A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Idegen nyelvi tantervek

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 204 oldal
Sorozatcím: Nyelvpedagógia
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-19-1589-1
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 41234.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A hatékony idegennyelv-oktatásnak ma már alapfeltétele, hogy tudományosan megalapozott tantervre és tananyagra épüljön. A veszprémi doktori műhely „Nyelvpedagógia" sorozatának ezen újabb tankönyve olyan tudományterületet dolgoz fel, amelynek tudományos tartalmát interdiszciplináris megközelítésben, az elmélet és a gyakorlat összefüggéseiben eddig egyetlen mű sem jelenítette meg.
Megismerkedhetünk a tantervelmélet legfontosabb kérdéseivel, az idegen nyelvi tantervek sajátosságaival, magyarországi történetükkel. A szerző a nemzetközi szakirodalom kritikai elemzése alapján kimutatja, hogy a tantervek - beleértve az idegen nyelvi tanterveket is - számos azonos komponenst tartalmaznak, amelyek rendszerbe foglalhatók. A tantervi rendszer struktúrájának össze-függéseiben vizsgálja a különböző komponenseket és azok kölcsönhatásait (szükségletek, célok, feladatok és követelmények, tartalom, a tanítási-tanulási folyamat és értékelés).

Tartalom

ELŐSZÓ 11
1. TANTERVELMÉLETI KÉRDÉSEK 13
1.1. A tantervelmélet 13
1.2. A tanterv fogalma és értelmezései 14
1.2.1. Tantervtípusok 15
1.2.2. A tanterv struktúrája 19
1.3. Tantervelméleti irányzatok, modellek 19
Összefoglalás 24
Kérdések, feladatok 25
Ajánlott irodalom 26
2. TANTERVEK ÉS DÖNTÉSEK 27
2.1. A döntések szintjei, résztvevői, dokumentumai 27
2.2. Oktatáspolitikai szempontok az idegennyelv-oktatásban 29
Összefoglalás 31
Kérdések, feladatok 32
Ajánlott irodalom 32
3. AZ IDEGEN NYELVI TANTERVEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI 34
3.1. Az idegennyelv-oktatás specifikumai 34
3.2. Nyelvészeti, didaktikai és tantervelméleti felfogások kapcsolata a nyelvoktatás tervezésében 38
3.3. Idegennyelv-oktatási tantervtípusok 39
3.3.1. Grammatikai tantervek 40
3.3.2. Tematikus tantervek 40
3.3.3. Szituatív tantervek 40
3.3.4. Funkcionális tantervek 41
3.3.5. Tevékenység-központú tantervek 42
3.3.6. Készségközpontú tantervek 42
3.3.7. Feladatközpontú tantervek 42
3.3.8. Lexikális tanterv 43
3.3.9. Célnyelvi tartalomközpontú tantervek 44
3.3.10. Multifunkcionális tantervek 44
3.3.11. Eurotantervek 44
3.4. Az idegen nyelvi tantervek feladata a nyelvoktatásban 45
3.5. Elméleti keret a tantervi komponensek vizsgálatához 45
Összefoglalás 47
Kérdések, feladatok 48
Ajánlott irodalom 41
4. A MAGYARORSZÁGI IDEGEN NYELVI TANTERVEK 50
4.1. Műveltségkoncepciók alakulása, tantervelméleti, oktatáspolitikai hatások 50
4.1.1. Századforduló, a 20. század eleje 51
4.1.2. Az 1920-as évek 52
4.1.3. 1930-tól 1945-ig 53
4.1.4. A második világháború után és az 1950-es évek 54
4 1.5. Az 1960-as évek 55
4.1.6. Az 1970-es évek 57
4.1.7. Az 1980-as évek 59
4.1.8. Rendszerváltás, az 1990-es évek 61
4.2. Helyzetelemzés és tantervi változások 62
4.3. A Nemzeti alaptanterv (NAT) és az idegennyelv-oktatás 65
Kérdések, feladatok 67
Ajánlott irodalom 67
5. SZÜKSÉGLETELEMZÉS 69
5.1. A szükségletelemzés értelmezése 69
5.2. A szükségletelemzés szintjei, résztvevői 70
5.3. A szükségletelemzés típusai, módszerei, eljárásai 71
5.3.1. Küszöbszínt (Threshold level, Kontaktschwelle) 71
5.3.2. Munby szükségletelemzés-modellje 72
5.4. A szükségletelemzés eredményeinek oktatási célokká alakítása 75
Összefoglalás 76
Kérdések, feladatok 77
Ajánlott irodalom 77
6. IDEGENNYELV-OKTATÁSI CÉLOK, FELADATOK ÉS KÖVETELMÉNYEK 79
6.1. A célok és feladatok értelmezése 79
6.2. A célrendszer szintjei 80
6.3. A követelményrendszer 83
6.4. Az általános célok konkrét követelményekké alakítása, a célok operacionalizálása 83
6.5. Nyelvi szintleírások a kerettantervekben 85
6.6. Taxonómiai modellek 87
6.6.1. Bloom taxonómiája 87
6.6.2. Valette és Disick taxonómiája 88
6.6.3. Stern többdimenziós modellje 89
6.7. Kognitív célok és követelmények az idegennyelv-oktatásban 91
6.8. Affektív és transzfer célok/követelmények az idegennyelv-oktatásban 91
6.9. A cél- és követelménytaxonómiák fontossága 92
Összefoglalás 93
Kérdések és feladatok 94
Ajánlott irodalom 94
AZ IDEGEN NYELVI TANTERVEK TARTALMA 96
7.1. A tartalom meghatározása 96
7.1.1. Kommunikációs szituáció, beszédhelyzet 97
7.1.2. Általános kompetencia 99
7.1.3. Kommunikatív nyelvi kompetencia 100
7.1.4. Nyelvi tevékenységek 101
7.1.5. Szövegek 102
7.1.6. Feladatok 104
7.1.7. Stratégiák 107
7.2. A tartalom kiválasztása 107
7.2.1. A tartalmi egységek az idegen nyelvi tantervekben 108
7.2.2. A tartalom alkotórészeinek taxonómiái az idegen nyelvi tantervekben 109
7.3. Az idegennyelv-oktatás unalmának elrendezése 115
7.3.1. Az elrendezés módja 115
7.3.2. A nyelvoktatási tartalom elrendezése a megjelenítés rangsora alapján 117
7.3.3. A nyelvoktatási la italom elrendezése a feladatok és tevékenységek szerint 118
7.4. A nyelvoktatási tartalom elrendezése a Nemzeti alaptantervben és a Kerettantervekben 120
Összefoglalás 122
Kérdések, feladatok 124
Ajánlott irodalom 124
IDEGEN NYELVI TANANYAGOK, TANKÖNYVEK 126
8.1. A tananyag értelmezése 126
8.2. A tankönyv értelmezése, funkciója 126
8.3. A tankönyvek funkcióinak alakulása 128
8.3.1. Tankönyvcentrikus nyelvoktatás 129
8.3.2. Követelménycentrikus nyelvoktatás 130
8.3.3. A tankönyv, valamint a nyelvtanár és a tanuló szerepe 130
8.4. A tantervi tartalom megjelenítése a nyelvkönyvekben 131
8.4.1. Általános koncepciók 131
8.4.2. A részletes tanmenet 133
8.4.2.1. Szerkezeti felépítés 134
8.4.2.2. Nyelvtan 134
8.4.2.3. Szókincs 135
8.4.2.4. Kiejtés 136
8.4.2.5. Pragmatikai elemek 136
8.4.2.6. Szövegek 137
8.4.2.7. Témák, kultúra, interkulturális kommunikáció 138
8.4.2.8. Stratégiák, tanulási technikák 139
8.5. Az "eurotantervek" tananyagokra vonatkozó ajánlásai 139
8.6. Tankönyvválasztás 140
8.6.1. Tankönyvpiac, nyelvkönyvek választéka 140
8.6.2. Tájékozódási források és tankönyvválasztás 142
8.6.3. A tankönyvválasztás lépései 143
Összefoglalás 144
Kérdések, feladatok 146
Ajánlott irodalom 146
9. ÉRTÉKELÉS 148
9.1. A tantervi értékelés értelmezése 148
9.2. A tantervi értékelés főbb irányai 148
9.2.1. Célok és követelmények a teljesítmények függvényében 149
9.2.2. A tantervek tartalma 149
9.2.2.1. Célok, követelmények 149
9.2.2.2. Tanulói jellemzők 149
9.2.2.3. A tanulás ellenőrzése 149
9.2.2.4. Oktatási tartalom, stratégiák 150
9.2.2.5. Tananyagok, tankönyvek 150
9.2.3. A tanterv szerkezete 150
9.2.4. A tanterv megvalósulásának folyamata 150
9.3. Az értékelés szintjei 151
9.4. A tantervi értékelés területei az idegennyelv-oktatásban 153
9.5. A tantervi értékelés eljárásai 156
9.6. Az értékelés felhasználása 156
9.7. Tantervértékelési modellek 157
9.7.1. Folyamatmodell 137
9.7.2. A pedagógiai program megvalósulásának értékelése 158
9.7.3. Szakvélemény: az iskolai pedagógiai programok értékelése 158
9.7.4. A tanterv (curriculum) értékelésének modellje 161
9.8. Tankönyvek értékelése, elemzése; értékelési modellek 162
9.8.1. Az Országos Köznevelési Tanács tankönyv-értékelési szempontjai 165
9.8.2. A TANOSZ értékelése a tankönyvek fogadtatásáról 165
9.8.3. Idegen nyelvi tankönyvek értékelésének alapelvei 166
Összefoglalás 166
Kérdések, feladatok 167
Ajánlott irodalom 168
10. A NYELVTANÁR MINT TANTERVFEJLESZTŐ 170
10.1. A nyelvtanár szerepe az idegennyelv-oktatás szervezésének szintjein 170
10.1.1. Az iskolai pedagógiai program 172
10.1.2. A helyi tanterv 173
10.1.3. A tantárgyprogram (tanmenet) 173
10.1.4. A nyelvtanár tanterve, óravázlatok 173
10.2. A tantervfejlesztés megvalósítása 174
10.2.1. A tervezési folyamat 173
10.2.2. A tanítási-tanulási folyamat 176
Összefoglalás 177
Kérdések, feladatok 178
Ajánlott irodalom 179
FOGALOMTÁR 179
BIBLIOGRÁFIA 185

Kurtán Zsuzsa

Kurtán Zsuzsa műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kurtán Zsuzsa könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem