1.062.411

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

II. János Pál Pápa Veritatis Splendor kezdetű enciklikája

A Katolikus Egyház minden püspökének az Egyház erkölcstanának néhány alapvető kérdéséről/Az igazság ragyogása

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 149 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 13 cm
ISBN: 963-360-750-7
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1. Jézus Krisztusban, a "minden embert megvilágosító világosságban" (Jn 1,9) való hit által az emberek meghívást kaptak az üdvösségre; az Úrban maguk is "világossággá", a "világosság fiaivá" válnak... Tovább

Előszó

1. Jézus Krisztusban, a "minden embert megvilágosító világosságban" (Jn 1,9) való hit által az emberek meghívást kaptak az üdvösségre; az Úrban maguk is "világossággá", a "világosság fiaivá" válnak (Ef 5,8), és megszentelődnek "az igazság iránti engedelmességgel" (1Pt 1,22). Ez az engedelmesség nem mindig könnyű. Az ember annak a titokzatos eredeti bűnnek következtében, melyet a "hazug és a hazugság atyja" (Jn 8,44) a Sátán ösztönzésére követett el, állandóan kísértést szenved, hogy elforduljon az élő és igaz Istentől, bálványokhoz kötődjék (vö. 1Tesz 1,9) és fölcserélje "Isten igazságát a hazugsággal" (Róm 1,25); elhomályosult tehát a képessége, hogy megismerje az igazságot, és meggyengült az akarata, mellyel alávetheti magát az igazságnak. Így a relativizmusra és a szkepticizmusra hagyatkozva (vö. Jn 18,38) elindul, hogy az igazságon kívül keresse a szabadság illúzióját. Vissza

Tartalom

Jézus Krisztus az igaz világosság, aki megvilágosít minden embert
1. Az igazság megismerése utáni vágy5
2. Az élet, s főleg az erkölcs kérdéseire az igaz válasz Jézus Krisztus16
3. A lelkipásztorok az igaz erkölcsiség megtalálásában segítenek mindenkit17
Az enciklika tárgya
4. A pápák korábbi erkölcsi tanítása. 18
A mai különleges helyzet18
Alapvető teolgógiai kételyek19
5. II. János Pál pápa döntése az enciklika kiadásáról19
Az enciklika a püspököknek mint főpásztoroknak szól20
Az enciklika és a Katolikus Egyház Katekizmusa20
"Valaki odajöt..."(Mt 19,16)
6. Jézus és a gazdag ifjú találkozása21
7. Az ifjú az abszolut jót keresi Jézusnál21
"Mester mi jót kell tennem, hogy örök életem legyen?"
8. Mi a jó és mi a rossz22
"Egy valaki jó" (Mt 19,17)
9. A jót csak Istenben lehet megtalálni23
10. Az ember végső célja Isten dicsősége24
Az erkölcsi élet a szeretet válasza25
11. A jó és az erkölcsi törvények kapcsolata25
"Ha be akarsz menni az életre, tartsd meg a parancsolatokat" (Mt. 19,17)
12. A természetes és a kinyilatkoztatott erkölcsi törvény26
13. A tízparancsolat megtartása az első lépés a szabadság felé28
14. A Tízparancsolat két táblája elválaszthatatlan egymástól29
15. Az erkölcsi törvény út a tökéletesség felé30
"Ha tökéletes akarsz lenni..." (Mt 19,21)
16. A nyolc boldogság az erények foglalata31
17. Az isteni törvény és az emberi szabadság összetartozása33
18. A tökéletes szeretetre kaptunk meghívást34
"Jöjj és kövess engem."(Mt 19,21)
19. A tökéletesség útja Krisztus követése35
20. Krisztus követése az Ő szeretének elsajátítása36
21. Szeretét elsajátítva hasonlók leszünk Krisztushoz37
"Istennél minden lehetséges."(Mt 19,26)
Kriszuts követése nem egyedül a mi teljesítményünk, hanem együttműködés a szeretet kegyelmével38
"A Jézus Krisztusban való élet Lelkének törvénye megszabadított téged a bűn és a halál törvényétől." (Róm 8,2)
23. A szeretet élete Isten ajándéka40
24. Isten és a felebarát szeretének törvénye a kegyelem által új törvénnyé lett40
"Íme, én veletek vagyok minden nap a világ végezetéig."(Mt 28,20)
25. Jézus és a gazdag ifjú párbeszéde az Egyházban folytatódik a történelemben42
Az Egyház őrzi az erkölcsi törvényeket42
26. Az apostolok erkölcsi tanítást is adtak43
Az erkölcstelenség is sérti az Egyház életét43
27. Az Egyház eleven hagyományában adja ovább a hit és az erkölcs igazságait44
A Tanítóhivatal feladata az erkölcsi igazság őrzése is45
A józan tanítást kell továbbadni (vö. Tit 2,1)
28. Az kinyilatkoztatás erkölcsi tartalma46
29. Az erkölcsteológia a kinyilatkoztatott erkölcs tudománya47
Vannak tévtanítások48
30. Az igaz és a téves tanítás szétválasztásához elvek szükségesek48
"Megismeritek majd az igazságot, és az igazság szabaddá tesz titeket."(Jn 8,32)
31. A legvitatottabb kérdés az emberi szabadság50
32. Az első tévtan: az emberi szabadság abszolút érték50
Ebből következően:
Az erkölcsi ítélet legfelső fúruma a lelkiismeret;50
a lelkiismeret mondja meg, mi a jó és mi a rossz;50
minden lelkiismeretnek megvan a maga saját individuális igazsága50
33. A második tévtan: az emberi szabadság tagadása51
34. Ezekkel szemben az Egyház tanítása: a szabadság és az igazság összetartozik52
I. A szabadság és a törvény
"A jó és a rossz tudásának fájáról ne egyél."(Ter 2,17)
35. A jó és a rossz megítélésének hatalma egyedül Istené53.
36. A erkölcsi autonómiára törekvés tévedése az emberi értelem teljes szuverenitása54
37. Téves különböztetés az etikai rend és az üdvrend között55
Isten az embert "saját döntésére " bízta. (Sir 15,14)
38. A szabadság az istenképiség legnagyobb jele56
A világ feletti uralkodás57
39. A személyes tökéletesedés57
40. Az emberi értelem nem alkotja, hanem megtalálja és alkalmazza az erkölcsi törvényt57
41. Az ember szabadsága és Isten törvénye összhangban állnak egymással és teljesen áthatják egymást58
Boldog ember, aki az Úr törvényébeen leli öröömét (vö. Zsolt 1,1-2)
42. A jót és a rosszat szétválasztó természetes emberi értelem és az isteni világosság tükröződése bennünk60
43. A természetes erkölcsi törvény részesedés az örök törvényben61
44. A természetes erkölcsi törvény Istentől nyeri erejét62
Az ószövetségi Törvény a kinyilatkoztatott természetes törvény62
45. Az Egyház őrzi és az evangélium világosságánál hitelesen értelmezi Isten törvényét, és ajándékként fogadja az új törvényt63
A törvény követelménye a szívükben van írva. (Róm 2,15)
46. Tévedés, hogy ellentét van az emberi szabadség és a természettörvény/természet között64
Etikusok tévedése: az erkölcs a természet függvénye64
Moralisták tévedése: a szabadság abszolút ura minden rajta kivül lévőnek65
47. A füzicizmus/naturalizmus vádja: a természetes erkölcsi törvény biológiai adottságokat tesz az erkölcsi törvénnyé, pl. a nemiség területén66
48. A teljes függetlenségre törekvő szabadság számára csak annak van erkölcsi értéke, ami a szabadság tárgya67
Ez az erkölcsi elmélet nem egyezik az ember és szabadsága igazságával és ellentmond az Egyház tanításának, mely az ember egységéről beszél67
49. Ez az elmélet eltér a Szentírás parancsolataitól és ellentmond a hagyomány tanításának is68
50. A természetes erkölcsitörvény az értelem rendje69
"De kezdetben nem így volt."(Mt 19,8)70
51. A természetes erkölcsi törvény egyetemes érvényű70
52. A természetes törvény parancsai olykor feltételesen, tilalmai feltétel nélkül kötelezőek71
53. A természetes erkölcsi törvény változhatatlan, a korszerű megfogalmazás az Egyházi Tanítóhivatal dolga72
II. A leliismeret és az igazság
Az ember szentélye
54. Az emberi szabadság és az isteni törvény kapcsolatának székhelye a lelkiismeret74
A szabadság bálványozása az erkölcsi lelkiismeret kreativ értelmezésének tévedéséhez vezet74
55. Tévedés, hogy a törvény csak távlatokat ad74
56. Újabb tévedés, hogy az erkölcsiigazság kettős: az egyik az elvont tan, a másik a konkrét helyzet76
57. A lelkiismeret ítélete a személy erkölcsi jóságát vagy rosszaságát mondja ki76
58. A lelkiismeret ítélete a személy erkölcsi jóságát vagy rosszaságát mondja ki76
59. A lelkiismeret az erkölcsi cselekvés konkrét szabálya77
60. A lelkiismeret az objektiv, egyetemes törvény szabát hallatja, ezért követni kell79
61. A lelkiismeret ítélete nem önkényes, hanem a jó igazságát követ79
Keresni az igazságot és a jót
62. A legyőzhetetlenül téves lelkiismeret nem veszíti el méltóságát80
63. A szubjektív tévedés és az objektív igazság különbsége81
A vétkesen téves lelkiismeret elveszíti méltóságát82
64. A lelkiismeretet hasonlóvá kell alakítani az igazi jóhoz82
A Tanítóhivatal segít a lelkiismeret alakításában82
III. Az alapvető választás és a konkrét cselekedetek
"Csak a szabadság ne legyen indoka a test szerinti életnek."(Gal 5,13)
65. Az "optio fundamentalis" téves értelmezése: csak ez értékelhető erkölcsileg, a konkért cselekedetek nem83
66. Az igazi alapvető választás a hitbeli engedelmesség, mely a konkrét tettekben ölt testet85.
67. Az ember visszavonja alapvető választását, amikor súlyos erkölcsi kérdésben tudatosan ellentétes irányba köti le akaratát86
68. A kegyelmet nemcsak a rossz optio fundamentalis, hanem a konkrét halálos bűn miatt is elveszíti az ember88
A haálos és a bocsánatos bűn
69. Újabb tévedés: csak az optio fundamentalis rosszra változtatása halálos bűn88
70. A halálos és bocsánatos bűn különbsége a cselekedet tárgyától, tudatos és szándékos voltától függ89
IV. Az erkölcsi cselekedet
Teológiai és teleologizmus
71. Az erkölcsi cselekedetek alakítják az embert91
72. A cselekedet jósága a végső céllal való kapcsolattól függ91
A végső céltól eltérő cselekedet rosszá tesz92
73. Végső célunk a Szentháromságba való élet92
74. Az erkölcsi minősítés forrásai: a cselekedet tárgya, a cselekvő alany szándéka és a körülmények94
75. Két újabb tévedés: a konszekvencializmus, mely a tett következményein és a proporcionalizmus, mely a jós és rossz következmények arányán akarja mérni az erkölcsigéet95
A tudva és akarva végrehajtott tett tárgya
76. A konszekvencializmus és a proporcionalizmus nem követi az Egyház hagyományát97
