1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyógypedagógiai pszichológia

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 467 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Második kiadás. Néhány fekete-fehér fotót, illusztrációt tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Világstatisztikák adatai szerint az átlagnépesedés 3-5%-a "fogyatékos", siketség, nagyothallás, beszédhiba, mozgássérülés és az értelmi fogyatékosság mind olyan rendellenességek, melyek megnehezítik a személyiség harmonikus kibontakozását és az egyén társadalmi beilleszkedését. Korunk általános törekvése, hogy a különböző károsodás miatt hátrányos helyzetbe került emberek nem szigetelődjenek el, hanem megtalálják helyüket a családi, az iskolai, a munka- és a társas közösségben. Beilleszkedésüket segíteni csak akkor lehet, ha ismerjük a fogyatékos ember személyiségét, a fogyatékosságból fakadó pszichés következményeket.
Ezeknek a társadalmi szempontból igen jelentős kérdéseknek az összegezésre vállalkozott négy kiváló gyógypedagógus pszichológus. Könyvük mind hazai, mind nemzetközi tekintetben egyedülálló, mert benne a szerzők történeti szemlélete a legújabb eredményekkel, vizsgálati módszerekkel párosul, s a gyógypedagógiához tartozó valamennyi eset-lehetőség pszichológiai... Tovább

Fülszöveg

Világstatisztikák adatai szerint az átlagnépesedés 3-5%-a "fogyatékos", siketség, nagyothallás, beszédhiba, mozgássérülés és az értelmi fogyatékosság mind olyan rendellenességek, melyek megnehezítik a személyiség harmonikus kibontakozását és az egyén társadalmi beilleszkedését. Korunk általános törekvése, hogy a különböző károsodás miatt hátrányos helyzetbe került emberek nem szigetelődjenek el, hanem megtalálják helyüket a családi, az iskolai, a munka- és a társas közösségben. Beilleszkedésüket segíteni csak akkor lehet, ha ismerjük a fogyatékos ember személyiségét, a fogyatékosságból fakadó pszichés következményeket.
Ezeknek a társadalmi szempontból igen jelentős kérdéseknek az összegezésre vállalkozott négy kiváló gyógypedagógus pszichológus. Könyvük mind hazai, mind nemzetközi tekintetben egyedülálló, mert benne a szerzők történeti szemlélete a legújabb eredményekkel, vizsgálati módszerekkel párosul, s a gyógypedagógiához tartozó valamennyi eset-lehetőség pszichológiai megközelítését, szemléletét adja. Vissza

Tartalom

Előszó
Bevezetés
Illyés Gyuláné: Általános kérdések15
A gyógypedagógiai pszichológia fogalma15
A gyógypedagógiai pszichológia helye a tudományok rendszerében17
A gyógypedagógiai pszichológia munkaterülete19
A gyógypedagógiai pszichológia célja és feladatai22
A gyógypedagógiai pszichológia rendszere és ágai23
A gyógypedagógiai pszichológia módszere25
A gyógypedagógiai pszichológia szemléleti kialakulása25
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A fejlődés gyógypedagógiai pszichológiai értelmezése30
Fejlődési zavarok31
A fejlődési tempó meggyorsulása: akceleráció31
A fejlődési tempó meglassúbbodása: retardáció33
Zavart pszichikus fejlődés a biológiai tényezők elégtelensége következtében34
Az agyi károsodás jelentősége a fejlődés folyamatáben34
Az analizátorok sérülésének jelentősége a fejlődésben35
Zavart pszichikus fejlődés a környezeti tényezők elégtelensége következtében36
A normalitás és abnormalitás fogalma40
A normális és abnormális jelenségek meghatározása40
A fogyatékosok pszichológiája
Illyés Gyuláné: A fogyatékosok pszichológiájáról általában47
Jankovichné Dalmai Mária: A fogyatékosok személyiségéről általában50
A személyiséglélektan néhány kérdéséről általában50
A fogyatékosok személyiségének megítélési szempontjai és közös vonásai53
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A fogyatékosok intelligenciájáról61
Az intelligenciáról általában, intelligencia-elméletek61
A fogyatékosok intelligenciájának megítélési szempontjai65
A látási fogyatékosok pszichológiája67
Illyés Gyuláné: A látási fogyatékosokról általában. Rehabilitációs lehetőségeik67
Illyés Sándor: A látási fogyatékosok érzékelése70
A látási fogyatékosok hallása70
A látási fogyatékosok tapintása73
Illyés Gyuláné: A látási fogyatékosok figyelme82
Illyés Sándor: A látási fogyatékosok emlékezete83
A látási fogyatékosok gondolkodása, beszéde87
A beszéd és gondolkodás viszonya, a vakok nyelvi fejlődése és verbalizmusa88
A vakok fogalmainak érzékleti tartalma93
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A látási fogyatékosok intelligenciája96
Jankovichné Dalmai Mária: A látási fogyatékosok személyisége98
A látási fogyatékosok személyiségének kérdéseiról általában98
A vakok személyiségfejlődésének menete és néhán sajátos vonása106
Hogyan látják a vakok személyiségének problémáit a látók és hogyan a vakok?107
A hallási fogyatékosok pszichológiája109
Illyés Gyuláné: A hallási fogyatékosokról általában. Rehabilitációs lehetőségeik109
Illyés Sándor: A hallási fogyatékosok érzékelése112
A hallási fogyatékosok látása113
A hallási fogyatékosok vibrációs érzékelése117
Illyés Gyuláné: A hallási fogyatékosok figyelme121
Illyés Sándor: A hallási fogyatékosok emlékezete122
A hallási fogyatékosok gondolkodása és beszéde125
A süketek szemléletes, nem verbális gondolkodása125
A süketek jelnyelve és gondolkodása128
A süketek fogalmi gondolkodása és beszéde133
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A hallási fogyatékosok intelligenciája137
Jankovichné Dalmai Mária: A hallási fogyatékosok személyisége140
A hallási fogyatékosok személyiségéről átlalában140
A hang jelentősége az ember számára141
A hallás hiányának jelentősége a személyiség fejlődésében143
A süketnémák személyiségének néhány jellemző vonása146
A mozgásszervi fogyatékosok pszichés sajátosságai153
Illyés Gyuláné: A mozgásfogyatékosságról átlalában. Rehabilitációs lehetőségeik153
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A mozgásfogyatékosok intelligenciája155
Jankovichné Dalmai Mária: A mozgásfogyatékosok személyisége157
A motgásfogyatékosok személyiségéről általában157
A mozgásfogyatékosság hatása a személyiség alakulására158
A beszédhibások pszichés sajátosságai164
Illyés Gyuláné: A hibásbeszédűekről általában164
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A beszédhibások intelligenciája167
Jankovichné Dalmai Mária: A beszédhibások személyisége168
Az értelmi fogyatékosok pszichológiája172
Illyés Gyuláné: Az értelmi fogyatékosokról általában. Rehabilitációs lehetőségeik172
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: Az értelmi fogyatékosok fejlődése176
Illyés Sándor: Az értelmi fogyatékosok érzékelése179
Az értelmi fogyatéosok látása179
Az értelmi fogyatékosok érzékelési folyamatainak sajátosságai a látásnál180
Az értelmi fogyatékosok hallása191
Tapintás és kinesztézis az értelmi fogyatékosoknál193
Illyés Gyuláné: Az értelmi fogyatékosok figyelme194
Illyés Sándor: Az értelmi fogyatékosok emlékezete194
Az emlékezetvizsgálat magyar hagyományai195
Az értelmi fogyatékosok tanulása197
Az értelmi fogyatékosok felejtési és felidézési folyamatai207
Az értelmi fogyatékosok emlékezeti formáinak egyenlőtlen fejlődése211
Az értelmi fogyatékosok gondolkodása211
Az értelmi fogyatékosok gondolkodása a cselekvésben211
Az értelmi fogyatékosok fogalmi gondolkodása217
Az értelmi fogyatékosok fogalmai218
Az értelmi fogytékosok gondolkodási folyamatának elemzése225
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: Intelligencia-vizsgálatok231
Jankovichné Dalmai Mária: Az értelmi fogyatékosok személyisége233
Az értelmi fogyatékosok személyiségéről általában233
Az értelmi fogyatékosok személyiségének jellemzése236
Sajátos külső jegyek237
Az értelmi fogyatékosok pszicholótgiai jellemzése244
A személyiség jellemzése az oligofrénia súlyossági fokának szempontjából, a képezhetőség, a praktikus készség és a közösségbe való beilleszkedés megvilágításában249
Illyés Gyuláné: Egyéb személyiségfejlődési rendellenességek256
A személyiségfejlődési zavarokról általában256
A gyógypedagógiai lélektani megismerés és tanácsadás
Illyés Gyuláné: Diagnosztika263
A fogyatékosok megismerésének szempontjai és forrásai263
Gyógypedagógiai pszichológaiai vizsgáló eljárások263
A fogyatékosok megfigyelése264
A megfigyelés forrásai és módjai264
A játék megfigyelése268
A mozgás megfigyelése268
A viselkedés megfigyelése269
A beszéd megfigyelése270
A kikérdezésről általában271
Az anamnézis273
Az exploráció278
Környezettanulmány280
Környezetvizsgálat282
A kísérlet283
Próbamódszerek284
A próbamódszerekre vonatkozó bírálatok285
A közismertebb próbamódszerek286
Az értelmesség fejlettségének és az ismeretek szintjének megállapítása301
Vizsgálat alsó fokon302
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: Pedagógiai viszgálat303
Az általános tájékozottság vizsgálata306
Illyés Gyuláné: A rajzvizsgálat309
Fogyatékosok rajzai314
Érzelmi jellegű vizsgálatok326
Önéletrajz-íratás320
A vizsgálat menete333
Differenciáldiagnosztika336
A differenciáldiagnosztika álatlános kérdései336
A gyógypedagógia határterületére tartozó szelektálása338
A pszeudodebilis gyermek338
A környezet által károsított gyermek339
A nehezen nevelhető gyermek és ifjú344
A bűnöző gyermek és fiatalkorú351
Neurózis, pszichopátia360
A pszichopata gyermek és fiatalkorú363
A pszichotikus gyermek és fiatalkorú370
Az infantilis gyermek373
A balkezes gyermek275
A lokális kiesésben szenvedő gyermek376
Az epilepsziás gyermek és ifjú380
A gyógypedagógia határain belüli differenciálás382
Egyes kórformák szerinti megkülönböztetés382
Az enkefalitisz következtéen sérült gyermek és ifjú382
A Down-betegek388
A fogyatékosok súlyosság szerinti elkülönítése394
Az értelmi fogyatékosoknak a súlyosság foka szerinti elhatárolása394
A látási fogyatékos gyermek szelektálása396
A hallási fogyatékos gyermek szelektálása399
A beszédhibás gyermek szelektálása401
A mozgássérült gyermek differenciálása403
A többféle fogyatékosságban szenvedő gyermek szelektálása404
Vélemény és tanácsadás405
A vélemény kialakítása405
Az adatok értékelése405
A vizsgálatok értelmezése406
A diagnózis megállapítása406
A tennivalók összeállítása407
A lelet megírása407
Megbeszélés a szülőkkel410
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: Együttműködés a fogyatékos gyermek szüleivel410
Illyés Gyuláné: A gyógypedagógiai pszichológiaai tanácsadás413
Pszichoterápia fogyatékosokkal416
A gyógypedagógiai megelőzés néhány szempontja419
A fogyatékos munkalélektanának néhány szempontja
Munkaalkalmasság és pályaválasztás425
Fogyatékosok munkaalkalmassági vizsgálata425
Pályaválasztási tanácsadás fogyatékosok számára431
Irodalom433
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem