Előszó
Minden kerek évforduló, kötődjön az kisebb vagy nagyobb közösséghez, eseményhez, megkülönböztetett figyelmet kap és érdemel. Iskolánk 2009-ben lett 125 éves. 125 év még történelmi távlatokban is...
Tovább
Előszó
Minden kerek évforduló, kötődjön az kisebb vagy nagyobb közösséghez, eseményhez, megkülönböztetett figyelmet kap és érdemel. Iskolánk 2009-ben lett 125 éves. 125 év még történelmi távlatokban is hosszú, egy intézmény életében pedig jelentős időszak. Kötelező ilyenkor megállni, célszerű számvetést készíteni, hiszen az előző évek is bizonyították számunkra: egy iskolának nincs jövője, ha nem tekint vissza a múltba, nem őrzi a hagyományokat. 1884-2009, 125 év a magyar oktatás szolgálatában. A XIX. század második felében a nemzeti kultúra felvirágzott, Magyarország és fővárosa olyan fejlődésen ment keresztül, mint előtte soha. magyar polgárosodás évei voltak ezek; az ország töretlenül fejlődött, épült, gyarapodott. Maga a társadalom is átalakult, nyugodtan mondhatjuk, hogy az akkori Európa fejlettebbik feléhez tartoztunk. A magyar közoktatás is egyik legprosperálóbb időszakát élte: az akkor adott lehetőségekkel a főváros különösen tudott élni. Nemcsak az alsófokú oktatásban, hanem a középfokúban is igyekezett a főváros fejleszteni. Érdekes például az a feltételezés, hogy Pest és Buda egyesítését siettette az, hogy közös iskolaügybe tartoztak; az iskolai oktatást tulajdonképpen már az egyesülés előtt együtt kezelte a főváros. A kor gazdasági igényeinek megfelelően a gimnáziumok és reáliskolák mellett kereskedelmi iskolák jöttek létre. 1883. január 17-én Hunfalvy János saját kézzel írott kérvényt nyújtott be a Budai kör nevében a „Budapest főváros Tekintetes Tanácsához a Duna jobb parti részén a ... közép kereskedelmi iskola felállítása iránt". Ebben az iskola létrehozásának célszerűségét így indokolta: „A II. kerületi, jelenben 8 osztályú polgári fiú-iskola, melynek közel 300 tanítványa van, magasztos feladatát, hogy a művelt középosztály megteremtésére megfelelően közremunkáljon, eddig kifogástalanul teljesítette; a középosztály érdekeit azonban még jobban szolgálhatná, ha szellemet és értelmet képző ereje szakoktatással is társulna." Ez bizony több mint 125 éve történt, azóta sokan mondják, hogy a Hunfalvy a kereskedelmi-közgazdasági szakoktatás fellegvára. Megszámolni is nehéz, hány rendszerváltás történt 1884 óta, az iskola falai megéltek két századfordulót és túléltek két világháborút. Az iskola neve is többször megváltozott, de egyedülálló módon sikerült megőriznie kereskedelmi-közgazdasági profilját! A 21. század elején az iskola Pedagógiai programjában megfogalmazott oktatási-nevelési cél is tökéletesen megegyezik a 125 évvel ezelőttivel: „A felső kereskedelmi iskola célja az, hogy oly ifjaknak kik a kereskedői pályára készülnek a nélkülözhetetlen általános műveltséget megadja s őket a jövendő pályájukon szükséges szakismeretekkel ellássa. Az iskolában megvalósuló modern pedagógia számtalan törekvést és szándékot és nevelési elvet egyesít. Nem téveteg kísérleteket valósítunk meg, hanem komoly hangsúlyozását egy-egy gondolatnak, mely a személyiség célgondolatában mint középpontban találkozik a másikkal, a hazafiság ideáljával. Minden népnek megvannak a nagy ideáljai. A nemzetépítő nevelés kötelessége közel hozni, fölébreszteni az egyest felelősségérzetére a közösség iránt. Ezt fogjuk tenni a jövőben is és ezzel hozzá tudunk járulni a mi ideálunk alapján álló erkölcsi, nemzeti és európai kultúra kiépítéséhez." Természetesen a több mint egy évszázad alatt a módszerek, a célok eléréséhez vezető k átalakultak, így a partnerközpontú működés alapelvével összhangba kerültek: a fenntartó, a nevelőtestület, a szülők és a tanulók elvárásaihoz igazítottuk őket.
Vissza