaslat megfogalmazásában 175
3.4.1 A módszeralkalmazás szükségessége, indokoltsága 176
3.4.2 A CPR eljárás szemlélete, alapgondolata és helye az alkotói folyamatban 176
3.4.3 A célkitűzések, a követelmények és a problémák meghatározásának szükségessége és menete 178
3.4.4 A javaslatvázlatok előnyeinek és hátrányainak elemzése 181
3.4.5 A követelmény teljesítő és problémamegoldó képesség meghatározása és értékelési lehetőségei 183
3.5 Az „Innoplan" eljárás 184
3.5.1 Az innováció elhatározása és a célok kitűzése „koncepciótérképek" alapján 187
3.5.2 A jövőkép körvonalazása. A követelmények teljesítésének esélyelemzése 189
3.5.3 A követelmények teljesítéséhez szükséges feltételek és azok hiányának problémája 195
3.5.4 Innovációs tevékenységek elemzése a hozamok és ráfordítások függvényében 197

4. Esettanulmányok
4.1 A szervezetfejlesztés: javaslat a Távközlési Informatikai Központ szervezetére 201
4.1.1 Célkitűzések 202
4.1.2 Helyzetkép 203
4.1.2.1 Az 1990. január 1-jén felállított szervezet működésnek értékelése 203
4.1.2.2 1991-ben jelentkező tevékenységbővítés feladatai 204
4.1.3 Új követelmények az információs rendszerek fejlesztésében 205
4.1.3.1 Külső (hazai és nemzetközi) környezeti hatások 205
4.1.3.2 Belső (vállalati) környezeti hatások 206
4.1.4 Új, a hatékony működést támogató szervezet felkutatása 206
4.1.4.1 Javaslat a fejlesztési tevékenység hatékonyabb ellátására 206
4.1.4.2 Javaslat az üzemeltetési tevékenység szervezetére 208
4.1.4.3 A beruházási szaktevékenységet ellátó szervezet 210
4.1.4.4 Funkcionális terület 211
4.1.5 A bevezetés feltételei és ütemezése 211
4.1.6 A projekt - team rendszer működése 213
4.1.6.1 Hatáskörök 213
4.1.6.2 A menedzsment és projekt-teamek együttműködése 214
4.1.6.3 A projekt-teamek koordinációja, a menedzsment 215
4.1.6.4 A projekt-teamek működése 216
4.1.6.5 A projekt-team rendszer működését segítő testületek 216
4.1.6.6 Várható előnyök 217
4.2 A jövőkép kialakítása 220
4.3 A stratégia megfogalmazása 235
4.3.1 Jövőkép és célkitűzések 236
4.3.2 Problémaleltár 237
4.3.3 Stratégia és akcióterv 239
4.4 Koncepcióalkotás teammunkában a VIR (Vállalati Információs Rendszer) példáján 242
4.4.1 Néhány jellegzetes probléma 242
4.4.2 Főbb innovációs irányok 244
4.4.2.1 Az információrendszer főbb összetevői és sajátosságai 244
4.4.2.2 A kreatív problémaközelítés 246
4.4.3 A koncepcióalkotás folyamata 250
4.4.3.1 Előkészítés 252
4.4.3.2 A nagyvonali koncepció megfogalmazása 257
4.4.3.3 A koncepció kidolgozása 260
4.4.4 A koncepció összeállítása, a tanulmány vázlata 261
4.5. A rendszerfejlesztési projekt kidolgozása 263

Függelék 269
1. Az innovációs menedzsment munkamegosztása a TIK-nél
2. A projekt-menedzsment tevékenysége és munkamegosztása
3. A TIK Projekt-team szervezeti egységének szervezeti szabályzata
4. Az Értékelő Bizottság működési rendjének szabályzata
5. A Tanácsadó Bizottság működési rendjének szabályzata
A függelék melléklete:
1. Melléklet: Pályázati kiírás
2. Melléklet: Értékelési szempontok listája
3. Melléklet: Az Értékelő Bizottságnak javasolt értékelési módszerek

Irodalomjegyzék 303

Dr. Erdősi Gyula

Dr. Erdősi Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Erdősi Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem