A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
A pedagógia gyakorlati és elméleti világában a gyermekkel kapcsolatos vélekedések, elgondolások szinte észrevétlenül vannak jelen. Korunkban szakmai közhely a gyermekek megismerésének igénye, a gyermek-központúság hangsúlyozása, a nevelésoktatás tanulói igényekhez méretezett megszervezése, irányítása. A pedagógiai evidenciákon való túllépést segítheti, ha mind elméleti megközelítésben mind az idevonatkozó kutatások módszereiben megpróbáljuk árnyaltabbá tenni a gyermek- és tanulóvilágok feltárását, megismerését.
Kötetünk arra vállalkozik, hogy a gyermek- illetve tanulólét világába a legújabb interdiszciplináris nézőpontokon keresztül nyújtson betekintést. A szociológia, a narratív pszichológia, a pedagógiai etnográfia kínálta lehetőségek a neveléstudományi kutatóknak a gyermekkel kapcsolatos látásmódját szélesíthetik, a pedagógiai gyakorlat számára megfontolásra érdemes információ-együttest mutathatnak fel. A gyermekkel kapcsolatos kutatások sokasága jelzi, hogy a szűken s tágan...
Tovább
Fülszöveg
A pedagógia gyakorlati és elméleti világában a gyermekkel kapcsolatos vélekedések, elgondolások szinte észrevétlenül vannak jelen. Korunkban szakmai közhely a gyermekek megismerésének igénye, a gyermek-központúság hangsúlyozása, a nevelésoktatás tanulói igényekhez méretezett megszervezése, irányítása. A pedagógiai evidenciákon való túllépést segítheti, ha mind elméleti megközelítésben mind az idevonatkozó kutatások módszereiben megpróbáljuk árnyaltabbá tenni a gyermek- és tanulóvilágok feltárását, megismerését.
Kötetünk arra vállalkozik, hogy a gyermek- illetve tanulólét világába a legújabb interdiszciplináris nézőpontokon keresztül nyújtson betekintést. A szociológia, a narratív pszichológia, a pedagógiai etnográfia kínálta lehetőségek a neveléstudományi kutatóknak a gyermekkel kapcsolatos látásmódját szélesíthetik, a pedagógiai gyakorlat számára megfontolásra érdemes információ-együttest mutathatnak fel. A gyermekkel kapcsolatos kutatások sokasága jelzi, hogy a szűken s tágan értelmezett intézményes nevelés érdemben támaszkodhat más tudományterületekről kiinduló, különböző gyermek-paradigmákban gondolkodó felfogásokra.
A kötetben közzétett tanulmányok mindegyike neveléstudományi kutató tollából származik, és a gyermek- és ifjúkor kutatásában új szempontok, új látásmód alapján építkezik. A felvetett kérdések kutatói érzékenységről tanúskodnak, a választott kutatási metodológia pedig azt segíti, hogy ez az új látásmód tudományosan megalapozott módon kapjon hangot.
Vissza
Tartalom
Szabolcs Éva: Bevezető: a gyermek- és ifjúkor pedagógiai szempontú kutatásáról 7
Irodalom 10
Réthy Endréné: Tanulói vélekedések az iskoláról. Az iskola mint örömforrás? 11
1. Az életesemények elemzése 16
2. Az iskolával kapcsolatos tanulói képzetek, metaforák 18
3. A gyermekek iskolához fűződő érzelmei 26
4. Elvágyódások 31
5. Énelméletek, énkép, önismeret, önértékelés, önbizalom kapcsolat-összefüggése 32
Önértékelés, önbizalom, önbecsülés (33) A gyermeki, tanulói énkép (34) Az általános énkép alrendszerei (35) Az iskolai teljesítményre vonatkozó énkép alrendszerei (36) A speciális tantárgyi teljesítményre vonatkozó énkép alrendszerei (37) Sikeresség (37)
Összefoglalás 40
Irodalom 41
Lichtenberger Krisztina: Mi rejlik a jövőképek mögött? Kvalitatív interjúkutatás gimnazisták körében 45
A gyermekkor új szociológiai megközelítése 45
A kvalitatív interjúk célja, módszere 47
A megkérdezett fiatalok, a beszélgetések 48
Az egyes interjúk elemzése, belső összefüggések 49
Az interjúk eredményei, következtetések 66
A Jövőhöz való viszony, a jövőképek gyökerei (66) Családi tényezők (67) Önállósodás (68) Hivatás, munka (69) Jövőbeli család (71)
Irodalom 73
Mészáros György: Egy szalagavató pedagógiai etnográfiája. Sűrű leírás 75
Elméleti bevezető 75
A vizsgálat tudományos legitimitása (75) Metodológiai sajátosságok (76) Értelmezési dimenziók (77) Elemző történetmondás (kutatási napló) 79
Bevezető rítusok: a szalagtűzés (79) Szünet: társasági élet, visszaemlékezés (81) A „hivatalos" táncok és nemi szerepek (82) Az osztálytáncok iróniája (83) Férfi- és női szerepek a fiúk és lányok táncában (86) A tanárok tánca és kettős pedagógiai interpretációja (88) A záró tánc: visszatérés a struktúrához (90) Buli: szubterrán értékek és felnőtté nevelés (90) A szalagavatottság (91)
Irodalom 92
Kálmán Orsolya: Egyetemi hallgatók társas világa - ahogy a tanár szakos hallgatók mesélik 94
1. Kérdéseink 94
2. Narratív vizsgálódás: megközelítésünk és módszereink 95
3. A hallgatói történetek írásának körülményei 97
4. A történetíró tanár szakos hallgatók 98
5. A hallgatói változástörténetek társas környezete: szereplők és funkcióik 99
5.1. Az egyetemen kívüli világ társas aspektusai (100)
5.2. Az egyetem társas világa (101)
5.3. A hallgatótársak funkciói (103)
5.4. Az oktatók funkciói (111)
6. A szereplők funkcióinak és a hallgatói élettörténetek változásmintázatainak összefüggései 116
6.1. A kisebb lépések történeteinek szereplői és funkciói (117)
6.2. A feszültségtörténetek szereplői és funkcióik (118)
6.3. A fejlődéstörténetek szereplői és funkcióik (119)
6.4. A hanyatlástörténetek szereplői és funkcióik (119)
6.5. Az „akkor és most" történeteinek szereplői és funkciói (120)
7. A társas világról alkotott hallgatói narratívák és implikációik 121
Irodalom 122
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.