Jézus Krisztus az igaz világosság, aki megvilágosít minden embert | |
1. Az igazság megismerése utáni vágy | 5 |
2. Az élet, s főleg az erkölcs kérdéseire az igaz válasz Jézus Krisztus | 16 |
3. A lelkipásztorok az igaz erkölcsiség megtalálásában segítenek mindenkit | 17 |
Az enciklika tárgya | |
4. A pápák korábbi erkölcsi tanítása. | 18 |
A mai különleges helyzet | 18 |
Alapvető teolgógiai kételyek | 19 |
5. II. János Pál pápa döntése az enciklika kiadásáról | 19 |
Az enciklika a püspököknek mint főpásztoroknak szól | 20 |
Az enciklika és a Katolikus Egyház Katekizmusa | 20 |
"Valaki odajöt..."(Mt 19,16) | |
6. Jézus és a gazdag ifjú találkozása | 21 |
7. Az ifjú az abszolut jót keresi Jézusnál | 21 |
"Mester mi jót kell tennem, hogy örök életem legyen?" | |
8. Mi a jó és mi a rossz | 22 |
"Egy valaki jó" (Mt 19,17) | |
9. A jót csak Istenben lehet megtalálni | 23 |
10. Az ember végső célja Isten dicsősége | 24 |
Az erkölcsi élet a szeretet válasza | 25 |
11. A jó és az erkölcsi törvények kapcsolata | 25 |
"Ha be akarsz menni az életre, tartsd meg a parancsolatokat" (Mt. 19,17) | |
12. A természetes és a kinyilatkoztatott erkölcsi törvény | 26 |
13. A tízparancsolat megtartása az első lépés a szabadság felé | 28 |
14. A Tízparancsolat két táblája elválaszthatatlan egymástól | 29 |
15. Az erkölcsi törvény út a tökéletesség felé | 30 |
"Ha tökéletes akarsz lenni..." (Mt 19,21) | |
16. A nyolc boldogság az erények foglalata | 31 |
17. Az isteni törvény és az emberi szabadság összetartozása | 33 |
18. A tökéletes szeretetre kaptunk meghívást | 34 |
"Jöjj és kövess engem."(Mt 19,21) | |
19. A tökéletesség útja Krisztus követése | 35 |
20. Krisztus követése az Ő szeretének elsajátítása | 36 |
21. Szeretét elsajátítva hasonlók leszünk Krisztushoz | 37 |
"Istennél minden lehetséges."(Mt 19,26) | |
Kriszuts követése nem egyedül a mi teljesítményünk, hanem együttműködés a szeretet kegyelmével | 38 |
"A Jézus Krisztusban való élet Lelkének törvénye megszabadított téged a bűn és a halál törvényétől." (Róm 8,2) | |
23. A szeretet élete Isten ajándéka | 40 |
24. Isten és a felebarát szeretének törvénye a kegyelem által új törvénnyé lett | 40 |
"Íme, én veletek vagyok minden nap a világ végezetéig."(Mt 28,20) | |
25. Jézus és a gazdag ifjú párbeszéde az Egyházban folytatódik a történelemben | 42 |
Az Egyház őrzi az erkölcsi törvényeket | 42 |
26. Az apostolok erkölcsi tanítást is adtak | 43 |
Az erkölcstelenség is sérti az Egyház életét | 43 |
27. Az Egyház eleven hagyományában adja ovább a hit és az erkölcs igazságait | 44 |
A Tanítóhivatal feladata az erkölcsi igazság őrzése is | 45 |
A józan tanítást kell továbbadni (vö. Tit 2,1) | |
28. Az kinyilatkoztatás erkölcsi tartalma | 46 |
29. Az erkölcsteológia a kinyilatkoztatott erkölcs tudománya | 47 |
Vannak tévtanítások | 48 |
30. Az igaz és a téves tanítás szétválasztásához elvek szükségesek | 48 |
"Megismeritek majd az igazságot, és az igazság szabaddá tesz titeket."(Jn 8,32) | |
31. A legvitatottabb kérdés az emberi szabadság | 50 |
32. Az első tévtan: az emberi szabadság abszolút érték | 50 |
Ebből következően: | |
Az erkölcsi ítélet legfelső fúruma a lelkiismeret; | 50 |
a lelkiismeret mondja meg, mi a jó és mi a rossz; | 50 |
minden lelkiismeretnek megvan a maga saját individuális igazsága | 50 |
33. A második tévtan: az emberi szabadság tagadása | 51 |
34. Ezekkel szemben az Egyház tanítása: a szabadság és az igazság összetartozik | 52 |
I. A szabadság és a törvény | |
"A jó és a rossz tudásának fájáról ne egyél."(Ter 2,17) | |
35. A jó és a rossz megítélésének hatalma egyedül Istené | 53. |
36. A erkölcsi autonómiára törekvés tévedése az emberi értelem teljes szuverenitása | 54 |
37. Téves különböztetés az etikai rend és az üdvrend között | 55 |
Isten az embert "saját döntésére " bízta. (Sir 15,14) | |
38. A szabadság az istenképiség legnagyobb jele | 56 |
A világ feletti uralkodás | 57 |
39. A személyes tökéletesedés | 57 |
40. Az emberi értelem nem alkotja, hanem megtalálja és alkalmazza az erkölcsi törvényt | 57 |
41. Az ember szabadsága és Isten törvénye összhangban állnak egymással és teljesen áthatják egymást | 58 |
Boldog ember, aki az Úr törvényébeen leli öröömét (vö. Zsolt 1,1-2) | |
42. A jót és a rosszat szétválasztó természetes emberi értelem és az isteni világosság tükröződése bennünk | 60 |
43. A természetes erkölcsi törvény részesedés az örök törvényben | 61 |
44. A természetes erkölcsi törvény Istentől nyeri erejét | 62 |
Az ószövetségi Törvény a kinyilatkoztatott természetes törvény | 62 |
45. Az Egyház őrzi és az evangélium világosságánál hitelesen értelmezi Isten törvényét, és ajándékként fogadja az új törvényt | 63 |
A törvény követelménye a szívükben van írva. (Róm 2,15) | |
46. Tévedés, hogy ellentét van az emberi szabadség és a természettörvény/természet között | 64 |
Etikusok tévedése: az erkölcs a természet függvénye | 64 |
Moralisták tévedése: a szabadság abszolút ura minden rajta kivül lévőnek | 65 |
47. A füzicizmus/naturalizmus vádja: a természetes erkölcsi törvény biológiai adottságokat tesz az erkölcsi törvénnyé, pl. a nemiség területén | 66 |
48. A teljes függetlenségre törekvő szabadság számára csak annak van erkölcsi értéke, ami a szabadság tárgya | 67 |
Ez az erkölcsi elmélet nem egyezik az ember és szabadsága igazságával és ellentmond az Egyház tanításának, mely az ember egységéről beszél | 67 |
49. Ez az elmélet eltér a Szentírás parancsolataitól és ellentmond a hagyomány tanításának is | 68 |
50. A természetes erkölcsitörvény az értelem rendje | 69 |
"De kezdetben nem így volt."(Mt 19,8) | 70 |
51. A természetes erkölcsi törvény egyetemes érvényű | 70 |
52. A természetes törvény parancsai olykor feltételesen, tilalmai feltétel nélkül kötelezőek | 71 |
53. A természetes erkölcsi törvény változhatatlan, a korszerű megfogalmazás az Egyházi Tanítóhivatal dolga | 72 |
II. A leliismeret és az igazság | |
Az ember szentélye | |
54. Az emberi szabadság és az isteni törvény kapcsolatának székhelye a lelkiismeret | 74 |
A szabadság bálványozása az erkölcsi lelkiismeret kreativ értelmezésének tévedéséhez vezet | 74 |
55. Tévedés, hogy a törvény csak távlatokat ad | 74 |
56. Újabb tévedés, hogy az erkölcsiigazság kettős: az egyik az elvont tan, a másik a konkrét helyzet | 76 |
57. A lelkiismeret ítélete a személy erkölcsi jóságát vagy rosszaságát mondja ki | 76 |
58. A lelkiismeret ítélete a személy erkölcsi jóságát vagy rosszaságát mondja ki | 76 |
59. A lelkiismeret az erkölcsi cselekvés konkrét szabálya | 77 |
60. A lelkiismeret az objektiv, egyetemes törvény szabát hallatja, ezért követni kell | 79 |
61. A lelkiismeret ítélete nem önkényes, hanem a jó igazságát követ | 79 |
Keresni az igazságot és a jót | |
62. A legyőzhetetlenül téves lelkiismeret nem veszíti el méltóságát | 80 |
63. A szubjektív tévedés és az objektív igazság különbsége | 81 |
A vétkesen téves lelkiismeret elveszíti méltóságát | 82 |
64. A lelkiismeretet hasonlóvá kell alakítani az igazi jóhoz | 82 |
A Tanítóhivatal segít a lelkiismeret alakításában | 82 |
III. Az alapvető választás és a konkrét cselekedetek | |
"Csak a szabadság ne legyen indoka a test szerinti életnek."(Gal 5,13) | |
65. Az "optio fundamentalis" téves értelmezése: csak ez értékelhető erkölcsileg, a konkért cselekedetek nem | 83 |
66. Az igazi alapvető választás a hitbeli engedelmesség, mely a konkrét tettekben ölt testet | 85. |
67. Az ember visszavonja alapvető választását, amikor súlyos erkölcsi kérdésben tudatosan ellentétes irányba köti le akaratát | 86 |
68. A kegyelmet nemcsak a rossz optio fundamentalis, hanem a konkrét halálos bűn miatt is elveszíti az ember | 88 |
A haálos és a bocsánatos bűn | |
69. Újabb tévedés: csak az optio fundamentalis rosszra változtatása halálos bűn | 88 |
70. A halálos és bocsánatos bűn különbsége a cselekedet tárgyától, tudatos és szándékos voltától függ | 89 |
IV. Az erkölcsi cselekedet | |
Teológiai és teleologizmus | |
71. Az erkölcsi cselekedetek alakítják az embert | 91 |
72. A cselekedet jósága a végső céllal való kapcsolattól függ | 91 |
A végső céltól eltérő cselekedet rosszá tesz | 92 |
73. Végső célunk a Szentháromságba való élet | 92 |
74. Az erkölcsi minősítés forrásai: a cselekedet tárgya, a cselekvő alany szándéka és a körülmények | 94 |
75. Két újabb tévedés: a konszekvencializmus, mely a tett következményein és a proporcionalizmus, mely a jós és rossz következmények arányán akarja mérni az erkölcsigéet | 95 |
A tudva és akarva végrehajtott tett tárgya | |
76. A konszekvencializmus és a proporcionalizmus nem követi az Egyház hagyományát | 97 |
77. Ezek az elméletek a szándék és a következmények alapján akarnak erkölcsi itéletet mondani | 98 |
78. Ezzel szemben az emberi cselekedet moralitása alapvetően a megfontolt akarat értelmesen választott tárgyától függ | 99 |
A "belső rossz": nem szabad rosszat tenni jó cél elérésére (vö. Róm 3,8) | |
79. Az erkölcsi ítélet döntő eleme a cselekedet tárgya | 10 |
80.A belsőleg rossz tárgy soha nem irányítható a végső célja | 101 |
81. A jó szándék a cselekvő bűnösségét csökkentheti, a trágy belső rosszaságát nem | 102 |
82. A parancsolatokhoz való hűség a szeretet jele | 103 |
83. A püspökök kötelessége a tévedések feltárása mellet az igazság fényének megmutatása is | 103 |
"Ezzel a szabadsággal Krisztus szabadított meg minket"(Gal 5,1) | |
84.Az igazság-jóság-szabadság összetartozása | 105 |
85. A szabadság igazi értelme a megfeszített Krisztusban ragyog fel | 106 |
86. Az emberi szabadság Szabadítóra szorul | 107 |
87. A hiteles szabadság föltétele az igazság elismerése, és az önátadásban valósul meg | 108 |
A világosságban járni (vö. 1Jn 1,7) | |
88. Újabb tévedés. a szabadság és az igazság szembeállítása után a hit és az erkölcs szétválasztása | 109 |
89. A hit az erkölcsi életben válik tanúsággá | 110 |
A vértanúság Isten törvénye sérthetetlen szentségének fölmagasztalása | |
90. A hit és erkölcs összetartozásának nagy jele a vértanúság | 112 |
91. Zsuzsanna, Keresztelő Szent János, az apostolok és a többi vértanúk tanúsága | 112 |
92. A vértanúság az erkölcs rend sérthetetlenségének bizonysága | 114 |
93. A vértanúság az Egyház szentségének jele | 114 |
Az erkölcsös élet vérontás nélkül is tanúskodik | 115 |
94. A keresztény erkölcs mellett szól minden ember erkölcsi érzéke | 115 |
A változatlan és egyetemes erkölcsi törvények a társadalom és a személy szolgálatában | |
95. Az Egyház az erkölcsi rend hirdetésében is megőrzi anyaságát | 116 |
96. Az Egyház erkölcsitanítása az igaz emberi szabadságot szolgálja | 117 |
97. Az erkölcsi törvény személyes és közösségi egyszerre | 118 |
Az erkölcs és a poltikai és társadalmi élet megújítása | |
98. A kultúra központja az erkölcsi kérdés | 119 |
99. Az igazán emberi élet alapja Isten, a legfőbb Jó | 119 |
100. A gazdasági élethez szükséges erények | 121 |
101. A poltikai élethez szükséges erények | 122 |
A kegyelem és az Isten törvénye iránti engedelmesség | |
102. A szabadság és az igazság harmóniája elrontható, de megőrzése nem lehetetlen | 123 |
103. A megváltás megnyitotta az erkölcsi élet útját | 124 |
104. A vámos mint a bűnbűnó lelkiismeret örök képe | 125 |
105. A mai tégves elméletekben a farizeus szólal meg | 126 |
Az erkölcs és az új evangelizáció | |
106. Az erkölcsi érzék haynatlása új evangelizációt sürget | 127 |
107. Az evangelizáció mindig magában foglalja az erkölcs hirdetését és életben való bemutatását is | 128 |
108. Az új evangelizáció éltető elve a Szentlélek | 129 |
A teológus moralisták szolgálata | |
109. A teológusok szolgálata a hit megértését segíti | 130 |
110. A moralisták szolgálatának a hit megélését kell segíteni | 131 |
111. Az erkölcstan az erkölcsi törvény tudománya | 133 |
112. A moralistáknak erkölcsi ítéleteket kell alkotniuk | 134. |
113. A moralistáknak az Egyház erkölcsitanítását kell tudományként művelniük és közvetíteniük | 135. |
A mi pásztori felelősségünk | |
114. Az erkölcsi tanítás a püspökök fő feladata | 136 |
114. Az erkölcsi tanítás a püspökök fő feladta | 136 |
115. Ez az első alkalom, hogy pápai enciklika átfogóan foglalkozik a katolikus erkölcstannal | 137 |
116. A püspökök feladata felügyleni a tanítókra és intézményekre | 138 |
117. Az Egyház erkölcsi tanítása Krisztus válasza a t leresú e,berelmel | 139 |
118. Mária Fia a megtestesült Irgalom | 140 |
119. A keresztény erkölcsi élet Krisztus követése | 141 |
120. Mária anyaként szeret bennünket | 141 |