1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ifjúkorok, gyermekvilágok II. (dedikált példány)

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 233 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9955-10-3
Megjegyzés: Az egyik szerző, Gelencsér Mónika által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A gyermekkortörténet tudományterületének nemzetközi és hazai eredményei ma már megkérdőjelezhetetlenné teszik e részdiszciplína „felnőtté válását". Az e témában megjelent legújabb tanulmányok, feldolgozások sokasága azt jelzi, hogy az e tudományterületet érdeklődéssel művelő kutatók a történeti forrásfeldolgozás lehetőségeit egyre tágítva, újabb és újabb források faggatásával mélyednek el a gyermekség távoli és közeli múltjában. A gyermekkortörténethez kötődő hazai szakirodalom újabban jól érvényesíti azt a szociológiai indíttatású szemléletet, amely a gyermekség univerzalitása helyett a kultúrához kötöttség fontosságát emeli ki történeti vonatkozásban is. A kötet tanulmányai is ezt a szemléletet igyekeznek alkalmazni a különböző korok gyermekségének vizsgálatakor.
A dualizmus korának gyermekkortörténetéből két sajátos gyermekkonstrukció, az iskolás gyermek és a veszélyeztetett gyermek jelenik meg egy-egy tanulmányban. A két világháború közötti gyermekkorról szóló tanulmány... Tovább

Fülszöveg

A gyermekkortörténet tudományterületének nemzetközi és hazai eredményei ma már megkérdőjelezhetetlenné teszik e részdiszciplína „felnőtté válását". Az e témában megjelent legújabb tanulmányok, feldolgozások sokasága azt jelzi, hogy az e tudományterületet érdeklődéssel művelő kutatók a történeti forrásfeldolgozás lehetőségeit egyre tágítva, újabb és újabb források faggatásával mélyednek el a gyermekség távoli és közeli múltjában. A gyermekkortörténethez kötődő hazai szakirodalom újabban jól érvényesíti azt a szociológiai indíttatású szemléletet, amely a gyermekség univerzalitása helyett a kultúrához kötöttség fontosságát emeli ki történeti vonatkozásban is. A kötet tanulmányai is ezt a szemléletet igyekeznek alkalmazni a különböző korok gyermekségének vizsgálatakor.
A dualizmus korának gyermekkortörténetéből két sajátos gyermekkonstrukció, az iskolás gyermek és a veszélyeztetett gyermek jelenik meg egy-egy tanulmányban. A két világháború közötti gyermekkorról szóló tanulmány elsősorban statisztikai adatokra építve közelíti meg a budapesti gyermekek világát. Az 1950-es évek gyermekeivel foglalkozó ikonográfiái elemzés ráirányítja a figyelmet arra, hogy a konstruált gyermekkor a közelmúlt történetében talán könnyebben megragadható, mint régebbi korokban.
A tanulmányokban a múltba intellektuális kíváncsisággal visszatekintő kutatók számos tényt, érdekességet, összefüggést mutatnak meg a gyermekség történetéből. Ez már önmagában is érdeklődésre tarthat számot. A gyermekek, fiatalok segítésében, nevelésében érdekelt mai felnőttek, pedagógusok ezen túlmenően szemléletformáló gondolatokat, eddig esetleg rejtve maradt szempontokat is találhatnak a múlt egyes szeleteivel való találkozás során, és ezek hozzájárulhatnak a jelen gyermek- és ifjúkorainak jobb megértéséhez, a pedagógiai munka cselekvési terének tágításához. Vissza

Tartalom

Szabolcs Éva: Bevezető. A gyermekkortörténet térhódítása 7
Irodalom 9
Szabolcs Éva: Az iskolás gyermekkel kapcsolatos nézetek, elvárások a pedagógiai sajtó elemzése alapján 1868-1906 11
„Család és iskola azon kettős műhely, mely a leendő embert gyártja" 13
„A gyermeknek az iskolában a helye" 20
„a gyermek tanulja meg magát helyes törvények alá helyezni" 23
„Az iskola kellemes tartózkodási hely... de legyen ottan katonás rend" 30
„a gyermeket úgy kell tekintenünk mint egy jövőbeli embert" 32
„a tanítónak a gyermek egyéniségét ki kell ismernie" 38
Sajtóforrások 43
Felhasznált irodalom 43
Gelencsér Mónika: Veszélyeztetett gyermekek a dualizmus korában 45
Bevezetés 45
1. A veszélyeztetett gyermekek köre a korabeli források tükrében 46
2. Rikkancsok, koldusok, magukra hagyott gyermekek 58
3. A civil egyesületek tevékenysége a gyermekvédelem érdekében 63
4. Állami, hatósági gyermekvédelem (menhelyek, intézetek) 73
Befejezés 80
Források és szakirodalom jegyzéke 82
Mann Miklós: A fővárosi gyermekek életkörülményei a két világháború között 89
Irodalom 108
Kéri Katalin: Hervasztó jelen, virágzó jövő. Gyermekábrázolás a Nők Lapja címoldalain az 1950-es években 111
Bevezetés 111
Történeti ikonográfia 112
Neveléstörténet és történeti ikonográfia 114
A sajtófotó 116
Képi közlés - nyelvi közlés 117
A kutatás forrása: a Nők Lapja 118
A címképek elemzésének fő szempontjai; módszertani alapvetések 120
1950 122
1951 126
1952 131
1953 134
1954 138
1955 142
1956 146
1957 149
1958 153
1959 157
Összegzés 161
Felhasznált irodalom 163
Függelék 167-233
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem