Előszó | 9 |
Elméleti kiindulópont egy kritikusi életmű vizsgálatához | 15 |
Tisztázandó: a kritikatörténet-írás tárgya | 18 |
A kritika mentalitástörténeti jelentősége | 22 |
A szolgálólány felszabadítása: a kritika mint világkép és önmeghatározás | 24 |
A kritika jelentősége függetlenedhet tárgya értékétől vagy állításai igazságától | 29 |
A kritika paradox kettőssége: normatív értékelés és értékelő normaképzés | 34 |
A kritikatörténet-írás mint a normafeltárás tudománya | 40 |
A módszertan megújításának szüksége | 48 |
Előzmény: búcsú a helyreállítás pozitivista ábrándjától | 49 |
Előzmény: (poszt)modernizálódás a szövegkritikában | 62 |
Következmény: el kell szakadnunk a welleki módszertől | 67 |
"Sunt certi denique fines": Arany kritikusi alapnormája | 73 |
Szorongás és határkeresés: a korabeli kritika szemléletformáló létélménye | 76 |
Határkijelölő normaképzés Arany kritikáiban | 85 |
"Mondani éppen azt" és "üvegtisztán kifejezve": a jelentés megkötésének normája | 86 |
"Csupán annyit a testből": a képzelet megkötésének normája | 96 |
"Helye van minden sornak, szónak: a szerkezet megkötésének normája | 103 |
Az eleve elrendelés poétikája: eposzkritikai normák | 113 |
"Nem chimaera-e nép-epost gondolni?" A költő-kritikus műfajelméleti dilemmája | 114 |
Elrendelés, végzetszerűség, hagyományelfogadás: megkötöttség változatai az eposzban | 137 |
"Sorsa Isten által már eleve el van határozva": az eposzi hős útjának példázati jelentése | 138 |
"Az események egymásból folyó láncolata": végzetszerűség az eposzi cselekményben | 151 |
"Mint pap a textust": az eposzi hitel elmélete | 165 |
Az "idomteljesség" poétikája: lírakritikai normák | 185 |
Az "idomteljesség" eszményének forrásai és jelentősége | 186 |
A tagolt "idomteljesség" többszintű számonkérése | 191 |
Az egész költemény szintjén: hangvételi egység; főmozzanat és alárendelődés; fokozatos emelkedés | 191 |
Versszakok és sorpárok szintjén; versszak és "fogat"; a sorpár egysége; enjambement és közölés | 197 |
Sorok, félsorok és ütemek szintjén: soregység és sorvég; rím és ritmus; inverzió, cezúra, koriambus | 202 |
"Idomteljesség", "Vollendung" és organikus műegész | 212 |
A "kiengesztelődés" poétikája: világnézeti normák | 221 |
Megváltástan és katarziselmélet határán: a "kiengesztelődés" mint közös világnézeti norma | 222 |
Arany küzdelme a világnézeti közmegegyezés finomításáért | 240 |
A meghasonlás élménye a költő mindennapjaiban: az igavonás-érzet és menekülésvágy alkotói problémája | 241 |
A nagyidai cigányok mint "a pessimizmus nyelvöltögetése": a szerző válasza kritikusainak | 246 |
Vitája Erdélyi Jánossal a "művészi kibékülés" normájáról | 251 |
"A művészet harmóniája nem mindig az optimismusé": Az ember tragédiája védelmében | 261 |
"Állítson a költő keresztet az ily örvény fölé": bírálata Tompa verseskötetéről | 263 |
Normahasználatának öntörvényű lélektana és logikája | 268 |
Normákon túl: a modern kritikus ismerős arcéle | 277 |
Újfajta beidegződések: Arany kritikusi modernsége | 278 |
Előfeltevései a kritika viszonylagos érvényéről | 287 |
"Ki egyszerű egészvoltában tekinti e compositiót": a magyar strukturalizmus atyja | 295 |
"Kompozíció" és "kelme" ökonómiája: Arany és a Ransom-i "structure" és "texture" | 297 |
A szerkezeti helyénvalóság elve: Arany és a Brooks-i "dramatic propriety" | 305 |
Túllépés a tárgykritikán: Arany és a Barthes-i szemléletváltás | 309 |
Egy kritikusi látásmód antropológiájához | 319 |
A visszatisztítás nosztalgiája: a klasszicizáló irodalmi hagyomány | 322 |
A visszatisztítás nosztalgiája: a logocentrikus nyelvkritikai hagyomány | 329 |
A visszatisztítás nosztalgiája: a református ikonszemléleti hagyomány | 338 |
Epilógus: Kallódó örökség | 349 |
Jegyzetek | 355 |
Bibliográfia | 401 |