Előszó | |
Bevezetés | |
Illyés Gyuláné: Általános kérdések | 15 |
A gyógypedagógiai pszichológia fogalma | 15 |
A gyógypedagógiai pszichológia helye a tudományok rendszerében | 17 |
A gyógypedagógiai pszichológia munkaterülete | 19 |
A gyógypedagógiai pszichológia célja és feladatai | 22 |
A gyógypedagógiai pszichológia rendszere és ágai | 23 |
A gyógypedagógiai pszichológia módszere | 25 |
A gyógypedagógiai pszichológia szemléleti kialakulása | 25 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A fejlődés gyógypedagógiai pszichológiai értelmezése | 30 |
Fejlődési zavarok | 31 |
A fejlődési tempó meggyorsulása: akceleráció | 31 |
A fejlődési tempó meglassúbbodása: retardáció | 33 |
Zavart pszichikus fejlődés a biológiai tényezők elégtelensége következtében | 34 |
Az agyi károsodás jelentősége a fejlődés folyamatáben | 34 |
Az analizátorok sérülésének jelentősége a fejlődésben | 35 |
Zavart pszichikus fejlődés a környezeti tényezők elégtelensége következtében | 36 |
A normalitás és abnormalitás fogalma | 40 |
A normális és abnormális jelenségek meghatározása | 40 |
A fogyatékosok pszichológiája | |
Illyés Gyuláné: A fogyatékosok pszichológiájáról általában | 47 |
Jankovichné Dalmai Mária: A fogyatékosok személyiségéről általában | 50 |
A személyiséglélektan néhány kérdéséről általában | 50 |
A fogyatékosok személyiségének megítélési szempontjai és közös vonásai | 53 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A fogyatékosok intelligenciájáról | 61 |
Az intelligenciáról általában, intelligencia-elméletek | 61 |
A fogyatékosok intelligenciájának megítélési szempontjai | 65 |
A látási fogyatékosok pszichológiája | 67 |
Illyés Gyuláné: A látási fogyatékosokról általában. Rehabilitációs lehetőségeik | 67 |
Illyés Sándor: A látási fogyatékosok érzékelése | 70 |
A látási fogyatékosok hallása | 70 |
A látási fogyatékosok tapintása | 73 |
Illyés Gyuláné: A látási fogyatékosok figyelme | 82 |
Illyés Sándor: A látási fogyatékosok emlékezete | 83 |
A látási fogyatékosok gondolkodása, beszéde | 87 |
A beszéd és gondolkodás viszonya, a vakok nyelvi fejlődése és verbalizmusa | 88 |
A vakok fogalmainak érzékleti tartalma | 93 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A látási fogyatékosok intelligenciája | 96 |
Jankovichné Dalmai Mária: A látási fogyatékosok személyisége | 98 |
A látási fogyatékosok személyiségének kérdéseiról általában | 98 |
A vakok személyiségfejlődésének menete és néhán sajátos vonása | 106 |
Hogyan látják a vakok személyiségének problémáit a látók és hogyan a vakok? | 107 |
A hallási fogyatékosok pszichológiája | 109 |
Illyés Gyuláné: A hallási fogyatékosokról általában. Rehabilitációs lehetőségeik | 109 |
Illyés Sándor: A hallási fogyatékosok érzékelése | 112 |
A hallási fogyatékosok látása | 113 |
A hallási fogyatékosok vibrációs érzékelése | 117 |
Illyés Gyuláné: A hallási fogyatékosok figyelme | 121 |
Illyés Sándor: A hallási fogyatékosok emlékezete | 122 |
A hallási fogyatékosok gondolkodása és beszéde | 125 |
A süketek szemléletes, nem verbális gondolkodása | 125 |
A süketek jelnyelve és gondolkodása | 128 |
A süketek fogalmi gondolkodása és beszéde | 133 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A hallási fogyatékosok intelligenciája | 137 |
Jankovichné Dalmai Mária: A hallási fogyatékosok személyisége | 140 |
A hallási fogyatékosok személyiségéről átlalában | 140 |
A hang jelentősége az ember számára | 141 |
A hallás hiányának jelentősége a személyiség fejlődésében | 143 |
A süketnémák személyiségének néhány jellemző vonása | 146 |
A mozgásszervi fogyatékosok pszichés sajátosságai | 153 |
Illyés Gyuláné: A mozgásfogyatékosságról átlalában. Rehabilitációs lehetőségeik | 153 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A mozgásfogyatékosok intelligenciája | 155 |
Jankovichné Dalmai Mária: A mozgásfogyatékosok személyisége | 157 |
A motgásfogyatékosok személyiségéről általában | 157 |
A mozgásfogyatékosság hatása a személyiség alakulására | 158 |
A beszédhibások pszichés sajátosságai | 164 |
Illyés Gyuláné: A hibásbeszédűekről általában | 164 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: A beszédhibások intelligenciája | 167 |
Jankovichné Dalmai Mária: A beszédhibások személyisége | 168 |
Az értelmi fogyatékosok pszichológiája | 172 |
Illyés Gyuláné: Az értelmi fogyatékosokról általában. Rehabilitációs lehetőségeik | 172 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: Az értelmi fogyatékosok fejlődése | 176 |
Illyés Sándor: Az értelmi fogyatékosok érzékelése | 179 |
Az értelmi fogyatéosok látása | 179 |
Az értelmi fogyatékosok érzékelési folyamatainak sajátosságai a látásnál | 180 |
Az értelmi fogyatékosok hallása | 191 |
Tapintás és kinesztézis az értelmi fogyatékosoknál | 193 |
Illyés Gyuláné: Az értelmi fogyatékosok figyelme | 194 |
Illyés Sándor: Az értelmi fogyatékosok emlékezete | 194 |
Az emlékezetvizsgálat magyar hagyományai | 195 |
Az értelmi fogyatékosok tanulása | 197 |
Az értelmi fogyatékosok felejtési és felidézési folyamatai | 207 |
Az értelmi fogyatékosok emlékezeti formáinak egyenlőtlen fejlődése | 211 |
Az értelmi fogyatékosok gondolkodása | 211 |
Az értelmi fogyatékosok gondolkodása a cselekvésben | 211 |
Az értelmi fogyatékosok fogalmi gondolkodása | 217 |
Az értelmi fogyatékosok fogalmai | 218 |
Az értelmi fogytékosok gondolkodási folyamatának elemzése | 225 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: Intelligencia-vizsgálatok | 231 |
Jankovichné Dalmai Mária: Az értelmi fogyatékosok személyisége | 233 |
Az értelmi fogyatékosok személyiségéről általában | 233 |
Az értelmi fogyatékosok személyiségének jellemzése | 236 |
Sajátos külső jegyek | 237 |
Az értelmi fogyatékosok pszicholótgiai jellemzése | 244 |
A személyiség jellemzése az oligofrénia súlyossági fokának szempontjából, a képezhetőség, a praktikus készség és a közösségbe való beilleszkedés megvilágításában | 249 |
Illyés Gyuláné: Egyéb személyiségfejlődési rendellenességek | 256 |
A személyiségfejlődési zavarokról általában | 256 |
A gyógypedagógiai lélektani megismerés és tanácsadás | |
Illyés Gyuláné: Diagnosztika | 263 |
A fogyatékosok megismerésének szempontjai és forrásai | 263 |
Gyógypedagógiai pszichológaiai vizsgáló eljárások | 263 |
A fogyatékosok megfigyelése | 264 |
A megfigyelés forrásai és módjai | 264 |
A játék megfigyelése | 268 |
A mozgás megfigyelése | 268 |
A viselkedés megfigyelése | 269 |
A beszéd megfigyelése | 270 |
A kikérdezésről általában | 271 |
Az anamnézis | 273 |
Az exploráció | 278 |
Környezettanulmány | 280 |
Környezetvizsgálat | 282 |
A kísérlet | 283 |
Próbamódszerek | 284 |
A próbamódszerekre vonatkozó bírálatok | 285 |
A közismertebb próbamódszerek | 286 |
Az értelmesség fejlettségének és az ismeretek szintjének megállapítása | 301 |
Vizsgálat alsó fokon | 302 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: Pedagógiai viszgálat | 303 |
Az általános tájékozottság vizsgálata | 306 |
Illyés Gyuláné: A rajzvizsgálat | 309 |
Fogyatékosok rajzai | 314 |
Érzelmi jellegű vizsgálatok | 326 |
Önéletrajz-íratás | 320 |
A vizsgálat menete | 333 |
Differenciáldiagnosztika | 336 |
A differenciáldiagnosztika álatlános kérdései | 336 |
A gyógypedagógia határterületére tartozó szelektálása | 338 |
A pszeudodebilis gyermek | 338 |
A környezet által károsított gyermek | 339 |
A nehezen nevelhető gyermek és ifjú | 344 |
A bűnöző gyermek és fiatalkorú | 351 |
Neurózis, pszichopátia | 360 |
A pszichopata gyermek és fiatalkorú | 363 |
A pszichotikus gyermek és fiatalkorú | 370 |
Az infantilis gyermek | 373 |
A balkezes gyermek | 275 |
A lokális kiesésben szenvedő gyermek | 376 |
Az epilepsziás gyermek és ifjú | 380 |
A gyógypedagógia határain belüli differenciálás | 382 |
Egyes kórformák szerinti megkülönböztetés | 382 |
Az enkefalitisz következtéen sérült gyermek és ifjú | 382 |
A Down-betegek | 388 |
A fogyatékosok súlyosság szerinti elkülönítése | 394 |
Az értelmi fogyatékosoknak a súlyosság foka szerinti elhatárolása | 394 |
A látási fogyatékos gyermek szelektálása | 396 |
A hallási fogyatékos gyermek szelektálása | 399 |
A beszédhibás gyermek szelektálása | 401 |
A mozgássérült gyermek differenciálása | 403 |
A többféle fogyatékosságban szenvedő gyermek szelektálása | 404 |
Vélemény és tanácsadás | 405 |
A vélemény kialakítása | 405 |
Az adatok értékelése | 405 |
A vizsgálatok értelmezése | 406 |
A diagnózis megállapítása | 406 |
A tennivalók összeállítása | 407 |
A lelet megírása | 407 |
Megbeszélés a szülőkkel | 410 |
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: Együttműködés a fogyatékos gyermek szüleivel | 410 |
Illyés Gyuláné: A gyógypedagógiai pszichológiaai tanácsadás | 413 |
Pszichoterápia fogyatékosokkal | 416 |
A gyógypedagógiai megelőzés néhány szempontja | 419 |
A fogyatékos munkalélektanának néhány szempontja | |
Munkaalkalmasság és pályaválasztás | 425 |
Fogyatékosok munkaalkalmassági vizsgálata | 425 |
Pályaválasztási tanácsadás fogyatékosok számára | 431 |
Irodalom | 433 |