A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Információs társadalom, információs gazdaság - erről szajkóznak ma mindenfelé, közben nemcsak a társadalom többsége, de a döntéshozók is úgy téblábolnak a világban, mint Stendhal sokat idézett, Napóleon rajongó hőse a Waterloo-i csatatéren, fogalmuk sincs arról, mi történik. Szabó Katalin és Hámori Balázs könyve fontos hozzájárulás a tájékozódáshoz, az állandóbbnak tűnő és a valóban új jelenségek szétválasztásához, azoknak a tanoknak és hiteknek tényszerű elemzéséhez, amiből a mai hazai tennivalók is következtethetek. A könyv érdeklődő olvasók és szakemberek számára egyaránt izgalmas és valóság-nézetével elengedhetetlen olvasmány, akik nem eszmerendszerek frusztráló vagy megváltó világában, hanem a mai lét jobbításában gondolkodnak.
Tartalom
I Előszó
I. RÉSZ. A RENDSZER..........................................31
1. fejezet
AZ. IPARI KAPITALIZMUSTÓL AZ INFORMÁCIÓGAZDASÁG FELÉ
(Hámori Balázs - Szabó Katalin).................................33
Átmeneti gazdaság - tartós véleménykülönbségek..............37
Technológiai rendszerváltás: a dinamikus elem..............38
Minden megváltozik, vagy semmi sem?.....................41
Miért információs társadalom?.............................43
Információs társadalom más megközelítésben..................45
lnfokommunikációs társadalom az őskorban?................45
A Dzserf el-Ahmar-i ember és Gutenberg forradalma.......45
Motor vagy indítómotor?................................45
Génkezelt kapitalizmus?..................................45
Valóban változatlan a lényeg?............................48
Dezindusztrializáció....................................48
Információs szegények és gazdagok......................49
A változások megítélése.....................................50
A formák és fogalmak inerciája............................51
Újbor régi tömlőkben, avagy a régi tömlők kidobása?.........52
Utak az információgazdaságba.............................53
2. fejezet
VÁLTOZÁSOK A RENDSZERLOGIKÁBAN
Az elmélettel szembeni kihívások (Hámori Balázs - Szabó Katalin) ..56
Új intézményi közgazdaságtan: adekvát megközelítés
az információgazdaság számára..............................57
Új fejlemények - régi kánonok.............................57
Miért éppen az új intézményi közgazdaságtan?............59
Racionalitás és tanulás..................................60
Mintakövetés..........................................62
Új időszerkezet: az órák átállítása.....................64
19
A városháza toronyórája: egyidejűség versus „sokidejűség"..............61
Gyorsulás..........................................................66
Valós idő...........................................................68
Folytonosság........................................................69
Várakozás..........................................................70
A tér újraértelmezése...................................................71
A helyhezkötöttség vége.............................................72
A hely nélküli tér....................................................73
Lokalitás: a térparadoxon............................................74
A határok elmosódása..................................................77
Mi az összemosódás?................................................78
Áteresztő iparági és szervezeti határok.................................80
Az információgazdaság ellentmondásai: kiberálmok és kiberfóbiák..........83
Kiberfanatizmus....................................................83
21. századi géprombolók: ellenszegülés az újnak........................85
II. RÉSZ. A TERMÉK......................................................89
3. fejezet
TERMÉKEK MINT SZOLGÁLTATÁSOK -
A testreszabás terjedése (Szabó Katalin).....................................91
Testre szabott jószágok - piacszegmentálás az egyénig.....................92
Vissza az úri szabóhoz: a tömegtermékek átlényegülése.................92
A testreszabás gyenge és erős változatai................................95
Példatár a testre szabott termékekre...................................96
Az információs technológiák meghatározó szerepe a testreszabásban.....103
Megfontolt kosztümizáció: a testreszabás testreszabása.................104
A termékek szolgáltatásként való előállítása...........................106
Termékek szolgáltatáságyban...........................................106
Termékgondozás...................................................109
Távszolgáltatások: az internetre alapozott új típusú szolgáltatások.......110
Terméket helyettesítő szolgáltatások..................................113
Információval átitatott „hagyományos" szolgáltatások..................114
Termékek, szolgáltatások, immateriális javak.............................115
A hagyományos szolgáltatások jellegzetességei........................116
A gazdagság három megjelenési formája..............................117
4. fejezet
IMMATERIÁLIS TERMÉKEK
Nem rivalizáló javak - rivalizáló termelők (Hámori Balázs - Szabó Katalin).....121
Dematerializálódás: a „súlytalan" gazdaság felé..........................121
Dematerializálódás és virtualizálódás.................................123
Származtatott dematerializáció: a visszagöngyölítés....................125
A megfoghatatlan (szellemi) javak előállításának sajátosságai..............129
Chipek és gyógyszermolekulák: az elsődleges előállítás és a tömeggyártás
közötti költségszakadék.............................................132
A „régi" és az új gazdaság törvényeinek érvényesülése
a tudástermelésben.................................................132
Exponenciális növekedés és láncreakciók..............................133
Dupla vagy semmi: a nagy kockázatú tudástermékek magas,
de bizonytalan profitrátája..........................................134
5. fejezet
A FIGYELEM ÖKONÓMIÁJA (Hámori Balázs)..............................138
A figyelem felértékelődése az információgazdaságban.....................139
Figyelem a figyelemre, avagy a „web valutája".........................139
A figyelem mint szűkös jószág.......................................142
Alkalmazkodás az információbőséghez, avagy a figyelmi kapacitások
tágulása...........................................................143
A figyelem mint csereeszköz........................................145
A figyelmi tőke.....................................................147
Magatartási tényezők a figyelem allokációjában..........................148
Keretezési hatás és elérhetőségi előítélet az információk értelmezésében .. 148
A figyelem szociális dimenziója......................................150
III. RÉSZ. A TRANZAKCIÓK.............................................153
6. fejezet
A VILÁGHÁLÓ MINT PIACTÉR (Szabó Katalin)............................155
E-kereskedelem: az ügyletek digitalizálása...............................156
Elektronikus üzlet - elektronikus kereskedelem........................157
Online kereskedelem vagy kő-kereskedelem? Versenyelőnyök
és hátrányok.......................................................159
Az online kereskedelem versenyelőnyei.............................160
Az online kereskedelem versenyhátrányai...........................165
Az e-kereskedelem osztályozása........................................166
Az osztályozások keveredése........................................166
Háromszögletű vagy kétpólusú viszony?..............................167
Eladók és vevők különböző kombinációi..............................169
Az üzleti szférán belüli kereskedelem: B2B..........................169
B2C- Elektronikus kiskereskedelem, avagy a statisztika korlátai........171
B2G-Üzlet és kormányzat közötti kereskedelmi kapcsolat.............174
Elektronikus piacterek.................................................174
Az elektronikus piactér definíciója....................................174
Az e-piacterek különféle változatai...................................176
Egy kis piactörténet................................................177
Mixelés - kevert piaci szerkezetek....................................I78
Hogyan működnek a gyakorlatban az elektronikus piacterek?..........181
Az elektronikus piacterek szolgáltatásai...............................181
Interneten kívüli digitalizált kereskedés...............................183
Az internetes és a hagyományos kereskedelem kombinálása...............183
Többcsatornás eladások.............................................184
Többcsatornás vásárlások...........................................186
7. fejezet
BIZALOM, REPUTÁCIÓ ÉS IDENTITÁS AZ ELEKTRONIKUS PIACOKON
(Hámori Balázs).........................................................188
Bizalom az e-piacokon.................................................189
A tudás hatalom: a terméket nem ismerő vevő és a termékét ismerő
eladó.............................................................190
Makro- és mikrobizalom............................................193
A bizalom alapmechanizmusai a világhálón..............................195
Sajátos technikai garanciák: a kockázatok kezelése.....................196
A jogi szabályozás eldöntetlen dilemmái..............................196
Független bizalomerősítő intézmények..................................198
Reputációépítő és -romboló intézmények: javaslattevők és eltanácsolok .. 198
A bizalommal „kereskedő" közvetítők................................202
A személyes bizalom kifejlődésének korlátai a világhálón:
a bizonytalan identitás................................................203
8. fejezet
E-MARKETING (Hámori Balázs)..........................................206
A kereslettől az igényig................................................207
A hagyományos marketing, avagy a „4P".............................207
Szívás és nyomás...................................................208
Az igények feltérképezésének nehézségei: a American Greetings esete ... 209
Kereslet helyett igény - dominancia helyett kölcsönkapcsolat............210
A vállalatok válasza keresleti oldal aktivizálódására.......................213
Személyre szabott marketing........................................214
CRM -ügyfélkapcsolati menedzsment................................216
Valós idejű marketing...............................................219
M-marketing......................................................220
A marketing mobilizálása.........................................220
Az m-marketing előnyei az e-marketinggel szemben.................222
A promóció és reklám átalakulása.......................................223
„Advertainments", avagy az internetes hirdetések hatékonysága.........226
9. fejezet
A TERMÉK- ÉS PÉNZÁRAMLÁSOK DIGITALIZÁLÁSA
(Szabó Katalin)..........................................................230
A logisztika átalakulása................................................231
A mennyiségtől a sebességig.........................................231
Logisztikai innovációk informatikai háttérrel..........................233
Logisztikai halasztás..............................................233
Átrakodás nélkül egyenest a fogyasztóhoz..........................236
Kakukk-módszer: a meglévő szállítási csatornák kihasználása.........237
Erőforráscsere - az árukészletek cseréje.............................239
Click and mortar (CAM) modell....................................240
A tranzakciókat kísérő pénzáramlások...................................241
A pénz digitalizálása és átterelése az internetre, elektronikus fizetési
rendszerek........................................................242
A megbízható harmadik fél bevonására alapozott klíringrendszer......242
EFT- (electronic funds transfer) alapú fizetés - jelölőrendszeres
pénzátutalás.....................................................244
Elektronikus számlabenyújtás és -kiegyenlítés.......................245
Az e-csekk......................................................245
Online elszámolócédula (script) - elektronikus pénztárca.............245
Elektronikus pénz..................................................247
A digitális (magán-) pénz és a pénzkibocsátás állami kézbentartásának
korlátai............................................................251
A mikrofizetések...................................................254
E-pénz és biztonság................................................255
A bankári tevékenység és a „bankolás" átalakulása az információs
korban............................................................258
A bankok működésének digitalizálása..............................259
Hirtelen támadt versenytársak a bankszektor számára................261
10. fejezet
AZ ÉRTÉKTEREMTÉS „ANOMÁLIÁI" AZ INFORMÁCIÓS KORBAN
(Szabó Katalin)..........................................................264
Az értékteremtés sajátosságai a dematerializált termékeknél: a termelő
oldalán jelentkező „anomáliák".........................................266
Az „újratermelés" furcsaságai és az elsüllyedt költségek.................267
Skálahozadék, változatossági hozadék és természetes monopólium a
tudástermékeknél..................................................269
Minőség, mennyiség és érték bizarr összefüggése az információs javaknál:
a fogyasztó oldalán jelentkező „anomáliák"..............................272
Tudásjavak és termékminőség: az érték és az ár ellentétes mozgása......272
Minél több, annál jobb, avagy a pozitív hálózati externáliák.............276
Ingyenesség - az információs korszak sajátos árjelensége a „0 ár"........277
A kis számok törvénye..............................................279
A piaci elismertetés sajátosságai......................................280
11. fejezet
DINAMIKUS ÁRAZÁS
Árazási algoritmusok az információs korban (Szabó Katalin)..................282
Hagyományos versus dinamikus árazás.................................283
A vevő aktivitására épülő dinamikus árazási algoritmusok.................287
Aukció, fordított aukció és egyedi alkudozás...........................288
Miért éppen az aukciók?..........................................291
Az aukciók négy alaptípusa.......................................292
Hogyan fest az aukció a gyakorlatban a világhálón? .................294
Orvlövész-stratégiák................................................295
Mire jó az orvlövészkedés?........................................296
Összekapcsolt árverések............................................299
„Mondd meg Te az árat!"............................................299
Árigazodás........................................................300
Csoportos vásárlás: a kettős paradoxon...............................301
Az eladó által irányított, a transzparenciát korlátozó ármodellek............304
„Szigeteld el őket egymástól, és uralkodjál rajtuk!" Az árak
személyreszabása..................................................305
Csoportos árazás...................................................307
A változatok felkínálása ............................................307
Árösszevonás - árukapcsolás........................................308
Hozammenedzsment...............................................312
Statikus és dinamikus árazás - mi a különbség?..........................314
Mechanizmustervezés..............................................316
12. fejezet
DIGITÁLIS MONOPÓLIUM, VAGY „GLOBÁLIS BAZÁR"?
A verseny átalakulása az információgazdaságban (Hámori Balázs)............318
A verseny éleződése az információs technológiák berobbanásával..........319
Romeltakarítás.....................................................319
A győztes mindent visz - avagy miért nem szabad veszíteni?............320
Az információs technológiák versenyerősítő szerepe....................322
Versenykorlátozó tényezők.............................................328
„Győzzön a rosszabb!"..............................................330
Bennragadás egy megoldásban......................................331
Az információs kaszkádok szerepe...................................335
Hálózati externáliák................................................339
Kompatibilitás.....................................................340
Szabványok és szabványháborúk....................................343
Együttműködő versengés...........................................347
Mi a kopetíció?...................................................347
A vállalatok közötti kopetíció tipológiája............................349
Monopolpozíciók..................................................351
Schumpeteri innovációs verseny........................................353
IV RÉSZ AKTOROK.....................................................357
13. fejezet
A MEGFOGHATATLAN TÖKE (Szabó Katalin).............................359
A vállalat alapvető erőforrásai..........................................360
A márkanevektől az üzleti terveken keresztül a vevők lojalitásáig -
a megfoghatatlan tőke meghatározása................................361
Szellemi tőkejavak és szervezeti tőke...............................361
A hagyományos tőkejavaktól való eltérések.........................364
A megfoghatatlan tőke mérése.........................................366
„Amit nem tudunk mérni, azt nem is ismerjük igazán".................366
11 megközelítés a megfoghatatlan tőke számszerűsítésére..............368
A részvénypiaci értékelés korlátai....................................372
Intellektuális tőke-tulajdonosok?........................................372
A „szabad ügynökök" növekvő súlya.................................375
A tehetség tőzsdére vitele...........................................377
14. fejezet
FELHATALMAZOTT MUNKAVÁLLALÓK, TEAMEK, HÁLÓZATOK
A vállalat működésének és szervezetének átalakulása az
információgazdaságban, és az átalakulás korlátai (Szabó Katalin)..............378
Felhatalmazás, teammunka és rugalmas munkaszervezés..................380
A felhatalmazott munkavállaló.......................................381
A felhatalmazás dimenziói........................................381
A felhatalmazás fényei és árnyai...................................382
A „munkakörök gazdagítása"........................................385
A teamalapú munkaszervezés.......................................387
Rugalmas munkacsoportok (teamek)...............................3S7
Előnyök és hátrányok.............................................388
A kaizen..........................................................390
Az ellenőrzés újradefiniálása a rugalmas munkacsoportokban...........392
Az idő és a tér átértelmezése a vállalati működésben......................393
Just in time........................................................393
A just in time rendszer (kanban) lényege............................393
Az információtechnológia diktálja az ütemet........................393
A just in time tőke................................................394
A tér átértelmezése a vállalaton belül és kívül..........................395
Virtuális teamek..................................................395
Problémák és nehézségek a virtuális teamek működésében............396
A vállalati szervezet átalakulása........................................3^7
A hierarchia lebontása, avagy a lapos szervezet........................397
A vállalati bürokrácia leépülése....................................398
Az öntapadó szervezet............................................399
Hálózatok.........................................................400
Kihelyezés (kiszervezés)............................................403
Kiszervezés a harmadik világba....................................406
A kihelyezés problematikus pontjai.................................406
Hogyan kapcsolódnak a külső egységek a hálózatokhoz?...............408
A külső tudás bevonása.............................................410
A hálózatszervezés mozgatórugói....................................411
1T - A piaci tranzakciók olcsóbbodása kisebb kockázatok mellett......411
A specializáció előnyei............................................412
A tudásmegosztás mint mozgatórugó..............................413
Tudásmegoszlás és bizalomtermelés................................414
A társadalmi tőke gyarapítása a hálózati kapcsolatok révén............416
