Fülszöveg
Balzac írói munkássága közel száz műre terjed. Nagy írói célt tűzött maga elé. Meg akarta rajzolni kora társadalmának teljes képét: az egyes rétegek életét, az intézmények rendjét, az erkölcsi eszményeket és a mögöttük húzódó intrikákat, látszat és lényeg összefüggését; úgy ábrázolni a kor jellegzetes alakjait, mint társadalmi összefüggéseik és emberi szenvedélyek hordozóit. Művének nagy részét (kilencvenegyet) egyetlen regényciklus részeinek tekintette, és az »Emberi színjáték« (»Comédia Humaine«) összefoglaló cím alá gyűjtötte. A cím Dante nagy művét (Isteni színjáték) idézi. Művéhez 1842-ben előszót írt, melyben kifejti írói programját. »A francia társadalom maga lett a történész, én meg csak a titkára. Leltárba szedem a bűnöket és erényeket, összegyűjtöm a nagy szenvedélyre valló eseményeket, lefestem a jellemeket, kiválasztom a legjelentősebb társadalmi eredményeket, típusokat alkotok úgy, hogy az egy bordában szőtt jellemek közös vonásait egyesítem.«
Kitűnően megrajzolt...
Tovább
Fülszöveg
Balzac írói munkássága közel száz műre terjed. Nagy írói célt tűzött maga elé. Meg akarta rajzolni kora társadalmának teljes képét: az egyes rétegek életét, az intézmények rendjét, az erkölcsi eszményeket és a mögöttük húzódó intrikákat, látszat és lényeg összefüggését; úgy ábrázolni a kor jellegzetes alakjait, mint társadalmi összefüggéseik és emberi szenvedélyek hordozóit. Művének nagy részét (kilencvenegyet) egyetlen regényciklus részeinek tekintette, és az »Emberi színjáték« (»Comédia Humaine«) összefoglaló cím alá gyűjtötte. A cím Dante nagy művét (Isteni színjáték) idézi. Művéhez 1842-ben előszót írt, melyben kifejti írói programját. »A francia társadalom maga lett a történész, én meg csak a titkára. Leltárba szedem a bűnöket és erényeket, összegyűjtöm a nagy szenvedélyre valló eseményeket, lefestem a jellemeket, kiválasztom a legjelentősebb társadalmi eredményeket, típusokat alkotok úgy, hogy az egy bordában szőtt jellemek közös vonásait egyesítem.«
Kitűnően megrajzolt típusokban szemlélteti a hanyatló és romlott arisztokráciát, a pénz- és hangéhes nagypolgárokat, az érvényesülésre vágyó kisemmizett értelmiséget, a nehéz gondokkal küzdő kispolgárokat és a kizsarolt parasztokat. A burzsoá társadalom erkölcseit, jogi formáit, vagyoni viszonyait és cselszövéseinek egész intézményes hálózatát olyan pontosan és hitelesen ábrázolja, hogy Engels ezt mondja regényeiről: »Többet tanultam belőle, mint a kor valamennyi hivatásos történészétől, közgazdászától és statisztikusától együttvéve.«
A nagy regényciklus egyes darabjait nemcsak a kor és a társadalmi keret fűzi egységbe. Az egyes alakok - s az »Emberi színjáték«-nak több mint kétezer alakja van - hol fő-, hol mellékszereplőként bukkannak fel, és egyrészt eleven kapcsolatot teremtenek a regények között, másrészt a regények távlatának meghosszabbításával az idők változását érzékeltetik.
Balzac regényei új témákkal gazdagítják az irodalmi ábrázolást. Míg az előző korok irodalmában a központi téma nagyrészt a szerelem volt, Balzac az emberi cselekvések egyéb motívumait a polgári társadalom hajtóerőit állítja az előtérbe: a meggazdagodás és az érvényesülés vágyát; a szerelem gyakran csak eszközként szerepel ebben a törtetésben.
Alakjainak ábrázolásában rendszerint hőseinek egy-egy szenvedélyéből indul ki, és a társadalmi összefüggések révén felnagyított szenvedély még plasztikusabbá teszi az alakokat. Ez a szenvedély rendszerint már önmagában is jellemzi azt a társadalmi réteget, melyet a típus képvisel, például Grandet vagy Gobseck fukarsága, kapzsisága a gazdagodó tőkés alapvető jellemvonása, de Goriot apó szenvedélyének kitörésében is megmutatkozik a pénz társadalmi jelentősége, így kiált fel halála előtt: »Pénzem mindent megszerezhetsz, gyermekeid szeretetét is.«
Balzac, kora társadalmának hiteles ábrázolója, politikailag a katonai monarchia eszméjének alapján állt. Műveiben mégis éppen olyan éles és keserű igazmondással leplezi le a nemesség meddőségét és pusztulásra érettségét, mint amilyen megvetéssel illeti a felkapaszkodó pénzéhes polgári társadalmat, és a legnagyobb elismeréssel nyilatkozik politikai ellenfeleiről, a republikánus forradalmárokról. Erre az ellentmondásra Engels ad választ: »Az író nagyobb volt Balzacban, mint a gondolkodó, s az író tehetségének parancsára, elvei ellenére is, kénytelen volt a valósághoz híven ábrázolni. Ezt én a realizmus egyik legnagyobb diadalának, az öreg Balzac egyik legnagyszerűbb vonásának tartom.«
A »Ferragus« a »Jelenetek a párizsi életből« című sorozatba tartozik. »A tizenhármak története« című három regényből álló kötet első része. A tizenhármak egy titkos szövetség tagjai,elszánt, hatalomvágyó kalandorok, kik túlteszik magukat a társadalmi élet törvényein. Ferragus, eredeti nevén Bourignard, mint a szövetség főnöke veszi fel a XXIII. Ferragus nevet. A mű nem tartozik Balzac nagy regényei közé, de jellegzetesen Balzac-i írás. Társadalmi mondanivalója a nemeslelkű Desmaretsné jellemében és sorsában fejeződik ki: az erény és gyöngédség pusztulásra van ítélve a hazugererkölcsű társadalom aljas, alantas világában.
A rémhistóriákra emlékeztető izgalmas cselekmény hátterében ott áll Ferragus romantikus figurája: a szökött fegyenc, a tizenhármak főnöke, ki mélységes apai szeretetében a legnagyobb áldozatokra képes és bűntényektől sem riad vissza. Félelmetes alakja még gyengéd apai szeretete ellenére sem kelthet bennünk rokonszenvet. Életével és sorsával példázza a nemes érzelmek eltorzulását a vagyonszerzés és hatalomvágy embertelen burzsoá világában. A cselekményen és alakokon túlmenően magával ragadja az olvasót a párizsi utcák leírásának gyöngéd bája. Ezek a részletek fejezik ki az írónak Párizs iránt érzett rajongását.
Vissza