1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Informatikai és rendszerszervezési alapismeretek

Főiskolai jegyzet - 2002/2003 I. félév/Gazdasági informatikai szak 149

Szerző
Budapest
Kiadó: Gábor Dénes Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 131 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A most kiadásra kerülő munkámban sok éven át gyűjtött vállalati rendszerszervezői tapasztalataimat, különféle vállalati és informatikai kutatásaim eredményeit dolgoztam fel, amelyeket a könyv... Tovább

Előszó

A most kiadásra kerülő munkámban sok éven át gyűjtött vállalati rendszerszervezői tapasztalataimat, különféle vállalati és informatikai kutatásaim eredményeit dolgoztam fel, amelyeket a könyv kéziratának megírása, majd kiadása közti időszakban születő újabb kutatásaim (elsősorban az 1991-93. években készült "Szakértői rendszer a vállalati stratégia kidolgozásához" című 2496 ny. számú OTKA kutatásom) eredményeivel is igyekeztem kiegészíteni, illetve felfrissíteni.
Bízom abban, hogy eredményeim és tapasztalataim közreadásával nemcsak a különféle felsőoktatási intézmények hallgatóihoz, "menedzser-palántáihoz" sikerül közelebb hoznom a vállalati információszervezés izgalmas, sokrétű és hatalmas perspektívával kecsegető világát, de találnak majd benne önmaguk számára hasznosítható gondolatokat a vállalatok gyakorló informatikai szakemberei és menedzserei is. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ
BEVEZETÉS
I. AZ INFORMATIKAI, SZÁMÍTÁSTECHNIKAI ALKALMAZÁSOK ÉS A RENDSZERSZERVEZÉSI "FILOZÓFIÁK" TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉSE 7
1. Az informatika alapfogalmai 7
2. A nyugati alkalmazási gyakorlat eddigi főbb irányai és fontosabb rendszerszervezési elvei 10
3. A nyugati vállalat-alkalmazási gyakorlat főbb vonásai az információs forradalom hajnalán 14
3.1. Rendszerszervezési és információstrukturálási elvek 15
3.2. Információfeldolgozás és a szervezési elvek 17
3.3. A számítógép és a szervezet jellege 18
3.4. Egy nagy korszak vége; avagy a számítástechnika válsága 20
4. A magyar vállalat-alkalmazási felfogás és gyakorlat a számítógépesítés kezdeti
szakaszaiban 22
II. AZ INFORMATIKAI ÉS INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIAI ALKALMAZÁSOK ÚJ
IRÁNYAI ÉS ELVEI 31
1. informatikai technológiák és tendenciák a fejlett nyugati országokban 31
2. A hazai alkalmazásfejlesztések lehetőségei, célszerű irányai és főbb tendenciái 35
III. AZ INFORMÁCIÓS RENDSZEREK SZERVEZÉSÉNEK KORSZERŰ ELVEI ÉS MÓDSZEREI 39
1. Általános alapelvek - az információs rendszerek szervezésének új "filozófiája" 39
2. Az információs rendszerek szervezésének közege: a szervezet 43
2.1. Szervezeti változások - szervezetdiagnózis - szervezet-fejlesztés 44
2.2. A jövő tudásalapú szervezetének kritériumai mint a korszerű rendszerszervezés alapkövetelményei 50
3. A korszerű rendszerszervezés főbb jellemzői 52
3.1. Az új információszervezési modell felépítése és tartalma 55
3.2. Az új rendszerszervezési modell belső logikája 57
IV. A VÁLLALAT KOMPLEX MEGISMERÉSE, DIAGNOSZTIZÁLÁSA ÉS A SZERVEZETFEJLESZTÉS 59
1. A vállalati átvilágítás és diagnosztika helye és szerepe a korszerű vállalati
információszervezésben 59
1.1. A klasszikus átvilágítási módszerek jellemzői 59
1.2. A legújabb informatikai irányzatok jellemzői és kapcsolata a menedzsmenttel 60
1.3. Az új menedzsment-informatika jellemzői és követelményei 61
1.4. A korszerű menedzsment-információs rendszerek kifejlesztésének főbb
feltételei és tényezői 64
1.5. A korszerű vállalatátvilágítási módszerekkel szembeni követelmények és a
főbb módszertani jellemzők 65
2. A PALWONS VÁLLALATDIAGNOSZTIKAI ÉS SZERVEZETFEJLESZTÉSI módszer 68
2.1. A szervezet diagnosztizálásának alapkérdései 70
2.2. A szervezetnek a "normálistól" való eltérései és a betegségtünetek 70
2.3. A szervezet tipikus betegségei 74
2.3.1. A szervezet funkcionális vagy "klasszikus" betegségei 74
2.3.2. A szervezet "rendszerbetegsége, betegségegyüttese 75
2.4. A szervezet tipikus betegségeinek gyógymódjairól 77
2.4.1. Gyógymódok a magas változó költségek esetében 78
2.4.2. Terápiák a magas állandó költségek esetében 79
2.4.3. Terápiák a cég likviditási gondjainak feloldására 80
2.4.4. Terápiák a rosszul méretezett készletezésből fakadó gondokra 81
2.4.5. Terápiás megoldások a túlméretezett beruházások, tartós tőkelekötések
esetében 81
2.4.6. Terápiák, javaslatok a nem nyereséges üzletágak vagy termékek esetére 82
2.4.7. Terápiák a hibásan megválasztott termékfejlesztési irányokból való
kilábaláshoz 82
2.4.8. Terapikus megoldások a szervezeti működés és forma diszharmóniája
esetén 83
2.4.9. Terápiák a szervezeti értékrend zavarainak helyreállítására 84
3. A PALWONS módszer eszköztára 86
3.1. A felmérés 88
3.2. A módszer algoritmusa 91
V. A SZERVEZETI MŰKÖDÉSHEZ ILLESZKEDŐ INFORMÁCIÓRENDSZER KIALAKÍTÁSÁNAK KRITÉRIUMAI 97
1. A kisvállalkozások operatív működésének és stratégiai információigényeinek
struktúrája 98
1.1. A folyamatos működés 98
1.2. A hosszú távú működés, a stratégia ellenőrzésének, elemzésének főbb
tényezői 101
2. A nagyvállalatok és gazdasági társaságok korszerű működését szolgáló
információk strukturálásáról 103
2.1. A cég külső kapcsolatait és érdekeinek egyeztetését szolgáló információk 106
2.2. A cég stratégiájára vonatkozó és annak kialakítását szolgáló információk 106
2.3. A cég dolgozóinak általános tájékoztatását szolgáló információk 107
2.4. A vállalati funkciók önálló működését segítő információk 108
3. Korszerű adatbázis-kezelés 111
3.1. Adatbázis-kezelők és kiválasztásuk szempontjai 111
3.2. Az adatbázis-kezelők speciális válfaja: a táblázatkezelők 112
3.3. Az adatbázis-kezelés távlatai, a jövő technikája: a szakértői rendszerek 113
3.4. A szakértői rendszerek hasznossága a menedzsmentben 115
VI. AZ EMBERI ERŐFORRÁS SZEREPE AZ INFORMATIKAI ALKALMAZÁSOKBAN 117
1. Az informatikai fejlesztés és a szervezeti változás 20
2. Alkalmazók és fejlesztők, vagy alkalmazás-fejlesztők?! 122
3. A sikeres alkalmazás-fejlesztések szociálpszichológiai "klímája" 124
FELHASZNÁLT IRODALOM 129

Dr. Noszkay Erzsébet

Dr. Noszkay Erzsébet műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Noszkay Erzsébet könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem