1.055.455

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléstan

Szerző

Kiadó: "Studium" Kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 272 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Minerva Irodalmi és Nyomdai Műintézet R. T., Kolozsvár nyomása. Második lényegében változatlan kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a Neveléstan első ízben 1928-ban jelent meg s már jó néhány évvel ezelőtt elfogyott. Más ilyen könyv hiányában már akkor szükséges lett volna újra kiadnom, ettől azonban vonakodtam, mert más... Tovább

Előszó

Ez a Neveléstan első ízben 1928-ban jelent meg s már jó néhány évvel ezelőtt elfogyott. Más ilyen könyv hiányában már akkor szükséges lett volna újra kiadnom, ettől azonban vonakodtam, mert más tervem volt. Azt remélem, hogy e voltaképpen gyakorlati célzatú vázlat alapján megírhatom egyszer a neveléstudomány kézikönyvét, abban összeállíthatom az immár rendkívül kiterjedt kutatás előttem ismeretes eredményeit, egyúttal összevethetem nézeteimet a magyar szakemberekével, régiek és maiak, az előbbi nemzedék és a legújabbak műveivel. Eközben felelhettem volna az I. kiadás után olvasott bírálatokra is és tisztázhattam volna némely megint összezavarodott kérdést, amiről azt hittem, hogy véglegesen tisztázott. Szerettem volna részletesen kidolgozni az útmutatást a nemzetnevelés elvének érvényesítésére a magyar köznevelés egész területén, a nevelés valamennyi ágában, a művelődéspolitika legszélesebb értelmében.
Magyar nyelvű, a magyar nevelői gondoskodás történetéből és eredményeiből kiemelkedő, az érintkező tudományok magyar irodalmát is feldolgozó neveléstudományi kézikönyv szükségét negyven év óta érzem; az a tervem pedig, hogy a nekünk való nevelésnek nemcsak a kereteit és alapelveit jelöljem meg, hanem a részleteit is egyöntetüen kifejtsem, kb. harminc éves. E második kiadás ebben az alakjában e tervről való lemondásomat jelenti. S hogy így nyilvánosan búcsúzom el tőle, annak megvan az oka: még egyszer felhívom a figyelmet az előmunkálatok hiányára. Megvan a célja is: hátha magáévá teszi ezt a tervet e könyvnek valamelyik olvasója. Bár így lenne!
E kiadás nem tér el az elsőtől semmi elvi tekintetben. Szerkezete is megmaradt, csak a III. rész V., VI. és VII. fejezetének nemcsak iskolai vonatkozású, hanem mindenféle nevelésre érvényes pontjait vettem előbbre, az I. rész III. fejezetébe. A szöveget sok helyen módosítottam, jóformán kivétel nélkül csak fogalmazási szempontból. Egyes pontokat elhagytam, vagy valamivel rövidebbre fogtam, másokat kibővítettem; itt-ott átvettem Népiskolai Neveléstan-om (1932) tömörebb kifejezéseit. Vissza

Tartalom

Előszó3
Bevezetés: A munka rendeltetése; a rendszeres meggondolás jelentősége. A könyv gondolatmenete. Önálló állásfoglalás szükségessége7
A nevelés és a neveléstudomány
A nevelés fogalma13
A szó jelentése
A nevelés lefolyásának tanulságai
A nevelői lelkület sajátosságai; az alakító hatások csoportosítása
A nevelő és a növendék viszonya
A nevelés és a közösség
A nevelés meghatározása
Nevelői gondolkodás, neveléstudomány, neveléstan
A nevelői gondolkodás mivolta - kialakulása - jellemvonásai21
Alaptételek
A nevelői gondolkodás egysége (fokai és irányai)
A neveléstudomány fogalma - munkatere: a nevelés előzményeinek, körülményeinek, eszményeinek, várható eredményeinek, módjainak és eszközeinek kutatása28
A nevelésügyi kutatás módszere
A neveléstudomány segédtudományai - önállóság
A neveléstan fogalma37
A neveléstan és a nevelés viszonya
A neveléstan hatása a nevelés egyöntetüségére - érvényessége és érvényesülése
A nevelés célja és feladatai
A cél és a feladatok megkülönböztetése47
A nevelés célja
A személyiség
Nemzetnevelés
A nevelés állandó feladatai
A nevelés testi feladatai - értelmi feladatai - erkölcsi feladatai
A nevelés változó feladatai
A nevelés eszközei66
Az eszközök három csoportja
A gondozás: ápolás, gondoskodás
A tanítás: példaadás, oktatás
A gyakorlás: szoktatás, foglalkoztatás; jutalom és büntetés
Az eszközök alkalmazása
A nevelés korlátai és sikerének feltételei76
A nevelés lehetősége
A fejlődés tényezői
Az öröklés
A környezet: családi előzmények, a szülőktől eredő hatások, az iskolába járást megelőző egyéb hatások, az iskolával egyidejű, az iskola elhagyása után következő hatások
A fajlődés és a nevelés viszonya
A siker feltételei
A nevelés szervezete91
Belső és külső szervezet
A köznevelés szervezete: család; nevelésre rendelt intézmények; nem nevelésre rendelt, de rendszeresen alakító intézmények; irányuló célzatú szabad alakulatok; a művelődés szabad alkalmai
A nevelés egysége
Az iskola
A köznevelés és az iskola97
A köznevelés szerveinek együtthatása
Az iskola helye a köznevelés szervezetében
Az iskola mivolta, kialakulása, feladata101
A szó értelme
Az iskola fogalma
Az iskola kialakulása
Az iskola, mint nevelő intézmény
Az iskolai nevelés akadályai
Az iskola feladata
Az iskola külső szervezete: a közoktatási szervezetek110
A közoktatás természetes és mesterséges szervezete
A közoktatási szervezet alapelvei - tagoltsága
Az iskolafajok: általában művelődő iskolák: szakiskolák, gyógyítva nevelő intézetek
Az iskolafokok
Általában művelő iskolák: elemi iskola, középfokú iskola, főiskola; az egyénre és a nemzetre vonatkozó feladataik
Az iskolafokok kölcsönös hatása
Gyakorló iskolák és reformiskolák
Az iskola belső szervezete124
A felügyelet - módja, szervei, személyi kellékei
Az igazgatás: Az igazgatói hivatal rendeltetése, az igazgató személyi kellékei, az igazgatás módja
A tanító testület; az értekezletek feladatai: kezdők és idősebbek
Az iskola és a család viszonya; szülői értekezletek, fogadó órák
Az iskolai munka szervezetek: osztályok, évi munkaidő, tanításterv, órarend, osztálytanítás vagy szaktanítás, az eredmény számbavétele, összefoglalás, osztályozás
A szervezet és a nevelés viszonya
Az iskolai nevelés
Az iskolai munka egysége155
Az iskolai munka két fele: tanító és tanulók munkája
Az egybehangzás akadályai
Az egyensúly biztosítása
Az iskolai nevelés feladatai
Az iskolai munka egysége
Első szakasz: Az iskolai nevelés személyi tényezői
Az iskolai nevelő162
A tanító feladata
Hivatás és hivatal
A tanító szabadsága
A tanítói személyiség
A tanító tanulmányai: előkészülés, szakismeretek; önművelés, tudományos munkásság
A tanító tekintélye
Az iskolai növendék176
Az iskola és a tanuló viszonya
A tanuló feladata és szabadsága
Az egyéniség
A tanuló egyénisége
Az egyéniség megismerése az iskolában
Tanuló típusok
Fiúk és leányok
Életkor és fejlettség
A származás
A tanuló élete az iskolán kívül
A testi szervezet állapota
Az egyéniség alkata
Az iskolai osztály204
Jelentőség a nevelésben
A növendék az osztályban
Az osztály egyénisége
A létszám jelentősége
Második szakasz: Az iskolai nevelés ágai
Az egészséges életre való nevelés (testnevelés)221
A testnevelés iskolai körülményei: előzmények, egyidejű hatások, tömegnevelés; az iskola egészségügyi hatása
A testnevelés iskolai szempotnjai - eszközei. gondozás, az iskola egészségügyi kellékei, felügyelés, az iskolánkívüli élet irányítása; tanítás: a tanító példája, alkalmi és rendszeres oktatás; gyakorlás, rendszeres testgyakorlás
Az önállóságra való nevelés (értelmi nevelés)223
Az értelmi nevelés iskolai körülményei: előzmények, egyidejű hatások, tömegnevelés; az iskola hatása az értelmi alakulásra
Az iskolai értelmi nevelés szempotnjai
Az oktatás226
A tanításterv elméleti kérdései; a tanításterv köre, az oktatás anyaga, az anyag kiválasztása, egyes tárgyakra szánt idő, az anyag elrendezése az iskolai év folyamán
A tanításterv alkalmazása, az oktatás módszere, tanításmenet, tanítási tervezetek (előkészülés egyes órákra), az oktatás alakja, a tervezet végrehajtása (az óra lefolyása)
Az eredmény számbavétele, megítélése (osztályozás), az oktatás értéke
Gondozás, gyakorlás, példa az értelmi nevelésben238
Gondozás, gondoskodás az oktatás külső körülményeiről, belső körülményeiről (a tanítás hangulata)
Az iskolánkívüli szellemi élet irányítása
Gyakorlás, az ismeretszerzés műveletében: szemléltetés, gondolkodtatás, tankönyvek használata, a tanulók kérdései
Az ismeretek felhasználása
Feleltetés, kérdezés, dolgozatok
A tanító példája
A nemes érzületre való nevelés (erkölcsi nevelés)246
Az erkölcsi nevelés iskolai körülményei: előzmények, egyidejű hatások, tömegnevelés; az iskola hatása
Az iskolai erkölcsi nevelés szempontjai - eszközei: gondozás, gondoskodás a kedély, ízlés, képzelet fejlődésének külső feltételeiről
Felügyelés az iskolán kívüli élet erkölcsi irányítása
Tanítás: a tanító példája, alkalmi oktatás, vallástanítás, az oktatás erkölcsi hatása
Gyakorlás: az iskolai közösség hatása, rendtartás (fegyelmezés), feladatok, az önbecsülés hatása magaviseletre és testi életre, akarás és értékelés
A nevelés három ágának kölcsönös hatása259
Befejezés: A magyar nevelés mai feladatai261
Tárgymutató265

Imre Sándor

Imre Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Imre Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem