1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Váltópályás hajtóművek szakaszos forgómozgáshoz

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 146 oldal
Sorozatcím: Automatizálás
Kötetszám: 65
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 70059. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ipar minden területen mindinkább jelentkező igény az automatizálás. Az eddig kézzel végzett műveleteket egyre több helyen automatákkal végzik el. E törekvés célja a termelés növelésén túl a... Tovább

Előszó

Az ipar minden területen mindinkább jelentkező igény az automatizálás. Az eddig kézzel végzett műveleteket egyre több helyen automatákkal végzik el. E törekvés célja a termelés növelésén túl a műveletek pontos végrehajtása. Az automatán a gyártási technológiák egyes lépései a követelményeknek legmegfelelőbben időzíthetők és hajthatók végre. Az automata a megmunkálás során teljesen kikapcsolja a dolgozó szubjektivitását és a munkaidő folyamán változó intenzitását. Igen sok helyen alkalmazunk olyan automatákat, ahol a kézi megmunkálás technológiai sorrendjén - az automatizálás során - csak minimális módosítást hajtunk végre. Az automata egymás után olyan műveleteket végez, melyek eddig több dolgozó munkáját igényelték. Az automatizálásnak e módszerénél igen elterjedten alkalmazzuk a forgókoszorús automatákat. Az ilyen típusú automatáknál a megmunkálandó alkatrészeket a szakaszos forgó mozgást végző forgókoszorúra fogjuk fel, és annak mozgatásával visszük a különböző megmunkáló szerszámokhoz. A megmunkáló szerszámok a különböző műveleteket a koszorú állásideje alatt végzik, míg a lépés ideje alatt a megmunkálás szünetel. Az üzemeltető megkísérli az automatát a lehető legnagyobb fordulatszámmal, ill. sebességgel üzemeltetni, hogy egy adott beruházási költség és munkabér mellett a lehető legnagyobb termelékenységet érje el. A tervező feladata tehát az, hogy ezt a követelményt az adott lehetőségek figyelembevételével - messzemenőkig kielégítse. Olyan hajtószerkezetet kell tehát terveznünk, mely az automatát üzemeltető technológusok által megtervezett maximális teljesítményt biztosítja. A szakaszos forgó mozgást megvalósító hajtószerkezettel szemben a következő fontosabb követelményeket támasztjuk:
- a forgókoszorú léptetése kedvező dinamikai viszonyok között menjen végbe; lg a megmunkálás ideje alatt a forgókoszorú pontosan a munkahelyzetben álljon;
- a mozgatás a lehető legkisebb nyomatékot igényelje;
- folyamatos üzem mellett is nagy élettartamú legyen;
- a szerkezet egyszerű legyen, az alkatrészek könnyen gyárthatók legyenek;
- az üzemeltetés során kevés karbantartást igényeljen.
A léptetési idő csökkentésének egyik legnagyobb akadálya az, hogy nem tudjuk biztosítani a kedvező dinamikai viszonyokat. Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
1 A tervezéshez szükséges kiindulási adatok meghatározása 17
2 Mozgásfüggvények 22
2.1 A mozgásviszonyok meghatározása szerkesztéssel 24
2.11 A forgókoszorú pillanatnyi helyzetének meghatározása 24
2.12 A forgókoszorú pillanatnyi sebességének meghatározása 24
2.13 A forgókoszorú pillanatnyi gyorsulásának meghatározása 26
2.2 A mozgásviszonyok meghatározása analitikus úton 27
2.21 Mértani idomokból összerakott pályagörbék 28
2.211 Egyenletesen emelkedő pályagörbe 28
2.212 Körívekből összerakott pályagörbe 30
2.22 Klasszikus pályagörbék 32
2.221 Koszinusz gyorsulású pályagörbe 32
2.222 Nemszimmetrikus koszinusz gyorsulású pályagörbe 33
2.223 Állandó gyorsulású pályagörbe 35
2.224 Nemszimmetrikus állandó gyorsulású pályagörbe 37
2.225 Egyenletesen változó gyorsulású pályagörbék 38
2.226 Negyedfokú parabola gyorsulású pályagörbe 43
2.227 Szinusz gyorsulású pályagörbe 47
2.228 Torzított, szinusz gyorsulású pályagörbe 50
2.229 Trapéz gyorsulású pályagörbe 53
2.2210 Aszimmetrikus harmonikus pályagörbe 56
2.23 Kombinált mozgástörvényű pályagörbék 56
2.231 Kombinált 1. pályagörbe 56
2.232 Kombinált 2. pályagörbe 60
3 A váltópálya profiljának kiszámítása 71
3.1 A pályagörbe adatait tartalmazó táblázat osztásának meghatározása 71
3.2 A pályagörbe számítása 72
4 A megvalósított mozgástörvény eltérése az elméletileg meghatározott mozgástörvénytől 78
4.1 A kiviteli alakból adódó eltérés 78
4.11 Az íven és húron vezérelt mozgás összehasonlítása 79
4.12 A pályagörbe korrigálása 84
4.121 A korrekció számításának egyszerűsítése 86
4.122 A korrekció elhagyásának lehetősége 88
4.2 A gyártás pontatlanságából adódó eltérések 90
4.21 A marósablon hibájából adódó eltérések 91
4.22 A felület egyenlőtlenségéből adódó eltérések 94
5 A váltópályás mechanizmusra ható terhelések 96
5.1 Az normális irányú erő meghatározása 97
5.2 A vezérlő pályagörbék hatása az össznyomatékra 100
5.3 Nyomásszög 104
5.4 A ténylegesen fellépő erőhatások 108
6 Pályagörbék összehasonlítása 113
6.1 A megfelelő pályagörbe kiválasztása 118
7 A váltómechanizmus szilárdsági méretezése 123
7.1 A váltópálya kopásának okai 123
7.2 A váltópálya méretezése felszíni szilárdságra 124
8 A tehetetlenségi nyomaték meghatározása 130
8.1 Közelítő számítási módszer 130
8.2 Részletes számítási módszer 131
8.3 Kísérleti módszer - 133
9 A hajtószerkezet konstrukciós kialakítása 136
9.1 A konstrukció kialakításának sorrendje 137
9.2 Az alkatrészek kialakítása 140

Horváth László

Horváth László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Horváth László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem