Előszó
Részlet a könyvből:
"Mint ismeretes, az idegenforgalom lényegében az abban résztvevő utasoknak, vagy más néven turistáknak az idegenforgalmat küldő területről az idegenforgalmat fogadó területre történő utazását jelenti. Következésképpen a közlekedés az idegenforgalom egyik elengedhetetlen előfeltétele. Ahhoz azonban, hogy az utasforgalmat idegenforgalomnak nevezzük, sok más tényező mellett az is szükséges, hogy tömeges és - főleg a fogadó terület sajátosságainak megfelelően kialakult - az idegenforgalmi idényekben rendszeresen jelentkező utazásokról beszélhessünk.
Már az eddig elmondottakból is nyilvánvaló, milyen fontos szerep jut az idegenforgalomban - egyrészt a közlekedési vállalatoknál, másrészt az idegenforgalmi vállalatoknál - a közlekedés szervezésében és lebonyolításában dolgozóknak, továbbá a különböző szervek összehangolt együttműködésének.
Arra vonatkozóan, hogy az egyes közlekedési eszközök között mi a fontossági sorrend, nem lehet egyértelmű választ adni, hiszen ez szorosan összefügg az érdekelt országok, illetve idegenforgalmi területek földrajzi helyzetével, éghajlatával, fejlettségével, életszínvonalával, az utazások időtartamával és távolságával, a tömegesség mértékével s - nem utolsó sorban - a technikai lehetőségekkel.
Érdekes megfigyelni Magyarország idegenforgalmának a közlekedési eszközök szerinti megoszlását.
Az elmúlt évtizedben egyértelműen megállapítható a közút térhódítása, elsősorban a vasúttal szemben. Ennek oka nem csupán a rohamos motorizációban keresendő, hanem nagy mértékben abban is, hogy elsősorban a keletközép-európai országok vasútai egyre kevésbé versenyképesek a többi közlekedési ágazattal szemben. Ez főleg az elavult, illetve nem kielégítő mennyiségű és minőségű vasúti kocsiparknak, a vasúti menetdíjak jelentős emelkedésének, és a menetrendszerűség nagymértékű romlásának tudható be.
A MÁV az utóbbi években különféle kedvezmények meghirdetésével, valamint műszaki korszerűsítési intézkedésekkel igyekezett - az anyagi lehetőségein belül - növelni versenyképességét, de lényeges eltolódást az arányokban ezek még nem eredményeztek.
A világban lezajló politikai, gazdasági folyamatok (terrorizmus, helyi fegyveres konfliktusok, növekvő bűnözés, olajáringadozás, stb.) természetesen, ha időszakosan is, egyes közlekedési eszközök használatát háttérbe szoríthatják az érintett területeken."
Vissza