kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 635 oldal |
Sorozatcím: | Osiris könyvtár-Történelem |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 13 cm |
ISBN: | 963-379-076-x |
Az arab átíráshoz | 17 |
A történelemtudomány felfedezése: Ibn Khaldún és az Al-Muqaddima | 19 |
Egy paradigmatikus életút állomásai | 22 |
A politikus pályafutás lehetőségei Észak-Afrikában a 14. század derekán | 37 |
A fezi udvarban | 44 |
A granadai udvarban: 1362-1365 | 47 |
A bigaxa-i udvarban: 1365-1366 | 52 |
A politikai rezignáció útján: 1368-1375 | 53 |
Ibn Saláma várában: 1375-1378 | 57 |
Ismét Tuniszban: 1378-1382 | 61 |
Egyiptomban: 1382-1406 | 62 |
A történettudomány elméleti megalapozása | 67 |
Idézett munkák bibliográfiai adatai | 85 |
Néhány fontosabb Ibn Khaldún bibliográfia | 85 |
A tanulmányban idézett művek adatai | 85 |
A Kitáb Al-Ibar első könyve | 93 |
Előzetes megjegyzések. A mű tárgya | 95 |
Az emberi civilizációról általában | |
Első (előkészítő) bevezetés | 105 |
Harmadik (előkészítő) bevezetés | 108 |
A mérséklet és a nem mérsékelt klímák. Az éghajlat hatása az emberek színére és számos más állapotukra | 108 |
Negyedik (előzetes) bevezetés | 112 |
Az éghajlat hatása az emberi karaterre | 112 |
Ötödik (előzetes) bevezetés | 114 |
A bőség és a szükség milyen különbségeket okoznak a népesség (cumrán) állapotában és milyen hatást gyakorolnak az emberek alkatában és karakterében | 114 |
A hatodik (előzetes) bevezetésből | 119 |
(A prófétaság valóságának magyarázata) | 119 |
A steppei civilizáció. Vad népek és törzsek. Azok a jelenségek, amelyek ebben az életmódban adódnak (Alfejezetek és magyarázó megjegyzések) | |
A steppei és a városi népesség egyaránt természetes | 125 |
A beduin (arabok) népessége természetes dolog a teremtmények között | 126 |
A steppelakók ősibbek a városlakóknál és korábbiak azoknál. A steppei élet a civilizáció és a városok alapja, s erőforrása | 127 |
A steppelakók közelebb állnak a jóhoz mint a városlakók | 128 |
A steppelakók bátrabbak mint a városlakók | 129 |
A városi népesség ragaszkodása a törvényekhez megrontja merészségüket és tönkreteszi védekezési képességüket | 130 |
A steppét csupán azok a törzsek lakhatják, amelyeket csoportszolidaritás fűz össze | 132 |
A csoportszolidaritás csak a vérségi leszármazással kapcsolatban vagy ehhez hasonlóan létezik | 134 |
A közös leszármazás tisztasága csak a sivatagban élő vad beduin (araboknál) és a hozzájuk hasonló népeknél található meg | 135 |
Hogyan történik a leszármazás keveredése? | 136 |
A csoportszolidaritást vallók között a vezetés átruházása mindig egy meghatározott családban marad | 137 |
A csoportszolidaritás által összefűzött emberek fölött a vezetés csak a leszármazón belül lehet | 138 |
Csupán a csoportszolidaritással élőknek van "családjuk" (bayt) és nemességük (a fogalmak) igazi értelmében és valóságában, a többieknél ez csupán átvitt értelemben és hasonlatként szerepelhet | 141 |
A klientéla és a kísérlet (előkelő) "család"-ot és nemességet csak patrónusaik, nem pedig saját leszármazásuk révén szereznek | 143 |
A tekintély egy leszármazáson belül négy nemzedékre terjed | 144 |
A vad népek könnyebben ragadják magukhoz a hatalmat mint mások | 147 |
A cél, amelyre a csoportszolidaritás irányul: a királyi hatalom | 148 |
A királyi hatalom útjában álló akadályok közé tartozik a fényűzés és az, ha a törzs elmerült a gondtalan életben | 149 |
A királyi hatalom (megszerzésének) akadályai közé tartozik az, ha a törzs gyengének bizonyul és engedelmeskedik másoknak | 150 |
A királyi hatalom jelei közé tartozik a dicséretes tulajdonságokért való vetélkedés és fordítva | 153 |
Amíg egy nép vad, addig királyi hatalmának kiterjedése nagyobb | 156 |
Ha a királyi hatalmat egy nép egyik csoportja elvesztette, akkor egy másik csoportjára száll át, mindaddig, amíg csoportszolidaritás fűzi őket össze | 157 |
A legyőzött kész örökké utánozni a győztest (mindenben), ami megkülönbözteti őt: a külső megjelenésben, a vallásban, s minden egyéb állapotában és szokásában | 159 |
Ha egy népet legyőztek, s más nép uralma alá került, akkor hamarosan elenyészik | 160 |
A beduin (arabok) csak a sík vidéket tudják uralni | 161 |
Akor a területek, amelyeket a beduin (arabok) uralmuk alá vetettek, gyorsan pusztulásnak indulnak | 162 |
A (beduin) arabok csak a prófétaság, a szentkultusz vagy egyáltalában valami jelentős vallásos jelenség vallási színezetével jutnak királyi hatalomhoz | 164 |
Minden nép közül a (beduin) arabok állnak legtávolabb a királyi vezetésről | 164 |
A nomád törzseket és csoportokat a városi népesség uralja | 166 |
A dinasztiák. A királyi hatalom. A kalifátus és a királyi hatalomból delegált méltóságok. Azok a jelenségek, amelyek mindebben felmerülnek. Alapvető és kiegészítő megjegyzések | |
A királyi és az általános dinasztikus hatalmat csak a törzs/csoport és a csoportszolidaritás révén lehet megszerezni | 168 |
Ha a dinasztia megszilárdult és megerősödött, akkor már nincs szüksége a csoportszolidaritásra | 169 |
Az uralkodó család egy tagja alapíthat olyan dinasztiát, amelynek nincs szüksége a csoportszolidaritásra | 171 |
Az általános hatalommal és nagy királyi uralommal rendelkező dinasztiák eredete vagy a prófétaságon, vagy az igazságos vallási propagandán alapuló vallásban keresendő | 173 |
A vallási propaganda kezdetben a dinasztia számára újabb erőt jelent a csoportszolidaritásból fakadó erő mellett, amely a benne résztvevők számától függ | 173 |
A vallási propaganda csupán a csoportszolidaritás által éri el célját | 174 |
Minden dinasztiának meghatározott mennyiségű provinciája és területe van, amelyet nem léphet túl | 178 |
A dinasztia nagysága, területének kiterjedése és uralmának ideje attól függ, hogy sokan vagy kevesen támogatják | 179 |
Egy dinasztia ritkán tud megerősödni olyan területen, ahol sokféle törzs és csoport él | 181 |
A királyi hatalom természetéből fakad a dicsőség kisajátítása | 183 |
A királyi uralom természetéből következik a fényűzés | 184 |
A királyi hatalom természetéből következik a szelídség és a nyugalom | 185 |
Ha a királyi hatalom természetéből következően szilárd formát öltött a dicsőség kisajátítása, s a fényűző élet és a nyugalom elsajátítása, akkor a dinasztia az elaggottság küszöbéhez ért | 185 |
A dinasztiának ugyanolyan természetadta életkora van, mint az egyéneknek | 188 |
A dinasztia átmenete a nomád létformáról a városi civilizációra | 191 |
A fényűzés először növeli a dinasztia erejét | 194 |
A dinasztiák fázisai. Hogyan változik meg a nomád jelleg a különböző fázisokban? | 195 |
A dinasztia emlékei eredeti erejével állnak arányban | 197 |
A uralkodó népe s a csoportszolidaritását osztók ellen a kliensekre és a kísérletre támaszkodik | 205 |
A kliensek és kísérők helyzete a dinasztián belül | 207 |
A dinasztiákon belül előfodulhat az uralkodó gyámság alá helyezése és szoros ellenőrzése | 209 |
Azok, akik hatalmat nyertek az uralkodó fölött, nem osztoznak vele a királyi uralmat megillető címben | 210 |
A királyi uralom valósága és különböző megnyilvánulási formái | 211 |
A mérték túllépése káros a királyi uralom számára, s legtöbbször a pusztulását okozza | 213 |
A kalifátus és az imámátus jelentése | 214 |
A muszlim közösségen belüli különbségek a kalifátus és feltételei megítélésében | 216 |
A kalifátus átváltozása királyi uralommá | 224 |
A hűségeskü jelentése | 234 |
Az utódlás | 235 |
A kalifátus intézményének vallási funkciói | 247 |
A királyi uralom és a szultáni hatalom rangjai és ezek címei | 259 |
"A kard" és "a toll" rangkülönbségei a dinasztiákon belül | 288 |
A háborúk és a különböző népek hadviselési módjai | 289 |
Az adózás. A sok vagy a kevés adózás oka | 300 |
A vámok szedése a dinasztia utolsó időszakában | 301 |
Az uralkodó kereskedelme káros az alattvalók számára és tönkreteszi az adózást | 302 |
Az uralkodó és a kísérete csak a dinasztia uralmának a derekán gazdag | 305 |
Az uralkodó által adott juttatások csökkenése az adóbevétel csökkenésével jár | 309 |
Az igazságtalanság a civilizáció romlását okozza | 310 |
Hogyan történik a dinasztiák elkülönítése (az alattvalóktól), s miképpen növekszik ez az elaggás állapotában | 315 |
A dinasztia kétfelé osztása | 317 |
Ha az elaggottság erőt vett a dinasztián, már nem lehet azt elhárítani | 319 |
Hogyan bomlik föl a dinasztia | 321 |
A dinasztia hatalma először eléri a határát, aztán a következő fázisokban egyre jobban összezsugorodik, míg a dinasztia elpusztul és elenyészik | 325 |
Hogyan jön létre egy új dinasztia | 327 |
Az új dinasztia kitartó küzdelemmel, nem pedig (egyszeri) összecsapással vesz erőt az uralkodó dinasztián | 328 |
A dinasztia végén nagy a népsűrűség, s gyakori a járvány és az éhínség | 332 |
Az emberi civilizációnak, megszervezése érdekében szüksége van a politikai vezetésre | 333 |
Vidékek és városok, s a civilizáció egyéb formái - azok a jelenségek, amelyek mindebben fölmerülnek - elsődleges és másodlagos megjegyzések e tárgykörben | |
A dinasztiák korábbiak a kisebb és nagyobb városoknál, ezek másodlagosak a királyi uralomhoz képest | 335 |
A királyi uralom megkívánja a városban való letelepedést | 336 |
Mire kell ügyelni a város megtervezése során, és mi történik, ha elhanyagolják ezek betartását | 337 |
Kevés kis és nagy város található Maeribban és Ifriqiyában | 340 |
A muszlim közösségben kevés a ház és az építmény (a közösség) nagyságát és a korábbi diasztiákat tekintve | 341 |
Az épületek, amelyeket a beduin (arabok) terveztek, kevés kivétellel hamar romba dőlnek | 342 |
A város pusztulásának kezdetei | 343 |
A kis és nagy városok különbsége lakosságának jóléte és a piaci forgalom terén nem más, mint civilizációjuk/népességük kicsinységének és nagyságának az eltérése | 344 |
Árak a városban | 347 |
A nomádok képtelenek élni nagy civilizációjú/népsségű városban | 350 |
A jólét és a szegénység terén a különbségek ugyanazok vidéken, mint a városokban | 351 |
Az ingatlanok és a birtokok felhalmozása a városokban. Hasznuk és kiaknázásuk | 353 |
A vagyonos városlakóknak szükségük van rangra és védelemre | 354 |
A városok civilizációja a dinasztiák által van. Szilárdsága a dinasztia folyamatosságától és szilárdságtól függ | 355 |
A civilizáció a városban tetőzik. Ez életideje vége, s ez jelzi pusztulását | 358 |
Azok a városok, amelyek királyi székhelyek, a dinasztia pusztulásával és összeroppanásával együtt pusztulnak el | 363 |
Egyes városokban fellelhetők bizonyos mesterségek, másokban nem | 366 |
A csoportszolidaritás létezése a városokban. Egyesek fennsőbbsége a többiek felett | 367 |
A városi népesség nyelvjárásai | 369 |
A megélhetés különböző formáiról: a szerzés és a mesterségek - azok a jelenségek, amelyek mindebben felmerülnek - ezzel kapcsolatos problémák | |
A mindennapi megélhetés (rizq) és a szerzés valósága és magyarázatuk; a szerzés és emberi munka (ellen)értéke | 371 |
A megélhetés különböző útjai, módjai és fajtái | 374 |
A szolgálattevés nem tartozik a megélhetés természetes formái közé | 375 |
A rang hasznos a vagyon(szerzés) szempontjából | 377 |
A boldogság és a haszon többnyire azok osztályrésze, akik alázatosak és hízelgők. Ez az alkatbeli tulajdonság a boldogság egyik oka | 378 |
Többnyire nem vagyonosak azok, akik vallási ügyekkel foglalkoznak, így a qaaik, a muftik, a tanítók, az imavezetők, a prédikátorok, a müezzinek és a hozzájuk hasonlók | 382 |
