Vámos Tibor: Előszó | 9 |
A szerzők előszava | 11 |
Bevezetés | 13 |
Kiss Ferenc: Infokommunikációs szabályrendszer és szabályozási tevékenység az információs társadalomban | 17 |
A piac mint a szabályozás tárgya | 19 |
Mit jelent az "informatika szabályozása"? | 20 |
Nem "informatika", hanem "infokommunikáció" | 22 |
Szabályalkotás, szabályalkotók, szabályok | 22 |
Régi és új szabályok együttélése? | 24 |
A jogi szabályalkotás újszerű feladatai és ezek hatása az ágazatspecifikus szabályozásra | 26 |
A technológiai szabályalkotás, és hatása az ágazatspecifikus szabályozásra | 28 |
Az emberi jogokkal összefüggő szabályalkotás | 31 |
Tartalomszabályozás | 35 |
Kölcsönhatás más ágazatokkal | 36 |
Internetszabályozás | 41 |
Egyéb ágazati szabályozási feladatok | 43 |
Az információkommunikációs szabályalkotás menedzselése | 45 |
Az ágazatspecifikus szabályozó metamorfózisa | 45 |
Szabályozás irányelvek alapján | 48 |
Összefoglalás és javaslatok | 51 |
Irodalom | 53 |
Valentiny Pál: Univerzális szolgáltatás, költség alapú díjazás, összekapcsolás: nemzetközi tapasztalatok | 59 |
Bevezetés | 59 |
Távközlés-szabályozási reform az Európai Unión belül | 61 |
Tarifák és költségek az összekapcsolásban | 64 |
Az összekapcsolás költségszámjtási problémái | 66 |
Összekapcsolási tarifák és költségszámítás az Európai Unióban | 70 |
Univerzális szolgáltatási kötelezettség | 72 |
Univerzális szolgáltatási kötelezettség az Európai Unióban | 73 |
Összefoglalás | 75 |
Irodalom | 76 |
Kiss Ferenc: Elméleti-módszertani bevezetés a költség alapú összekapcsolási díjak meghatározásához | 77 |
Bevezetés | 77 |
Árképzési elvek | 79 |
Az ár elemei | 83 |
Az ár kínálati meghatározottsága | 83 |
A határköltség fogalma és problémái | 84 |
Diszkrét vagy folytonos? | 85 |
Belső gazdaságosságok | 85 |
Az átlagköltség fogalma és problémái | 86 |
Az ár keresleti meghatározottsága | 88 |
Az ár stratégiai meghatározottsága | 89 |
Az összekapcsolási piacokról általában | 90 |
Specifikus árképzési irányelvek összekapcsolási szolgáltatásokhoz | 94 |
Dedikált kapcsolatok | 94 |
Dedikált kapacitások | 95 |
Hívásszolgáltatások | 95 |
Hálózati elemenkénti árazás | 96 |
Árszabályozási opciók | 98 |
A túlságosan alacsony összekapcsolási árak veszélyei | 99 |
Számviteli költségallokáció | 101 |
Az árbevételi számlák kialakítása | 102 |
A költségszámlák kialakítása | 104 |
Az allokációs alapeljárás | 106 |
Allokáció kettős transzformációval | 109 |
A számviteli költségek alkalmatlansága | 112 |
A tényköltség endogén és nem hatékony | 112 |
A számviteli költség nem tükrözi a tőkeköltséget | 113 |
A számviteli költség nem különbözeti költség | 114 |
A közvetlenül felosztható költség nem különbözeti költség | 115 |
Számviteli határköltség | 115 |
Közgazdasági határköltség | 117 |
A teljesen felosztott költség | 120 |
Számviteli fejlesztési program | 121 |
Számviteli elkülönítés | 122 |
A dezaggregált költségadat mint üzleti titok | 123 |
További költségszámítási feladatok | 124 |
Az árképzés folyamata | 125 |
Előzetes feladatok | 125 |
Az árképzés feladatai | 126 |
Gyakorlati javaslatok a költségszámítás kialakítására | 127 |
Összefoglalás | 129 |
Irodalom | 131 |
Major Iván: A magyar infokommunikációs piac szereplői és gazdasági szabályozása - első közelítésben | 133 |
Bevezetés: a kutatás kérdései és a vizsgálat módszerei | 133 |
A hazai infokommunikációs piac szereplői | 137 |
A MATÁV mint domináns piaci szereplő | 137 |
A helyi távközlési társaságok | 142 |
A mobilrádiótelefon-társaságok | 148 |
Az Antenna Hungária Rt. | 151 |
A kábeltévé-társaságok | 153 |
Egyéb távközlési és informatikai szolgáltatók | 154 |
A magyar információgazdaság jellemzése a gazdasági erőviszonyok alapján | 156 |
Az infokommunikációs piac mérete a kereslet becslése alapján | 156 |
A piaci szereplők gazdasági súlya | 158 |
A magyar informatikai piac szereplői és várható felődése | 161 |
Az informatikai piac szereplői | 162 |
Lehetséges és szükséges-e szabályozni az informatikai piacot, és ha igen, hogyan? | 168 |
Az infokommunikációs piac lehetséges fejlődési irányai | 171 |
Gazdasági szabályozás bizonytalan piaci környezetben | 174 |
A piacra történő belépés és a kilépés szabályozása | 175 |
A hálózatok összekapcsolódása és a szolgáltatók közötti elszámolások | 177 |
A távközlési díjak szabályozása: az önkényes hatósági tarifáktól az "ársapka" típusú szabályozáson át az ún. "költség alapú díjazás" bevezetéséig | 179 |
Összefoglaló következtetések | 184 |
Irodalom | 185 |
Major Iván: A hazai távközlési és informatikai piac szabályozásának néhány meghatározó kérdése: az univerzális szolgáltatás, az árszabályozás és a hálózatok összekapcsolása | 187 |
Bevezetés: fogalmi és módszertani keretek | 187 |
A telekommunikációs árszabályozási és összekapcsolási modelljei az USA-ban és Németországban | 189 |
Az információgazdaság piacszabályozásának legfontosabb elvi kérdései | 192 |
Az egyetemes (univerzális) szolgáltatások | 192 |
A távközlési-informatikai árszabályozás néhány alapvető kérdése | 194 |
Az összekapcsolás elméleti kérdései | 198 |
A magyar távközlésdíj-rendszer | 200 |
A távközlés új árszabályozási rendszere: rövid és középtávú problémák | 209 |
Hosszabb távú, 2002 utáni feladatok | 212 |
A hálózatos ágazatok összekapcsolásának szabályozása | 213 |
A nemzetközi keretek | 213 |
Az összekapcsolás jelenlegi magyar szabályozásának néhány problémája | 215 |
A jövőbeli magyar távközlési összekapcsolási szabályozás alapelvei | 216 |
A távközlési összekapcsolási díjak | 218 |
A hírközlési piac befolyásolásához szükséges rövid és középtávú szabályozás és intézményfejlesztés | 224 |
Az árszabályozással és az összekapcsolással összefüggő stratégiai döntések | 225 |
A jogszabályalkotó és a szabályozási funkciók szétválasztása | 227 |
Összefoglaló gondolatok | 228 |
Irodalom | 230 |
Függelék: a távközléssel kapcsolatos hatályos magyar jogszabályok jegyzéke | 231 |