77. Ezek az elméletek a szándék és a következmények alapján akarnak erkölcsi itéletet mondani98
78. Ezzel szemben az emberi cselekedet moralitása alapvetően a megfontolt akarat értelmesen választott tárgyától függ99
A "belső rossz": nem szabad rosszat tenni jó cél elérésére (vö. Róm 3,8)
79. Az erkölcsi ítélet döntő eleme a cselekedet tárgya10
80.A belsőleg rossz tárgy soha nem irányítható a végső célja101
81. A jó szándék a cselekvő bűnösségét csökkentheti, a trágy belső rosszaságát nem102
82. A parancsolatokhoz való hűség a szeretet jele103
83. A püspökök kötelessége a tévedések feltárása mellet az igazság fényének megmutatása is 103
"Ezzel a szabadsággal Krisztus szabadított meg minket"(Gal 5,1)
84.Az igazság-jóság-szabadság összetartozása105
85. A szabadság igazi értelme a megfeszített Krisztusban ragyog fel106
86. Az emberi szabadság Szabadítóra szorul107
87. A hiteles szabadság föltétele az igazság elismerése, és az önátadásban valósul meg108
A világosságban járni (vö. 1Jn 1,7)
88. Újabb tévedés. a szabadság és az igazság szembeállítása után a hit és az erkölcs szétválasztása109
89. A hit az erkölcsi életben válik tanúsággá110
A vértanúság Isten törvénye sérthetetlen szentségének fölmagasztalása
90. A hit és erkölcs összetartozásának nagy jele a vértanúság112
91. Zsuzsanna, Keresztelő Szent János, az apostolok és a többi vértanúk tanúsága112
92. A vértanúság az erkölcs rend sérthetetlenségének bizonysága114
93. A vértanúság az Egyház szentségének jele114
Az erkölcsös élet vérontás nélkül is tanúskodik115
94. A keresztény erkölcs mellett szól minden ember erkölcsi érzéke115
A változatlan és egyetemes erkölcsi törvények a társadalom és a személy szolgálatában
95. Az Egyház az erkölcsi rend hirdetésében is megőrzi anyaságát116
96. Az Egyház erkölcsitanítása az igaz emberi szabadságot szolgálja117
97. Az erkölcsi törvény személyes és közösségi egyszerre118
Az erkölcs és a poltikai és társadalmi élet megújítása
98. A kultúra központja az erkölcsi kérdés119
99. Az igazán emberi élet alapja Isten, a legfőbb Jó119
100. A gazdasági élethez szükséges erények121
101. A poltikai élethez szükséges erények122
A kegyelem és az Isten törvénye iránti engedelmesség
102. A szabadság és az igazság harmóniája elrontható, de megőrzése nem lehetetlen123
103. A megváltás megnyitotta az erkölcsi élet útját124
104. A vámos mint a bűnbűnó lelkiismeret örök képe125
105. A mai tégves elméletekben a farizeus szólal meg126
Az erkölcs és az új evangelizáció
106. Az erkölcsi érzék haynatlása új evangelizációt sürget127
107. Az evangelizáció mindig magában foglalja az erkölcs hirdetését és életben való bemutatását is128
108. Az új evangelizáció éltető elve a Szentlélek129
A teológus moralisták szolgálata
109. A teológusok szolgálata a hit megértését segíti130
110. A moralisták szolgálatának a hit megélését kell segíteni131
111. Az erkölcstan az erkölcsi törvény tudománya133
112. A moralistáknak erkölcsi ítéleteket kell alkotniuk134.
113. A moralistáknak az Egyház erkölcsitanítását kell tudományként művelniük és közvetíteniük135.
A mi pásztori felelősségünk
114. Az erkölcsi tanítás a püspökök fő feladata136
114. Az erkölcsi tanítás a püspökök fő feladta136
115. Ez az első alkalom, hogy pápai enciklika átfogóan foglalkozik a katolikus erkölcstannal137
116. A püspökök feladata felügyleni a tanítókra és intézményekre138
117. Az Egyház erkölcsi tanítása Krisztus válasza a t leresú e,berelmel139
118. Mária Fia a megtestesült Irgalom140
119. A keresztény erkölcsi élet Krisztus követése141
120. Mária anyaként szeret bennünket141

II. János Pál

II. János Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: II. János Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
II. János Pál Pápa Veritatis Splendor kezdetű enciklikája II. János Pál Pápa Veritatis Splendor kezdetű enciklikája II. János Pál Pápa Veritatis Splendor kezdetű enciklikája

Több oldalon aláhúzás és bejegyzés látható.

Állapot: Közepes
1.140 Ft
910 ,-Ft 20
5 pont kapható
Kosárba