Betti néni
Szerző
Fordító
Kiadó: | |
Kiadás helye: | |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Könyvkötői kötés
|
Oldalszám: | 453
oldal
|
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
20 cm x 15 cm
|
ISBN: | |
Megjegyzés:
|
A címlap hiánya miatt a könyvészeti adatok hiányosak. Ezt a könyvet a Budapesti Hirlap szedőgépén szedték.
|
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Részlet:
Hová rejtőzik a szenvedés?
1838 közepe táján, egyikében ama milord nevű kocsiknak, melyek csak nemrég jelentek meg a párisi forgalomban, egy középtermetű, kövér ember, a ki...
Tovább
Előszó
Részlet:
Hová rejtőzik a szenvedés?
1838 közepe táján, egyikében ama milord nevű kocsiknak, melyek csak nemrég jelentek meg a párisi forgalomban, egy középtermetű, kövér ember, a ki nemzetőr-kapitányi egyenruhát viselt, hajtatott az Université-utczában.
Az oly elmésnek híresztelt párisiak között vannak, a kik azt hiszik, hogy egyenruhában hasonlíthatatlanúl jobban festenek, mint rendes öltönyükben és a kik eléggé romlott ízlésüeknek tételezik fel a nőket, hogy azt képzeljék: a sörényes sisak és a katonai czifraság kedvező benyomást tesz reájuk.
E 2-ik legióbeli kapitány ábrázatán önelégültség honolt, a mitől vörösbe játszó és meglehetősen kicsattanó arcza csak úgy sugárzott. Arról a dicsfényről, melyet a kereskedői pályán szerzett gazdagság von a nyugalombavonúlt boltosok homloka köré, reá lehetett ismerni Páris egyik választottjára, a ki legalább is városatya volt a kerületében. Éppen azért elhihetik, hogy a becsületrend szalagja nem hiányzott emberünk dús hetykeséggel zsinórozott melléről. Büszkén hátravetve magát a milord sarkában, tekintetét a járó-kelőkön sétáltatta, a kikkel Párisban gyakran megtörténik, hogy szíves mosolyokat fognak fel, melyek távol levő szép szemeket illetnek.
Vissza
Fülszöveg
Balzac már csaknem felépítette az Emberi Színjáték monumentális regény- és elbeszélés-sorozatát, amikor sor került a Betti nénire: ez a mű sok tekintetben olyan, mint a zárókő, vagy legalábbis egy kimagasló torony a nagy épületen. Az író már tökéletes biztonsággal kezeli anyagát, a megmintázott alakok profilja élesebb, mint bármikor, a társadalmi körkép teljesebb, a cselekmény izgalmasabb, egyszóval: a regény klasszikus.
A színtér Párizs, Lajos Fülöp idején, a polgárkirályság zsúfolt fővárosa, melynek porondján a nemesi és napóleoni világ romjaira újfajta palotákat emel a Pénz: bankokat és kéjtanyákat, tőzsdét, vasútállomást, éjjeli mulatót, pompás és sivár találkahelyeket.
Vér és arany - ezt a címet is viselhetné a Betti néni, mert vér és arany démoni ereje mozgatja a mindenkinél kívánatosabb és romlottabb Valérie-t, a letűnt idők elegáns Hulot báróját, s kereskedősegédből tőkepénzessé nőtt, tragikomikus Crevelt és mind a többieket. Csak egyetlen nőalak emelkedik ki tisztán e...
Tovább
Fülszöveg
Balzac már csaknem felépítette az Emberi Színjáték monumentális regény- és elbeszélés-sorozatát, amikor sor került a Betti nénire: ez a mű sok tekintetben olyan, mint a zárókő, vagy legalábbis egy kimagasló torony a nagy épületen. Az író már tökéletes biztonsággal kezeli anyagát, a megmintázott alakok profilja élesebb, mint bármikor, a társadalmi körkép teljesebb, a cselekmény izgalmasabb, egyszóval: a regény klasszikus.
A színtér Párizs, Lajos Fülöp idején, a polgárkirályság zsúfolt fővárosa, melynek porondján a nemesi és napóleoni világ romjaira újfajta palotákat emel a Pénz: bankokat és kéjtanyákat, tőzsdét, vasútállomást, éjjeli mulatót, pompás és sivár találkahelyeket.
Vér és arany - ezt a címet is viselhetné a Betti néni, mert vér és arany démoni ereje mozgatja a mindenkinél kívánatosabb és romlottabb Valérie-t, a letűnt idők elegáns Hulot báróját, s kereskedősegédből tőkepénzessé nőtt, tragikomikus Crevelt és mind a többieket. Csak egyetlen nőalak emelkedik ki tisztán e forró, szennyes, lüktető, felőrlő kavargásból: a romantikusan eszményített Adeline, a szent asszony, Valérie mennybéli ellenpárja. Kettőjük mellett a harmadik főszereplő, Betti néni, a Bosszú istennőjének képében jelenik meg fába faragott ijesztő arcával, palackba zárt indulataival és pusztító makacsságával. Közöttük hányódnak a gyarló férfiak, gyönyört és vagyont hajhászva, hogy végül is alámerüljenek a romboló szenvedély örvényeiben: így teljesül be rajtuk az Emberi Színjáték kegyetlen törvénye, amely szétzúzza az erős jellemet és lezülleszti a gyengét.
Vissza Tartalom
Hová rejtőzik a szenvedés | 1 |
Szörnyű közlések | 5 |
Egy szép asszonyi élet | 16 |
Egy eredeti vénleány, a milyen azonban gyakoribb, mint gondolnák | 28 |
Beszélgetés egy vén és egy ifjú leány között | 40 |
Melyből kitetszik, hogy a csinok nők ott lábatlankodnak a kéjenczek útjában, mint ahogy a tökfilkók is elébe mennek a gazembereknek | 52 |
A pók, melynek túlságosan nagy légy akadt a hálójába | 64 |
Az apa és a leány regénye | 75 |
Az igaz regényeket szövő véletlen sokkal símább folyást ad a dolgoknak, semhogy sokáig így tarthatna | 88 |
Egy női ragadozó és egy kecske társulása titkos és be nem jegyzett czéggé | 99 |
Betti néni átalakulása | 108 |
Crevel úr élete és véleményei | 116 |
Caliban utolsó próbálkozás Ariel ellen | 126 |
Nagyon is igaz, meglehetősen anakroentikus és rettenetes erkölcsös történet a közönséges regények mintáját követi | 189 |
A Betti és Valeria társasczég mérlege. AMarneffe számla | 151 |
A Betti és Valeria társasczég mérlege. A Fischer számla | 161 |
A hites feleség számlája | 169 |
Egy járadékos hazajáró | 178 |
Jelenetek az asszonyi komédiák vígjátékából | 188 |
Két pajtás, a jó pajtások szerzetéből | 200 |
Hogy teremnek a nagy művészek | 211 |
Ifjú művész és ráadásul lengyel, mi kell még több? | 225 |
A házasfelek első veszekedése | 239 |
A Marneffe-templombeli öt egyházatya | 251 |
Kegyencz-sors | 263 |
Sommás eljárás | 275 |
Csapdában | 283 |
Egy magasztos courtisane | 296 |
Crevel Célestin életének és vélekedésének vége | 300 |
Rövid párbaj Hulot marsal, Forzheim grófja és ő kegyelmessége Collin marsal, Wissenbourgi és Orianol herczeg, hadügyminiszter között | 328 |
A tékozló apa változása | 336 |
Damocles kardja | 353 |
Angyalok és ördögök egyazon munkában | 367 |
A bosszú űzőbe veszi Valeriát | 386 |
Lorette-ek lakomája | 399 |
Az 1840-es Páris jutányos paradicsoma | 409 |
Valeria nevetve mondott jóslatai beteljesednek | 423 |
A tékozló apa hazatérése | 436-453 |