A földművelés a gyengék és a szükséget szenvedő beduinok megélhetési módja | 384 |
A kereskedelem értelme, módszerei és fajtái | 384 |
Hogyan szállítja a kereskedő az árut | 385 |
A felvásárlás | 386 |
Az alacsony árak kárt okoznak azoknak a kalmároknak, akiknek olcsón kell kereskedniük | 387 |
Milyen fajta ember űzze a kalmárkodást, és melyik fajta az, amelyiknek nem szabad erre adnia a fejét? | 388 |
A kereskedők jellemvonásai alábbvalóak a főrangúakénál és távol állnak az erényességtől | 390 |
A mesterségek esetében mesterre van szükség | 391 |
A mesterségek csak a városi civilizáció teljessége és bősége révén teljesedhetnek ki | 392 |
A mesterségek akkor gyökeresednek meg a városban, ha a civilizáció gyökeret vert azokban, és ez már huzamos ideje így van | 393 |
A mesterségek akkor tökéletesednek és gyarapodnak, ha növekszik azoknak a száma, akik igénylik azokat | 395 |
A mesterségek elsorvadnak, ha a városok közel járnak a pusztuláshoz | 396 |
A (beduin) arabok állnak legmesszebb a mesterségektől | 396 |
Ha valaki készséget sajátít el valamely mesterségben, ritkán fordul elő, hogy utána valami másban jeleskedik | 397 |
Az alapvető mesterségek felsorolása | 398 |
A földművelés mestersége | 399 |
Az építészet mestersége | 399 |
Az ácsmesterség | 404 |
A szövés és a varrás mestersége | 406 |
A bábaság mestersége | 407 |
Az orvoslás mestersége. E mesterségek iránt a civilizáció központjaiban és a városokban mutatkozik igény, a steppén nem | 410 |
A kalligráfia és az írás az emberi mesterségek közé tartoznak | 414 |
A könyvkészítés mestersége | 423 |
Az éneklés (és a zenélés) mestersége | 425 |
A mesterségek, különösen az írás és a számolás, értelemmel ruházzák föl a művelőit | 432 |
A különböző tudományágak. Az oktatás módszerei s az ezekkel kapcsolatban felmerülő körülmények. Tartozik hozzá egy bevezető és több függelék | |
Bevezetés | 434 |
Egy ember gondolkodó képessége | 434 |
A cselekvés által létrejött jelenségek világa a gondolkodás révén teljesedik ki | 435 |
A tapasztalati értelem. Hogyan jön létre? | 437 |
Az ember lényegénél fogva tudatlan. Tudása az (ismeretek) elsajátítása révén van | 439 |
A tudomány oktatása a mesterségek része | 440 |
A tudományok ott számosak, ahol a civilizáció bőséges és a városi kultúra fejlett | 445 |
A különböző tudományok korunk civilizációjában | 447 |
A Korán értelmezése és a Korán-olvasatok Korán-tudományai | 449 |
A Korán-értelmezés | 451 |
A prófétai hagyománytudományok | 454 |
A jogtudomány és a belőle fakadó örökösödési törvények | 463 |
A spekulatív teológia tudománya | 472 |
A szúfizmus tudománya | 486 |
A logika tudománya | 503 |
A filozófia cáfolata. A filozófia művelőinek romlottsága | 509 |
A nagyszámú tudományos mű akadályozza (a tudás) megszerzését | 517 |
A nagyszámú tudományos tárgyú kivonatos kézikönyv káros az oktatásban | 519 |
A helyes magatartás a tudományos oktatásban és a magatartás elsajátításának a módja | 520 |
A segédtudományok tanulását nem szabad elnyújtani, s annak problémáit nem szükséges részletezni | 525 |
A gyermekek oktatása és az alkalmazott módszerek különbözősége a muszlim városokban | 526 |
A szigorúság káros a tanulók számára | 530 |
Az oktatás teljességét növeli az, ha a tanuló a tudás keresése végett utazik, és találkozik kora tekintélyeivel | 531 |
Az emberek között a tudósok állnak legmesszebb a politika terepétől | 532 |
Az iszlámon belül a tudósok zöme nem-arab | 534 |
Jegyzetek | |
(Megjegyzés a fordításhoz) | 539 |
Rövidítések a fordítás jegyzeteihez | 540 |
Első fejezet | 542 |
Második fejezet | 553 |
Harmadik fejezet | 560 |
Negyedik fejezet | 579 |
Ötödik fejezet | 582 |
Hatodik fejezet | 593 |
Ibn Khaldún néhány fontosabb terminus technicusa | 619 |
Név- és tárgymutató | 623 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.