Előszó
A statisztikai felmérések és a tömegkommunikációs kutatások egyaránt azt igazolják, hogy a legnépszerűbb és leghatékonyabb reklám- és információhordozó a nyomdatermék és a nyomtatott sajtó. Annak ellenére, hogy a rádió és tévé mindent megtesz annak érdekében, hogy vezető szerephez jusson a tömegtájékoztatásban és elnyerje a leghatékonyabb reklámmédia minősítést, a nyomdaipar szerencséjére ez a pozíció még várat magára. Jóllehet, hogy a kutatók már évekkel ezelőtt megjósolták, hogy az információáramlásban, -feldolgozásban és -tárolásban az egész eddigi rendszert alapjaiban megrendítő változás várható, a nyomtatványok szerepe és jelentősége, felhasználási területe lecsökken. Szerencsére ez a jóslat nem vált valóra, és minden jel arra mutat, hogy a nyomtatott információhordozókat nem tudják az elektronikus és egyéb kommunikációs rendszerek kiszorítani. Ezt a minden bizonnyal biztató perspektívát a nyomtatott termékek annak köszönhetik, hogy roppant egyszerű módon tárolhatók, műszaki segédeszközök felhasználása nélkül közvetlenül felhasználhatók, archiválhatók. Továbbra is a különféle nyomdatermékek biztosítják a legátfogóbb, legmeggyőzőbb, legrészletesebb információt és a legjobb reklámhatást. A nyomdaipar az ésszerűen összehangolt beruházások és technológiai fejlesztések nyomán, valamint a működtetéshez szükséges szubjektív feltételek birtokában szinte minden igény kielégítésére képes. Az új technológiák nagy lehetőséget kínálnak és bizonyos változásokat igényelnek a megrendelők évtizedek óta kialakult munkamódszereiben is.
A reklámeszközök figyelemfelkeltő funkciójuk során négy alapvető, együttesen igen hatásos eszközt alkalmaznak, nevezetesen kép-, mozgás-, szín- és hanghatással kívánják elérni a leghatékonyabb és legeredményesebb figyelemfelkeltést, tájékoztatást és szórakoztatást. Annak ellenére, hogy a nyomdaipari termékek e négy elem közül csupán kettőt, a kép- és színhatást képesek alkalmazni, mégis versenyképesek, szerénytelenség nélkül állítható, hogy az esetek többségében felülmúlják a mozgást és hangot is szolgáltató médiákat. Hogy a nyomtatott médiák képesek legyenek az előzőekben említett hatások elérésére, magas színvonalon kell megvalósítani a tartalom és forma egységét, helyesen kell megválasztani a legjobb minőséget biztosító nyomdaipari technológiát, a felhasználásra kerülő fekete és színes képanyagot, betűfajtát, betűfokozatot, tipográfiát, nyomathordozót, és mindezt a gazdaságos előállítás szintézisében kell megvalósítani.
Vissza