kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Akadémiai Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 553 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 25 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-05-7344-X |
Bevezető | |
Történelmi változások és a sztereotípiák | |
A sztereotípiák történeti változása | |
A történeti tárgyú sztereotípiák | |
A sztereotípia-kutatás történeti hozama | |
Köszönetnyilvánítás | |
Sztereotípia rendszerek kutatása | |
Sztereotípia-kutatás az információ-feldolgozási paradigmán innen és túl | 1 |
A kutatási terület hagyományai | 1 |
A kategorizáció | 3 |
Az információ-feldolgozási paradigma | 6 |
A továbbhaladás irányai | 10 |
Lippmanntól Lippmannig | 11 |
A nézetrendszerek kutatásánka kilátásai és támpontjai | 16 |
A Kelet alkonya | 19 |
Az ideológia és a valóság birkózása: három tabu | 19 |
A vizsgálatok történeti kontextusa Magyarországon: kommunista korszakok | 20 |
A vizsgálatok történeti kontextusa Magyarországon: a rendszerváltás | 23 |
A kutatás tárgya, stratégiája és módszerei | 26 |
Sztereotípiák tartalma és tartalmának változásai | 26 |
Az eredmények történelmi halmozódása és gyűjtése | 27 |
Az ideológia fogta sztereotípia sajátos esete | 28 |
Kategóriák három kognitív területről (egy a ráadás, egy a hiány) | 29 |
A szociális megismerés elvontságának három szintje | 30 |
A kérdezés módja: kötetlen és/vagy előstrukturált | 31 |
A jellemzések elemzésének kulcsfogalmai | 32 |
Egyazon kognitív területhez tartozó jellemzések | 35 |
Kognitív területek közötti kapcsolatok | 36 |
Konstruktumok különböző kognitív területek között és fölött | 37 |
Az egyéni kognitív stílus jelentkezése | 38 |
Nézetek a társadalmi és szocializációs szituációk függvényében | 39 |
Eltolódás a kutatás stílusában | 40 |
A nemzeti kategóriák kognitív területe I.: Fogalmak és attitűdök | |
Előzmények és kérdésfelvetések | 41 |
Nacionalizmus és nemzet | 41 |
A nemzeti karakter és a szociálpszichológia genezise | 50 |
Nemzeti attitűdök és sztereotípiák vizsgálata | 60 |
A nemzet és a "mi nemzetünk" fogalma: történeti motívumok az ingroup értékeléséhez | 70 |
A hazafiság értelmezése: társadalmi attitűdök a 70-es években | 85 |
Az országok összehasonlítása, 1973-1994 | 92 |
Országok mint Európa formálói és képviselői | 102 |
A nemzeti kategóriák kognitív területe II.: Nemzeti sztereotípiák | |
A magyar autosztereotípia | 107 |
Nemzetjellemzések, 1981 és 1991 | 113 |
A jellemzések tartalma és felépítése | 113 |
A magyar | 113 |
Az angol | 116 |
A francia | 116 |
Az amerikai | 117 |
A kínai | 118 |
A román | 118 |
Az orosz | 119 |
A német | 119 |
A jellemzések tartalmi-szerkezeti hasonlósága: nemzetenként és nemzetek között | 120 |
A nemzeti kategóriák értékelési hierarchiája és mentális térképe, 1981 és 1991 | 124 |
Kontinentális és regionális perspektívák a 90-es években | 134 |
A román-magyar kölcsönviszony | 144 |
Marginális csoportok kettős kötésben és a nemzeti-etnikai kategorizálás | 153 |
Összefoglalás | 165 |
A társadalmi kategóriák kognitív területe: A foglalkozási csoportok és az osztályviszonyok felfogása | |
Előzmények és kérdésfeltevések | 177 |
Az osztálytagozódás felfogása és értelmezése | 177 |
Foglalkozási presztízs és sztereotípia | 181 |
A társadalmi berendezkedés sajátosságai | 182 |
A társadalmi osztály fogalma és nézetek a társadalom tagolódásáról | 185 |
Foglalkozási csoportok jellemzése, 1981 és 1991 | 190 |
Az értelmiségi | 192 |
A tanár | 192 |
A munkahelyi vezető | 193 |
A hivatali alkalmazott | 194 |
A szakmunkás | 195 |
A segédmunkás | 195 |
A paraszt | 196 |
A tanuló | 197 |
A társadalmi hierarchia leképezése értékelő ítéletekben, 1981 és 1991 | 202 |
Tradicionális és modern foglalkozási kategóriák értékelő jellemzése, 1994 | 211 |
Összefoglalás | 220 |
A történelmi időszakok kognitív területe: Vélekedések a XX. századról | |
Előzmények és kérdéfeltevések | 223 |
A történelmi megismerés társadalmi szerepe | 223 |
A történeti és pszichológiai tudományok kapcsolatai | 226 |
A történelmi megismerés pszichológiája | 227 |
A társadalmi fejlődés fogalma és a múlt tagolása | 231 |
A történelmi korszakok mint attitűdtárgyak | 238 |
Történeti ítéletekben implikált fejlődésvonalak, 1971: társadalmi és családi nézőpontok | 243 |
A XX. századi köztörténet jellemzése | 246 |
A XX. századi családtörténet jellemzése | 249 |
A történelmi tudás: ismeretszint 1981-ben és 1991-ben | 259 |
Periódusok jellemzése és implikált fejlődésvonalak, 1981 és 1991 | 268 |
A századforduló | 270 |
A Horthy-korszak | 271 |
A Rákosi-korszak | 272 |
A Kádár-korszak | 273 |
A jövő kilátásai | 275 |
A rendszerváltás tükröződése és hatása a történeti értékelésekben, 1994 | 278 |
Összefoglalás | 286 |
Kapcsolatok a kognitív területek között | |
Előzmények és kérdésfeltevések | 291 |
Összetett kategóriák jellemzése: a kognitív területek közötti viszony tanulmányozása | 194 |
Első megközelítés: a történelmi, nemzeti és társadalmi alkotóelemek szerepének elemzése többszörös regresszióval | 297 |
Második megközelítés: az összetett kategóriák és a nemzeti és társadalmi alkotóelemek kanonikus korrelációja | 306 |
Kategóriák kognitív területek közötti társulása: a nemztek képe társadalmi modellt rejt | 317 |
Történelmi személyiségek percepciója: kategóriák és tulajdonságok együtt | 324 |
Személyek tulajdonságai és személyi tulajdonságok | |
Előzmények és kérdésfeltevések | 333 |
A személypercepció kutatása | 334 |
Tulajdonságok a szociális megismerésben | 335 |
Személyjellemzések tartalma és szerkezete | 338 |
A tulajdonság-konstruktumok szerepe a jellemzésekben | 349 |
A tulajdonságok fontossága és a megítélés szigora | 350 |
A tulajdonságok kapcsolata a tárgy-rangsorok révén | 354 |
A tárgyak kapcsolatai tulajdonságaik megítélésében | 358 |
Tulajdonságok hasonlósága a tárgyak közötti együttjárás tekintetében | 362 |
Az ítéletek a tárgy és a tulajdonság kettős viszonyítási keretében | 363 |
Tulajdonságok kapcsolatai tárgyak, tárgykörök megítélésében | 366 |
A tárgyak, tárgykörök elrendeződése | 371 |
Sztereotípia-rendszerek alakulása I: Kognitív komplexitás | |
Előzmények és kérdésfeltevések | 381 |
A kognitív stílus vizsgálata | 381 |
Az egyéni nézetrendszer szerkezeti elemzése | 385 |
Empirikus előtanulmányok | 387 |
Kognitív komplexitás versus szimplicitás, 1981 | 390 |
Komplexitás-típusok jellegzetességei történelmi információk gondolati feldolgozásában, 1981 | 401 |
Történelmi személyiségek | 403 |
Történeti folyamatok és csoportközi konfliktusok | 412 |
Megoldandó társadalmi kérdésekről | 422 |
Kognitív komplexitás versus szimplicitás, 1991 | 427 |
Összefoglalás | 438 |
Sztereotípia-rendszerek alakulása II: Szocializációs különbségek | |
Előzmények és kérdésfeltevések | 443 |
Társadalmi jellegű különbségek | 444 |
A szocializációs helyzet megragadott ismérvei | 444 |
A társadalmi konstelláció módosulása | 447 |
Társadalmi jellegzetességek a nézetek tartalmában, 1981 | 450 |
Iskolafokok és -típusok sajátosságai | 450 |
A tanulók származási csoportjainak jellegzetességei | 457 |
A tanulmányi teljesítménnyel együttjáró sajátosságok | 460 |
Társadalmi hatások a nézetrendszerek alakulásában, 1991 | 466 |
Budapesti gimnazisták és szakmunkástanulók | 466 |
Budapesti és vidéki gimnazisták | 469 |
A tanulók származása szerinti különbségek | 471 |
A jeles és közepes előmenetelű tanulók nézeteinek különbsége | 473 |
A nemek közötti különbségek | 475 |
Összefoglalás | 476 |
Sztereotípiák állandósága és változása: Az eredmények | |
A sztereotip jellemzések szerveződése | 483 |
A sztereotípiák felépítése és viszonyai | 484 |
A változások természete | 495 |
A sztereotípiák tartalmának változása és társadalmi változatai | 496 |
A társadalmi rendszer hatása 1989 előtt | 496 |
Változások a rendszerváltozás nyomán: felszabadulás és elbizonytalanodás | 500 |
Kiinduló rétegkülönbségek: stílus, tudás, nézőpont | 505 |
Rétegkülönbségek a szélsebes változásokban | 508 |
Továbbgördülő változások: a társadalom és a sztereotípia-kutatás területén | 510 |
Appendix: | |
A vizsgálatok áttekintése | 515 |
Ábrák jegyzéke | 523 |
Táblázatok jegyzéke | 527 |
Bibliográfia | 529 |
Névmutató | 549 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.