A bazár típusú rendszerek.............................................418
Mi az a nyílt forráskód?.............................................418
Bazárszerű hálózatok...............................................420
15. fejezet
A STATIKUS VÁLLALATFELFOGÁSTÓL AZ EVOLUCIONISTA
SZEMLÉLETIG (Szabó Katalin)...........................................424
Új vállalatkép körvonalazódása.........................................424
A vállalat mint önszervező rendszer..................................425
„Természetutánzás" a hagyományos szektorokban.....................427
Tudatos optimalizáció, vagy kiválasztódás?............................430
Az evolucionista megközelítés és a vállalatelmélet........................434
Az evolucionizmus előfutárai........................................434
Evolúciós vállalatelméletek..........................................436
A vállalat evolúciós szemlélete.....................................436
Heterogenitás....................................................437
Összehangoló mechanizmusok......................................440
Kognitív mechanizmusok: tanulás, tudás és kompetencia
a vállalatban.....................................................441
Ösztönző és koordinációs mechanizmusok............................444
A tudásmegosztás és imitáció ösztönzése............................444
Az újítások ösztönzése............................................446
Az evolucionista megközelítés és a közgazdaságtan „örök" alapelvei.......447
16. fejezet
MUNKAVÁLLALÓ AZ INFORMÁCIÓGAZDASÁGBAN
Az atipikus munka térnyerése (Szabó Katalin - Négyesi Áron)................449
Az ipari társadalom foglalkoztatási modellje.............................450
Humántőke-specifikusság...........................................451
Kétoldalú merevség a munkaviszonyokban...........................452
A merev munkaviszonyok harmonikus illeszkedése a rendszerhez.......453
A posztindusztriális foglalkoztatási modell...............................455
A munkaviszonyok megváltozott környezete..........................455
A stabilitást felborító technológia.....................................456
A humánberuházások visszafordíthatósága - rugalmas atipikus
foglalkoztatás......................................................459
A távmunka..........................................................462
A távmunka elterjedésének okai.....................................462
A távmunka fajtái..................................................465
Az érem két oldala: előnyök és hátrányok különböző nézőpontokból.....467
A tudás és az atipikus munka kapcsolata................................470
Magántudás és köztudás............................................470
A ..csizmatalpon átvitt" tudás, avagy a tudás explicit és implicit
formáinak keveredése..............................................471
Az atipikus munka és a tőkespecifikusság.............................473
Az atipikus munka elterjedésének társadalmi következményei ...........475
Akinek van, akiknek szokott lenni, és akiknek nincs....................475
Digitális szakadék, avagy az új társadalmi különbségek.................478
„Netes kölykök"....................................................481
Hét számjegyű összegeket kereső tizenévesek.......................481
A netgeneráció illeszkedése az intormációgazdasági viszonyokhoz.....483
Nodeliták és netizenek..............................................484
17. fejezet
VÁLTOZÁSOK A FOGYASZTÓ MAGATARTÁSABAN (Hámori Balázs)........486
Az új típusú fogyasztó.................................................487
A tájékozott fogyasztó..............................................488
A megkülönböztetett fogyasztó......................................489
Egy paradoxon kényelemszerető, de egyben türelmetlen fogyasztó......491
A kényelmi többlet...............................................491
Kényelem a keresésben...........................................493
Az élményfogyasztók, avagy a nagy szabadidőpark.......................495
Az értékorientált (posztmaterialista) versus a puritán fogyasztó..........498
A kiszámíthatatlan fogyasztó........................................499
Az aktív fogyasztó..................................................501
A globális fogyasztó...................................................505
Manipuláció és kiszolgáltatottság az új típusú fogyasztók világában........507
Sztárkultusz, avagy erőfeszítések a „kiszámíthatóbb" fogyasztóért.......508
A fogyasztók manipulálása..........................................509
FÜGGELÉK.............................................................512
HIVATKOZÁSOK.......................................................516
GLOSSZÁRIUM.........................................................550
NÉV- ÉS TÁRGYMUTATÓ................................................601
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.