1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Humán erőforrás gazdálkodás és vezetés

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Szaktudás Kiadó Ház Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 217 oldal
Sorozatcím: Vállalkozói és menedzsment készségfejlesztés
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9736-34-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A humán erőforrás menedzsment a vezetés olyan általános funkciója, amely alapvetően az emberekkel, mint erőforrásokkal foglalkozik. A társadalmi, gazdasági átalakulással egyidejűleg egyre... Tovább

Előszó

A humán erőforrás menedzsment a vezetés olyan általános funkciója, amely alapvetően az emberekkel, mint erőforrásokkal foglalkozik. A társadalmi, gazdasági átalakulással egyidejűleg egyre fontosabbá válik az emberi tényező menedzselése a vezetői munkában. Az ember, mint erőforrás nélkülözhetetlen minden vállalat eredményes gazdálkodása szempontjából.
A humán erőforrás gazdálkodás területén két jól elkülöníthető feladat van jelen. Az egyik, a szervezeti célok teljesítéséhez kell biztosítani a megfelelő emberi tőkét, meg kell teremteni az emberi erőforrás működtetésének és hatékony felhasználásának feltételrendszerét. A másik a szervezetet működtető egyének igényeinek, elvárásainak kielégítése, az alkalmazottak motiváltságának és elégedettségének kialakítása. Azaz olyan munkahelyi légkör teremtése mely minden alkalmazott számára biztosítja, hogy képességeit, tudását a leghatékonyabban használja fel a szervezet érdekében. A hatékonyság és egyenlőség igénye mind a szervezet, mind az egyén elvárásai között talán a legfontosabb kérdése a humán erőforrás gazdálkodásnak.
A hazánkban végbemenő átalakulás, a változó gazdasági és társadalmi környezet megköveteli az erőforrásokkal való racionális gazdálkodást. A változások legerőteljesebben az emberi erőforrások területén figyelhetők meg, a hatékony munkaerő-gazdálkodás súlya jelentős mértékben megnőtt.
Az emberi tényező szerepe az utóbbi évtizedekben felértékelődött mind a gazdasági, mind a társadalmi folyamatokban. Ma már egyre inkább magát az embert tartják a legfontosabb erőforrásnak, mely meghatározza a szervezetek sikerességét a gazdasági folyamatok eredményességét. A fogyasztói, szolgáltatói társadalom kialakulása, a folyamatosan változó diverzifikált környezet, a felgyorsult folyamatok, és még számos más tényezők együttes hatása eredményezte, hogy az emberi erőforrások szerepe jelentősen megnövekedett a természeti és más gazdasági erőforrásokkal szemben.
A siker kulcsa „az emberi tényező". A munkaerő speciális sajátosságai, jellegzetességei miatt nem hasonlítható egyetlen más olyan termelési erőforráshoz sem, mint a pénz, termelési eszköz, energia vagy információ. Az emberi erőforrás önmagában azért is meghatározó szerepet játszik, mert a többi erőforrás hatékony felhasználása, működtetése emberi tényező nélkül lehetetlen. Hiába áll rendelkezésre minden erőforrás, az ember közreműködése nélkül inaktív, életképtelen, azaz a folyamatok, a szervezetek működtetése emberi közreműködés nélkül lehetetlen. Vissza

Tartalom

1. A HUMÁN ERŐFORRÁS GAZDÁLKODÁS JELENTŐSÉGE ÉS TEVÉKENYSÉGTERÜLETEI (BERDE CS. - DAJNOKI K.) 7
1.1. A humán erőforrás menedzsment fogalma, funkciói 9
1.2. A humán erőforrás menedzsment tevékenység területei 11
1.3. A humán erőforrás menedzsment feladatai és funkciói 13
2. MUNKAKÖRÖK ELEMZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE (DIENESNÉ K. E.) 17
2.1. A munkakörelemzés 20
2.2. A munkakörtervezés 22
2.3. Munkakörök értékelése 23
2.3.1. Globális értékelési módszerek 24
2.3.2. Analitikus módszerek 26
2.4. A munkaköri megfelelés rendszerének kidolgozása 26
3. A MUNKAERŐ ELLÁTÁS FOLYAMATA (DIENESNÉ K. E.) 29
3.1. A szükséges munkaerő tervezése 30
3.2. A munkaerő-biztosítás 33
3.2.1. A munkaerő-toborzás 34
3.2.2. A munkaerő-kiválasztása, feltétele 37
3.3. A munkaerő beillesztése 45
4. AZ EMBERI ERŐFORRÁSOK FEJLESZTÉSE (DIENESNÉ K. E) 47
4.1. vállalatok, szervezetek képzési, fejlesztési tevékenysége 47
4.2. A szervezeti képzés hatásvizsgálata 50
4.3. A képzés, fejlesztés módszerei 51
4.3.1. Belső, munkahelyi („On-the job") jellegű eszközök 51
4.3.2. Külső képzések, fejlesztések („ Off-the job ") jellegű eszközök 54
4.3.3. A tréning módszerű képzések, fejlesztések sajátosságai 55
5. CSOPORTOK KIALAKÍTÁSA ÉS VEZETÉSE (BERDE CS.) 58
5.1. Társadalmi csere elmélete 60
5.2. A CSOPORTFORMÁLÓDÁS szakaszai 60
5.3. A csoport működésének sajátosságai 61
5.3.1. Funkciók és szerepek a csoportban 61
5.3.2. Státusz 62
5.3.3. Csoportnormák 63
5.3.4. Csoportkohézió 65
5.3.5. A csoporthatékonyság összetevői 66
5.4. Vezetői feladatok, módszerek a munkacsoportok kialakításában, irányításában 66
6. SZERVEZETI ÉS VEZETŐI KULTÚRA (BERDE CS. - DIENESNÉ K. E.) 73
6.1. A szervezeti kultúra elemei 75
6.2. Kultúratipológiák 78
6.3. Szervezeti kultúra - Humán erőforrás gazdálkodás 83
6.4. A szervezeti kultúra változtatása 86
7. VEZETÉSI STÍLUSOK (BERDE CS.) 91
7.1. A döntéshozatali vezetési stílusok 92
7.2. Személyiségközpontú vezetési stílusok 96
8. MOTIVÁCIÓS LEHETŐSÉGEK A SZERVEZETBEN (BÁCSNÉ B. É.) 101
8.1. A motiváció fogalma, jelentősége 101
8.2. A munka jelentősége 103
8.3. Munka és elégedettség 104
8.4. motivációs elméletek 106
8.4.1. Belső eredetű motivációs elméletek 106
8.4.2. Külső eredetű motivációs elméletek 109
8.4.3. X-Y elmélet 110
8.5. ösztönzés 111
9. A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS FOLYAMATA (DAJNOKI K.) 116
9.1. A teljesítményértékelés folyamata 118
9.1.1. Az értékeltek körének meghatározása 118
9.1.2. Az értékelők körének meghatározása 118
9.1.3. A teljesítményértékelés kritériumai 119
9.1.4. A teljesítményértékelés módszerei 120
9.1.5. Az értékelési eredmények ismertetése 122
9.1.6. A teljesítményértékelő beszélgetés menete 123
9.1.7. Az értékelés lezárása 123
9.2. A teljesítményértékeléskor előforduló hibák 124
10. KONFLIKTUSOK KEZELÉSE (DAJNOKI K. ) 126
10.1. A konfliktus meghatározása 128
10.2. A konfliktusok osztályozása 129
10.3. A konfliktus folyamata 130
10.4. Konfliktusforrások 132
10.5. A konfliktus szintjei 134
10.5.1. A személy belső konfliktusai 134
10.5.2. Személyközi konfliktusok 135
10.5.3. Csoportközi konfliktusok 136
10.6. Konfliktusok kezelése 137
10.6.1. Konfliktuskezelési stílusok 137
10.6.2. Konfliktus megoldási stratégiák 140
10.6.3. A munkaügyi konfliktusok kezelése 142
10.7. A konfliktus utóhatásai 143
11. A SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ ALAPJAI (DAJNOKI K.) 146
11.1. A kommunikáció típusai a szervezetben 149
11.1.1. A formális kommunikáció 150
11.1.2. Az informális kommunikáció 152
11.2. Kommunikációs formák a szervezetben 152
11.3. A kommunikációt befolyásoló tényezők a szervezetben 156
11.3.1. A kommunikációt támogató tényezők a szervezetben 156
11.3.2. A kommunikációt akadályozó tényezők a szervezetben 157
11.3.3. A kommunikáció szerepe, feladata a konfliktusok kezelésében 159
12. A MUNKAÜGYI KAPCSOLATOK RENDSZERE (DAJNOKI K.) 163
12.1. A munkaügyi kapcsolatok lényege 163
12.2. A munkaügyi kapcsolatok rendszere 164
12.3. érdekképviseletek 166
12.4. A vállalati munkaügyi kapcsolatok területei 168
12.4.1. A kollektív tárgyalások 169
12.4.2. A participáció 180
13. ESÉLYEGYENLŐSÉG A HUMÁN ERŐFORRÁS GAZDÁLKODÁSBAN (BERDE CS. - DAJNOKI K.) 183
13.1. Az esélyegyenlőség fogalma, értelmezése 183
13.2. A MEGVÁLTOZOTT MUNKAKÉPESSÉG ÉS A FOGYATÉKOSSÁG FOGALMA 185
13.3. A FOGYATÉKOSSÁGGAL ÉLŐK FOGLALKOZTATÁSÁNAK JELENTŐSÉGE
MUNKAVÁLLALÓI OLDALRÓL 187
13.4. A FOGYATÉKOS SZEMÉLYEK FOGLALKOZTATÁSA A MUNKÁLTATÓK
SZEMPONTJÁBÓL 190
13.5. A 4EM fogalma és értelmezése 192
13.6. A FOGYATÉKOS EMBEREK FOGLALKOZTATÁSÁNAK ELŐNYEI ÉS HÁTRÁNYAI 194
13.7. A 4EM speciális feladatai 195
14. AZ IDŐ SZEREPE A VEZETÉSBEN (BÁCSNÉ B. É.) 199
14.1. Az IDŐ FELTÉRKÉPEZÉSE 200
14.2. Időrablók és kiküszöbölésük 202
14.3. Segítő eszközök, technikák 208
SZAKIRODALOMJEGYZÉK 210-217
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem