1.059.310

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

IBM PC programozása Turbo Pascal nyelven

Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Budapesti Műszaki Egyetem Mérnöktovábbképző Intézete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 193 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-431-717-0
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent a Budapesti Műszaki Egyetem Mérnöktovábbképző Intézete fennállásának 50 éves jubileumi tanévében.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A PASCAL nyelv definícióját és első fordító programját 1970-ben készítették el a svájci Niklaus Wirth és munkatársai. A nyelv gyorsan terjedt és hamarosan az egyik legnépszerűbb magasszintű... Tovább

Előszó

A PASCAL nyelv definícióját és első fordító programját 1970-ben készítették el a svájci Niklaus Wirth és munkatársai. A nyelv gyorsan terjedt és hamarosan az egyik legnépszerűbb magasszintű programozási nyelvvé vált az egész világon. Népszerűségét és hatékonyságát nagyban növelte az amerikai Borland Cég által IBM PC-re készített Turbo Pascal változat, mely a szövegszerkesztő és fordítóprogram összekapcsolásával és számos más kiegészítéssel igen kényelmes fejlesztő eszközt adott a programozók kezébe. Könyvünk témája a Turbo Pascal 1988-ban megjelent 5.0-s változata.
Feltételezzük, hogy olvasóink bizonyos számítástechnikai alapismeretekkel rendelkeznek és tisztában vannak a programozási munka alapjaival. Könyvünket egyaránt haszonnal forgathatják azok, akik a Pascal nyelvvel csak most ismerkednek és azok, akik a nyelv valamely más változatának használata után most térnek át a Turbo Pascal 5.0-ra. Különösen az utolsó fejezeteket érdemes tanulmányozni azoknak, akik ismerik a nyelvet, de még nem foglalkoztak grafikával és numerikus módszerekkel.
Könyvünk korlátairól ugyanakkor el kell mondanunk, hogy már csak terjedelmi okokból sem vállalkozhattunk arra, hogy kezdőtől a profi szintig minden igényt kielégítsünk. Kezdőknek tehát érdemes valamilyen általános Pascal tankönyvet is használniuk (ld. irodalomjegyzék), míg a leggyakorlottabbak nem nélkülözhetik az eredeti Turbo Pascal kézikönyveket a magasszintű programozáshoz (feltételes fordítás, speciális installálás, könyvtárkészítés). Vissza

Tartalom

Bevezetés 8
1. Mintapélda (Hegedűs András) 9
2. A Pascal nyelv rövid ismertetése (Hegedűs András) 12
2.1. A Pascal nyelv alapjai 12
2.1.1. A program fej és törzs 12
2.1.2. Hatáskörök 12
2.1.3. Jelkészlet, standard eljárások és függvények 14
2.1.4. Azonosítók 17
2.1.5. Elválasztók 17
2.2 Elemi adattípusok 18
2.2.1. Egész típus (integer) 18
2.2.2. Valós típus (real) 19
2.2.3. Logikai típus (boolean) 19
2.2.4. Karakter típus (char) 19
2.3. A deklarációs rész 20
2.3.1. Címkék deklarálása 20
2.3.2. Konstansok deklarálása 20
2.3.3. Típusok deklarálása 21
2.3.4. Változók deklarálása 22
2.4. Értékadó utasítás, kifejezések, operátorok 22
2.4.1. Összetett utasítás 23
2.5. Feltételes utasítások 23
2.5.1. Az if utasítás 23
2.5.2 A case utasítás 24
2.6. Ciklusok 24
2.6.1. A while utasítás 24
2.6.2. A repeat utasítás 25
2.6.3. A for utasítás 26
2.7. Beolvasás, kiíratás 26
2.8. Eljárások, függvények 28
2.9. Összetett adatszerkezetek 31
2.9.1. Tömb típus (array) 31
2.9.2. Halmaz típus (set) 32
2.9.3. Rekord típus (record) 33
2.9.4. File típus (file) 34
2.9.5. Karakterlánc típus (string) 34
2.9.6. Mutató típus (pointer) 35
3. A Turbo Pascal integrált környezete (Hegedűs András) 36
3.1. A menürendszer 36
3. 1. 1. A főmenü 37
3. 1.2. Az alsó sor 37
3.1.3. Az Edit ablak 38
3.1.4. A Watch ablak 39
3.2. File-ok kezelése 39
3.2.1. File kiterjesztések 40
3.3. Szöveg begépelése, javítása 41
3.4. A program futtatása 41
3.5. Fordítás 42
3.6. Opciók 43
3.6.1. Compiler (fordító) 43
3.6.2. Linker (szerkesztő) 44
3.6.3. Environment (környezet) 44
3.6.4. Directories (directory-k) 45
3.6.5. Parameters (paraméterek) 45
3.6.6. Save options (opciók elmentése) 45
3.6.7. Retrieve options (opciók visszatöltése) 45
3.7. Hibakereső menük 45
4. Nagy programok szervezése, unit-ok használata
(Hegedűs András) 46
4.1. A unit-okról általában 46
4.2. A unit-ok felépítése 47
4.3. A unit-ok használata 48
4.4. Saját unit-ok írása 50
4.5. Nagy programok szervezése 50
5. Hibakeresés és javítás (Hegedűs András) 52
5.1. Hibafajták 52
5.1.1. Szintaktikai hibák 52
5.1.2. Szemantikai hibák 52
5.1.3. Logikai hibák 52
5.2. Mintapélda hibakeresésre 53
5.3. Hibakeresés (A Debug menü) 56
5.4. Töréspontok beiktatása, változók megfigyelése
(A Break/watch menü) 58
6. Grafika használata (Benkő Tiborné) 60
6.1. Grafikus üzemmód 60
6.1.1. Grafikus üzemmód hibajelzései 61
6.1.2. Rajzprogram készítése 62
6.2. Text üzemmód 63
6.3. Grafikus üzemmód eljárásai és függvényei 64
Arc eljárás 64
Bar eljárás 64
Bar3d eljárás 65
Circle eljárás 66
ClearDevice eljárás 66
ClearViewPort eljárás 67
CloseGraph eljárás 68
DetectGraph eljárás 68
DrawPoly eljárás 69
Ellipse eljárás 70
FillEllipse eljárás 71
FillPoly eljárás 71
FloodFill eljárás 72
GetArcCoords eljárás 73
GetAspectRatio eljárás 74
GetBkColor függvény 74
GetColor függvény 75
GetDefaultPalette függvény 76
GetDriverName függvény 77
GetFillPattern eljárás 77
GetFillSettings eljárás 77
GetGraphMode függvény 78
GetImage eljárás 79
GetLineSettings eljárás 80
GetMaxColor függvény 82
GetMaxMode függvény 82
GetMaxX függvény 82
GetMaxY függvény 83
GetModeName függvény 83
GetModeRange eljárás 84
GetPalette eljárás 84
GetPaletteSize függvény 85
GetPixel függvény 85
GetTextSettings eljárás 86
GetViewSettings eljárás 87
GetX függvény 88
GetY függvény 88
GraphDefaults eljárás 89
GraphErrorMsg függvény 89
GraphResult függvény 90
ImageSize függvény 91
InitGraph eljárás 91
Line eljárás 91
LineRel eljárás 92
LineTo eljárás 93
MoveRel eljárás 93
MoveTo eljárás 94
OutText eljárás 94
OutTextXY eljárás 96
PieSlice eljárás 96
PutImage eljárás 97
PutPixel eljárás 98
Rectangle eljárás 99
RestoreCrtMode eljárás 99
Sector eljárás 100
SetActivePage eljárás 101
SetAllPalette eljárás 101
SetAspectRatio eljárás 103
SetBkColor eljárás 103
SetColor eljárás 104
SetFillPattern eljárás 105
SetFilIStyle eljárás 105
SetGraphBufSize eljárás 106
SetGraphMode eljárás 107
SetLineStyle eljárás 107
SetPalette eljárás 108
SetTextJustify eljárás 108
SetTextStyle eljárás 109
SetUserCharSize eljárás 110
SetViewPort eljárás 110
SetVisualPage eljárás 111
SetWriteMode eljárás 112
TextHeight függvény 113
TextWidth eljárás 113
6.4. Text üzemmód eljárásai és függvényei 115
AssignCrt eljárás 115
ClrEol eljárás 115
ClrScr eljárás 116
Delay eljárás 116
DelLine eljárás 116
GotoXY eljárás 117
HighVideo eljárás 118
InsLine eljárás 118
KeyPressed függvény 119
LowVideo eljárás 119
NormVideo eljárás 119
NoSound eljárás 120
ReadKey függvény 120
Sound eljárás 121
TextBackground eljárás 121
TextColor eljárás 122
TextMode eljárás 122
WhereX függvény 123
WhereY függvény 124
Window eljárás 124
7. Numerikus módszerek (Benkő Tiborné) 125
7.1. Lineáris egyenletrendszer megoldása 125
7.1.1. Gauss-féle kiküszöbölés! eljárás 126
a. Gauss elimináció 126
b. Gauss elimináció részleges főelemkiválasztással 127
c. Gauss elimináció teljes főelemkiválasztással 127
7.1.2. Lineáris egyenletrendszer megoldása LU
decompozicióval 128
7.2. Mátrix invertálás 132
7.2.1. Mátrix invertálás LU dekompozícióval 132
7.3. Mátrix sajátértékei 133
7.3.1. Le Verrier módszer (Spur módszer) 134
7.4. Interpoláció 135
7.4.1. Lineáris interpoláció 135
7.4.2. Lagrange i nterpo1ác i ó 137
7.4.3. Közelítés a legkisebb négyzetek módszerével
(regresszió) 138
7.5. Egyismeretlenes nemlineáris egyenlet 142
7.5.1. Gyök behatárolása intervallum-felezéssel 143
7.5.2. Gyök meghatározása érintőmódszerrel
(Newton-Raphson módszer) 144
7.5.3. Húr módszer 145
7.5.4. Gyök meghatározása Newton-Raphson módszer és
a húr módszer együttes alkalmazásával 146
7.5.5. Gyök meghatározása szelő módszerrel 147
7.5.6. Gyök meghatározása fokozatos közelítéssel 147
7.6. Numerikus integrálás 148
7.6.1. Numerikus integrálási módszerek
osztályozása 149
7.6.2. Newton-Cotes kvadratúra módszerek 150
a. Trapéz formula 151
b. Simpson formula 152
7.7. Elsőrendű közönséges differenciálegyenlet megoldása
Runge-Kutta módszerrel 153
7.7.1. Runge - Kutta módszerek 154
A. Függelék (Benkő László)
A szövegszerkesztő (editor) használata 157
Editor parancsainak összefoglalása 157
Kiterjesztett mozgató parancsok 159
Beszúró és törlő parancsok 159
Blokk parancsok 160
Különféle szerkesztő parancsok 161
B. Függelék (Benkő Tiborné)
Programok különféle numerikus módszerek megoldására 164
1. Lineáris egyenletrendszer megoldása GAUSS módszerrel
File neve: gaussf.pas 164
2. Lineáris egyenletrendszer megoldása LU dekompozícióval
File neve: lu.pas 167
3. Mátrix invertálása
File neve: invert.pas 169
4. Mátrix sajátértékeinek számítása
File neve: spurp.pas 173
5. Lineáris interpoláció
File neve: linint.pas 175
6. Lagrange-féle interpoláció
File neve: lagr.pas 177
7. Kétparaméteres regresszió
File neve: regr.pas 179
8. Egyismeret lenes nemlineáris egyenlet megoldása
File neve: nlin.pas 184
9. Numerikus integrálás
File neve: integrál.pas 188
10. Elsőrendű közönséges differenciálegyenlet megoldása
File neve: diff.pas 190
Irodalomjegyzék 192
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem