1.059.867

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nevelés műhelye

Pedagógiai tanulmányok

Szerző
Szerkesztő
Szabadka
Kiadó: Szabadegyetem
Kiadás helye: Szabadka
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 243 oldal
Sorozatcím: Életjel Könyvek
Kötetszám: 98
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 86-82147-51-3
Megjegyzés: Megjelent 300 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv szerzője - Goda Imréhez hasonlóan - műhelytitkokat kutat, ám ő nem az irodalomtanár, hanem a nevelés műhelyében folytatott vizsgálatokat, felméréseket. A nézőpontok elkülönböződnek. Dr. Horváth Mátyás most is kitart a "tantárgypedagógia" megjelölés mellett. Vagyis a tanítás-tanulás révén megvalósítható nevelést hangsúlyozza. Az elvek a szabályok mellett azonban a választhatóságot, a lehetőséget tartja szem előtt.
A 15 fejezetből álló kézirat iskolatörténeti bevezetőivel, illetve a pedagógiai sajtó történetének áttekintésével kezdődik. A hagyomány bevonása nem öncélú történetiséget jelent. Különösen jelentősek a szabadkai gimnázium előzményeinek ma is "jelentős" adatai. A következőkben a módszer és módszeresség, a módszertani lehetőség a "kultúráltság" vonatkozásai kerülnek előtérbe. Most azonban nem a módszerész, hanem a nevelő és tudós szólal meg, aki a kiválasztott eljárásokat a "túli" perspektívájából szemléli. Az értékelés, az eredmény, valamint a tágabb környezeti... Tovább

Fülszöveg

A könyv szerzője - Goda Imréhez hasonlóan - műhelytitkokat kutat, ám ő nem az irodalomtanár, hanem a nevelés műhelyében folytatott vizsgálatokat, felméréseket. A nézőpontok elkülönböződnek. Dr. Horváth Mátyás most is kitart a "tantárgypedagógia" megjelölés mellett. Vagyis a tanítás-tanulás révén megvalósítható nevelést hangsúlyozza. Az elvek a szabályok mellett azonban a választhatóságot, a lehetőséget tartja szem előtt.
A 15 fejezetből álló kézirat iskolatörténeti bevezetőivel, illetve a pedagógiai sajtó történetének áttekintésével kezdődik. A hagyomány bevonása nem öncélú történetiséget jelent. Különösen jelentősek a szabadkai gimnázium előzményeinek ma is "jelentős" adatai. A következőkben a módszer és módszeresség, a módszertani lehetőség a "kultúráltság" vonatkozásai kerülnek előtérbe. Most azonban nem a módszerész, hanem a nevelő és tudós szólal meg, aki a kiválasztott eljárásokat a "túli" perspektívájából szemléli. Az értékelés, az eredmény, valamint a tágabb környezeti összefüggések, a javíthatóság kérdései foglalkoztatják.
A kommunikáció újabb eredményei érvényesülnek az adatok feldolgozásakor. A szerző mind az általános iskolások, mind pedig a középiskolások körében végzett felméréseket. Újdonságot jelent az olvasásszociológiai kutatások és fogalmazásjavítások kérdéskörének sajátos aspektusából való megközelítése.
A fogalmazások értékelésének módszerei, lehetőségei mintegy negyven éve igazolják a szerzőt. Vizsgálatai alaposak és "rétegzettek". Az adatok elemzése alkalmat ad a fogalmazások/írásbeli dolgozatok "gondolkodáslélektani" összefüggéseinek feltárására. A szókincs, a szófajok - a nyelvhasználat szempontjai mellett - sajátos kétnyelvű környezetünk hatása is a vizsgálatok középpontjába kerül. A nyelvromlás apró jeleire is fel kell figyelnie a nevelőnek. A szerző a középiskolákban az értekezés műfaját tartja a legjelentősebbnek, a források megjelölését viszont hiányolja az átnézett munkákból. Az utóbbi az önképzés és az egyetemre való felkészülés szempontjából jelentős. A nevelés nyitottságának elve ezzel is kiemelkedik.
A könyv értékes adatokat közöl a délvidéki oktatás hagyományairól és a közelmúlt tanítási stratégiájának sikereiről, illetve kudarcairól. A gyermekközpontúság, a kreativitásra nevelés, korszerűsítő törekvések a szerző gondolkodásának legfontosabb elvei. Vissza

Tartalom

A ferencrendiek Szabadka közoktatásában5
A vajdasági magyar iskolák fejlődéstörténete a két világháború között13
Magyar pedagógusképzés a Vajdasában a II. világháború után22
A II. világháború utáni vajdasági magyar pedagógiai sajtó30
A délvidéki magyar iskolások fogalmazáskészségének fejlődése40
Kézírásnorma az általános iskolában54
Az írásbeli kifejezőképesség fejlődése a középiskolában70
A kisértekezés a középiskolai fogalmazástanításban88
Iskolai dolgozatok javítása a középiskolában99
A gyorsolvasás és a tanulók általános előmenetele109
A kisiskolások irodalmi érdeklődése115
Irodalmi érdeklődés a 8. osztályban136
A vajdasági középiskolások olvasáskultúrájának szociológiai aspektusai155
A beszédoktatás és módszerei179
Anyanyelvi ismeretek tanítása és a kommunikációs képességek fejlesztése az alsó tagozaton230

Horváth Mátyás

Horváth Mátyás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Horváth Mátyás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.