1.059.247

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyomdaipari fototechnika

A Könnyűipari technikumok számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 256 oldal
Sorozatcím: Ipari technikumi tankönyv
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 280 példányban. Színes és fekete-fehér fotókkal, ábrákkal. Tankönyvi szám: 27 818.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

a) A reprodukciós fényképezés fogalma
Fényképezés alkalmával a fény képkialakító és vegyi hatású sugaraival a természet után képeket készítünk. Ezek a képek személyek, állatok, növények és... Tovább

Előszó

a) A reprodukciós fényképezés fogalma
Fényképezés alkalmával a fény képkialakító és vegyi hatású sugaraival a természet után képeket készítünk. Ezek a képek személyek, állatok, növények és tárgyak közvetlen ábrázolásai, elsődleges alkotások, Elkészítésük szabályai (képszerkesztés, távlat, egyensúly, harmónia, gondolati tartalom és annak kifejezésmódja) a szép kép elkészítésére vonatkoznak. E képek szépségét, értékét önmagukban keressük és nem törekszünk alkotóelemei (rajz, árnyalat, szín) szempontjából azt a valósággal összehasonlítani, azonosítani. Ezt legtöbb esetben nem is lehet, mert a: felvételek témája - kevés kivétellel - sem időben, sem térben nem állandó s ha mégis az volna, nem állandó, pl. a megvilágítása. Ennek folytán, árnyalatai, színei, árnyékai, csillogásai folytonosan változnak. Még műszaki és tudományos felvételek esetében is csak néhány jellemző tulajdonságot vagy tárgyrészletet igyekszünk azonosítani.
Merőben más célja van a fényképezés egyik ágazatának, a reprodukciós fényképezésnek. Eközben sohasem fényképezünk természet után, itt a kiindulás maga is kép, amelyről reprodukcióval ismét képet kell készíteni ...Az ilyen képek értékét már az határozza meg, hogy azok milyen mértékben hasonlítanak, mennyire azonosak „eredetijükkel". Az összehasonlítás itt már kézenfekvő.
A reprodukciós fényképezés eredménye akkor, ha a reprodukálandó kép maga is fénykép, könnyen mérhető, hiszen mindkét kép azonos módszerekkel, azonos képalakító elemekből készül. Más a helyzet azonban, ha ceruza- vagy szénrajzot, víz-, tempera- vagy olajfestményt kell reprodukálni. Ezeken a grafit, a szén és a festék egészen más módon alakítja ki a képet, mint a fényképezőgép és a fényérzékeny réteg. A róluk készült képek, bár azonnal felismerhetők, sohasem azonosak eredetijükkel, mindig csak fényképek lesznek. Az eredeti képet mintegy lefordítják a fényképezés nyelvére. Vissza

Tartalom

Bevezetés
a) A reprodukciós fényképezés fogalma 11
b) A fényképezés fejlődésének a sokszorosító fényképezéshez vezető útja 12
I. rész. A fényképezés elmélete
A) Fizikai alapfogalmak 17
1. Fényforrások és a fény terjedése 17
2. A fény egyenes vonalú terjedésén alapuló jelenségek 19
a) Az árnyék 19
b) A camera obseura 20
3. A fénnyel kapcsolatos jelenségek két közeg határán 22
a) Átlátszóság 22
b) Visszaverődés és törés 23
4. A leggyakoribb optikai eszközök..." 26
a) A síktükör 26
b) Görbetükrök 27
c) Prizmák 27
d) Lencsék 28
5. A képsokszorosítás lencséi 33
a) Nagyítók 33
b) Kondenzorok 34
c) Objektívok 34
d) Az objektívok ellenőrzése 40
G. Fényelhajlás, fénytalálkozás és sarkítás 41
B) Fényérzékeny rétegek 45
1. Fényérzékenység és a fényképészeti rétegek felépítése 45
a) Fényérzékeny anyagok 45
b) A fényképészeti fényérzékeny rétegek 45
c) A fényérzékeny rétegek gyártása 47
d) A lappangó (látens) kép 48
2. A fényérzékeny rétegek tulajdonságai 51
a) A fényérzékenység tana (szenzitometria) 51
b) Színérzékenység 54
c) Fényudvarmentesség 55
d) Feloldóképesség 56
e) Tartósság 56
3. Fényképészeti hatások 57
a) Schwarzschild-hatás 57
b) A szakaszosság hatása (intermittencia effektus) 57
c) Becquerel-hatás 57
d) Herschel-hatás 57
e) Villámhatás (Clayden-effektus) 57
f) Villard-hatás 57
C) Az előhívás elmélete 58
1. Lappangó kép előhívása 58
a) Az előhívás változatai 61
Felületi előhívás 61
Mélységi előhívás öl 61
Finomszemcsés előhívás 62
Fizikai előhívás 62
Fordítós előhívás 63
b) Az előhívás anyagai 63
Redukáló anyagok 63
Konzerváló anyagok 64
Lúgosító anyagok 65
Késleltető anyagok 65
c) Az előhívás módja 65
d) A felvétel rögzítése 66
e) Mosás és szárítás 67
2. A felvételek utókezelése 67
a) Gyengítő eljárások 67
Farmer-féle gyengítő eljárás 67
Jód-cián gyengítő eljárás 68
Persulfátgyengítés 68
b) Erősítő eljárások 68
Szublimáterősítés 68
Réz-ezüst erősítés 69
Ólomerősítés 69
Jóderősítés 69
c) Túlérzékenyítés 69
d) Érzéketlenítés 70
D) Színtani ismeretek 70
1. Színelmélet 70
a) Szemünk szerkezete és működése 70
b) A színek fizikai értelmezése 72
c) A fényszínek tulajdonságai és keverésük 74
2. Gyakorlati rész 75
a) Tárgyszínek és keverésük 75
b) A színek rendszerezése és ábrázolása 80
c) Fényképészeti színbontás 83
3. A színvisszaadás feladatai 85
a) A színvisszaadás számítása 85
b) Színárnyalat 86
c) Feketetartalom 86
d) Színkoncentráció 87
E) Az autotípia elmélete 88
a) Az autotípia célja 88
b) Az autotípia története 88
c) A keresztrács 89
d) A félárnyék- és a diffrakciós elmélet 90
1. Félárnyékelmélet 91
a) Az autotípia pont keletkezése 91
b) Az autotípiai pont nagysága 93
c) Az autotípiai pont fény eloszlását meghatározó tényezők 94
d) Az autotípiai arányszabály betartásának fontossága 96
e) A rácsnyílás lyukkamera szerepének bizonyítása a félárnyékelmélettel 97
2. Diffrakcióelmélet 98
a) A rács mögötti diffrakciós kép keletkezése 98
b) Fényeloszlás az elhajláselmélet alapján 101
c) Az autotípiai felvételkészítés helyes módszere 102
Felhős (moaré) mintázat 104
3. Az érintkezőrács 105
a) Az érintkezőrács árnyalati terjedelme 108
b) Érintkezőrács készítése 109
4. Az autoscreen-film 111
a) Az autotípiai nyomat árnyalati értéke 111
b) A pontdenzitás és az árnyalati érték összefüggése 114
II. rész. A reprodukciós fényképezés gyakorlata
A) Fényképész munkahelyek és berendezésük 117
1. Helyiségek 117
a) A műterem 117
b) A sötétkamra 118
c) Egyéb helyiségek 122
2. Reprodukciós fényképezőgépek 123
a) Vízszintes fényképezőgépek 123
b) Sötétkamrából kezelhető fényképezőgép (két munkahelyes gép) 125
c) Függőleges fényképezőgépek 135
d) Nagyítógépek 139
e) Egyéb berendezések 149
Diapozitív berendezések 140
Ismétlőmásoló berendezés 140
Érintkezőmásoló készülékek 140
Szárítószekrény 143
3. Fényképészeti fényforrások 143
a) Ívlámpák 143
b) Izzólámpák 145
c) Higanygőzlámpák 146
Kevert fény 146
d) Fénycsövek 146
e) Xenonlámpák 147
f) Elektronikus villanólámpák 148
4. Műszerek 150
a) A megvilágítás erősségének mért se luxméterrel 150
b) Fény adagoló 151
c) Színhőmérséklet mérő készülék 151
d) Feketedésmérő készülék (denzitométer) 152
Optikai feketedésmérők 152
Fényelektromos feketedésmérők 153
5. Elektronikus reprodukciós gépek 155
a) Elektronikus másoló- és nagyítógép 156
b) A colorgraph árnyalat- és szín javító készülék 157
c) A „scanatron" árnyalat- és színjavító készülék 159
d) Az „autoscan" színkivonatkészítő berendezés 161
e) Egyéb elektronikus készülékek 162
6. Rotációs fényképsokszorosítás 162
B) Fototechnológia 163
1. Fototechnikai munkafolyamatok a képsokszorosításban 163
a) A magasnyomtatás felvételi technikája 164
b) A mélynyomtatás felvételi technikája 166
c) A síknyomtatás felvételi technikája 167
d) A fénynyomtatás felvételi technikája 169
2. A sokszorosítandó képek 169
a) Vonalas rajzok 172
b) Árnyalatos képek 174
3. A nedves jódezüst-kollódium eljárás 177
a) A kollódium 177
b) A jódozás 178
c) Az üveglemezek előkészítése 179
d) Az ezüstnitrát fürdő 180
e) A gyakorlati munka menete 181
f) A jódkollódium eljárás közben keletkező hibák 184
4. Brómezüst-kollódium-emulzió eljárás 185
a) Az emulziók elkészítése használathoz 186
b) Az üveglemezek előkészítése 187
c) Az üveglemezek felöntése emulzióval 187
d) Fényképezés szárazemulziós lemezekre 188
e) Kontakt emulzió érintkező másoláshoz 188
f) Előhívás és rögzítés 188
g) Utókezelés 189
h) A brómezüst-kollódium-emulzió eljárás közben keletkező hibák 189
5. Fényképészeti száraz eljárások 190
a) Vonalas felvételek 191
b) Fordítós vonalas előhívás 193
c) Lehúzó (strip) filmek 194
d) Árnyalatos felvételek 195
e) Rácsfelvételek 198
Előmegvilágítás 200
Utómegvilágítás 201
Főmegvilágítás 201
f) Érintkező másolatok 205
g) Gigantográfia, nagyméretű reprodukciók 207
h) Vetítő eljárások 209
6. A színes fényképezés és szerepe a képsokszorosításban 210
a) A háromrétegű színes filmek felépítése 211
b) A színhívás 212
c) Háromrétegű színes filmek előhívása 212
Közvetlen diapozitívot adó fordítós filmek előhívása 213
Negatív színes filmek előhívása 214
Pozitívfilmek előhívása 214
Színes papírképek kidolgozása 214
Helyesbítő szűrőzés a másolás és a nagyítás alkalmával 215
Reprodukció készítése színes anyagokkal 218
C) Fotomechanikai javítóeljárások 220
a) A maszkeljárások története 229
b) A színjavítás szükségességének okai 223
1. Árnyalat javító eljárások 225
2. Színjavítás érintkező másolással 226
a) Egylépéses színjavítás segédpozitívval 226
b) A kétlépéses maszkeljárás 228
A kétlépéses maszkeljárás technológiája ofszetnyomtatáshoz 228
A színkivonat-negatívok elkészítése 229
Szín javító maszkok 231
A rácsdiapozitívok elkészítése 232
3. Készülékes eljárások 233
a) Hazai kameramaszk-eljárás 233
b) A magenta-maszkeljárás 235
A maszkok ellenőrzése 236
A színkivonat-negatívok 236
c) „Rács előtti maszk" 237
4. Szín javítás többrétegű filmekkel 239
a) Az Agfa-gyár kétrétegű színkivonat filmje 239
A színkivonat-filmek használata 240
b) A multimaszk-eljárás 240
A maszkfilm színjavító hatása 242
A maszkfilm elkészítésének általános menete 242
Multimaszk, színes diapozitívokhoz 242
A maszk ellenőrzése 243
A színkivonatok készítése 243
Multimaszk ránézeti képekhez 244
D) Fényképészeti felvételek retusálása 246
1. A retusterem és berendezése 246
2. A retusőr munkaeszközei 248
3. A retus munkafolyamatai 248
a) Egyszínes felvételek 248
b) Duplex árnyalatos felvételek 249
c) Színes, árnyalatos felvételek 249
Szabványok 250
Függelék:
Receptek: I. A nedves jódkollódium eljárás receptjei 251
II. A brómezüst-kollódium-emulzió eljárás receptjei 252
III. A száraz fényképezés receptjei 253
Irodalom 256
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Nyomdaipari fototechnika Nyomdaipari fototechnika Nyomdaipari fototechnika Nyomdaipari fototechnika

Az eredeti borító egy része az első kötéstáblára vissza van ragasztva. A borító kopott, az előlapon tulajdonosi bejegyzés látható.

Állapot:
1.980 ,-Ft
10 pont kapható
Kosárba