1.059.328

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Holics, Tata és Buda kerámiaművészete

A 18. században

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Grafikus
Budapest
Kiadó: Novella Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 230 oldal
Sorozatcím: A Kárpát-medence kerámiaművészete
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 24 cm
ISBN: 963-988-609-4
Megjegyzés: Gazdagon illusztrálva fekete-fehér ábrákkal és színes fotókkal. Német és szlovák nyelvű összefoglalóval és képaláírásokkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején, gimnazistaként szinte minden délután felültem az ötös buszra, hogy a végállomáson leszállva megtegyem szokásos körutamat a belvárosban. A Váci utcai... Tovább

Előszó

A hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején, gimnazistaként szinte minden délután felültem az ötös buszra, hogy a végállomáson leszállva megtegyem szokásos körutamat a belvárosban. A Váci utcai antikvárium és az idegen nyelvű könyvesbolt után a BÁV üzleteit néztem végig. A Kossuth Lajos utcai és a Kígyó utcai bolt vitrinjeiben mindig akadt holicsi fajansz. Az ott dolgozó kedves eladó tudta, hogy nem vagyok vásárló, mégis minden további nélkül kezembe adta e törékeny kerámiákat, a Veronikás szenteltvíztartókat, tálakat, kancsókat, apró tabernákulumokat, melyekből egy-egy fiók mindig hiányzott. A barokk forma, a 18. századi iparművészet többek között ezeken a tárgyakon keresztül ivódott belém. Alaposan megfigyeltem jellegzetes vonásaikat, hogyan formázták őket, miként futott felszínükön a festékbe mártott ecset, s hogyan színezte át felületüket több mint kétszáz év utánozhatatlan patinája.

Minden bumfordiságuk, alkalmankénti ügyetlenségük ellenére - sőt talán éppen azért - gyönyörűnek találtam őket. Hamar megértettem, hogy ami a művészet európai központjaiban a képzett modellőr kezei alól kikerül, a pontos, hűvösen elegáns, precízen uralt forma - leszűrődve a provinciákra - minként válik esendő, nehézmozgású, de bájos és élettel teli anyaggá. A fenséges, olimposzi istenek kedves halandókként születtek újjá, ahogy a feszes izmú táncosok Anna Margit varázsos képein ügyetlenül pózoló, de végtelenül emberi balerinákká alakultak, túlcsorduló formákkal és megfolyó festékekkel papírra vetve. Megérintett hiteles, mesterkéletlen szépségük és múltjuk titokzatos aurája. De volt még valami, ami idővel feltűnt: kivétel nélkül mind sérültek voltak: repedés, csorbulás, törés torzította el az eredeti formákat, s így lassan evidenciaként fogadtam el, hogy ami igazán régi, az szükségképpen sérült is. Csak később ébredtem rá arra, hogy a szocialista üzletpolitika abszurditása miatt a hibátlan, igazán értékes tárgyak pult alól cserélnek gazdát. A korszak, a környezet, a golyónyomokat őrző homlokzatok, a szétporló stukkódíszek, az általános vizuális igénytelenség azonban azt sugallta, amit a vitrinekben is láttam: a minőségi tárgykultúrát teremtő régmúlt emlékei, melyek Európa nyugati felén sokszor épségben fennmaradtak, itthon törötten, csorbán, széttördelve bukkannak csak elénk. Ez a tördeltség tágabb dimenziókban is érvényesül, s erre éppen a holicsi fajanszok története kitűnő példa. Ugyanúgy, ahogy festőink közül Mednyánszky, Munkácsy vagy éppen Csontváry szülőhelyét nem találjuk hazánk határain belül, úgy barokk kerámiaművességünk egyik központja sem része a mai Magyarországnak. A múltunk széttört, valóságosan és szimbolikusan egyaránt. Bár sohasem jártam ott, Holics mégsem csupán egy a sok ismerős csengésű helységnév között. Ha elkezdek visszafelé nézni családom történetében, hamar felbukkan egy rendkívül szoros szál. Dédapám, akinek története gyermekként a legjobban izgatta képzeletemet, ebben a felvidéki városban született. Az ő emléke, életének lassan feltáruló, nehezen kikerekedő eseményei izgalmas "bezzegként" lebegtek a szemem előtt, hosszú időn át a sikeresség szinonimájaként gondoltam rá. Fiatalon katolikus papnak készült, később áttért a református hitre. Karrierje magasra ívelt: sokáig a Magyar Hitelbank nagyhatalmú vezetőjének személyi titkáraként dolgozott, majd később egy önálló bankot irányított. Hat nyelven beszélt, vegetáriánus volt, jógázott és hegyet mászott - nem meglepő, hogy a holicsi dédapa karaktere és sorsa élénken foglalkoztatott. Mégis a családi emlékezetből csupán izgalmas epizódokkal, apró részletekben bontakozott ki személyes története. Mert ahogy a tárgyak, az emlékek is kicsorbultak, szennyeződtek és széttörtek, s nehéz kikerekíteni összefüggő, hiteles történeteket az eltakart, a "nem fontos" dolgok közül, az elfojtott emlékezet hálójából. Mindig nagyon becsülöm, ha valaki személyes ügyként kezeli e töredékek újrarendezését, lehetőséget adva a nagyközönség számára ahhoz, hogy lelkesítő gazdagságban tanulmányozhassa múltunk, majdnem eltűnt tárgykultúránk emlékeit.

Nagy örömmel tölt el e mostani kötet megjelenése, Vörösváry Ferenc barátom könyvsorozata második darabjának megszületése is. Mindig tiszteltem elkötelezett lelkesedését: több mint másfél évtizeden át hetente, szinte minden szombat hajnalon találkoztunk az Ecseri piacon és havonta egyszer a pécsi vásáron, ahol ő kerámiákra vadászott, miközben én festmények után kutattam. Hatalmas tapasztalata segíti mostani vállalkozásában, mellyel a múzeumoknak is példát mutat: gyűjtőként megélt élményeit - a látott, vágyott és vagy megszerzett tárgyak hosszú sorát - közkincsé teszi.

Kieselbach Tamás Vissza

Fülszöveg

Az érdeklődéssel fogadott Erdély népi kerámiaművészete című I. kötetünk után egy újabb, a Holics, Tata és Buda kerámiaművészete címet viselő kötettel kívánunk örömet szerezni az érdeklődőknek.
A kötet a történelmi Magyarország három igen jelentős fajanszmanufaktúrájával ismerteti meg az olvasót. A képekkel gazdagon illusztrált könyvben a három műhely művészi kerámiatárgyainak részletes leírása mellett ízelítőt kapunk a kor történelmi eseményeiből éppúgy, mint a fajansztárgyak készítésének módjáról, a jelentősebb keramikus-mesterektől.
Először tarthat a kezében az olvasó Holics, Tata és Buda kerámiaművészetéről magas színvonalú, átfogó szakmai szöveggel és ugyanilyen igényességgel összeállított képanyaggal rendelkező, terjedelmét tekintve is jelentős ismeretterjesztő, művészeti albumot. Nyolc múzeum és tíz magángyűjtő (cseh, magyar, osztrák, szlovák) kerámiatárgyainak - nagyobb részt még soha ki nem állított és nem publikált - fotóanyaga gazdagítja a művet.

Vörösváry Ferenc... Tovább

Fülszöveg

Az érdeklődéssel fogadott Erdély népi kerámiaművészete című I. kötetünk után egy újabb, a Holics, Tata és Buda kerámiaművészete címet viselő kötettel kívánunk örömet szerezni az érdeklődőknek.
A kötet a történelmi Magyarország három igen jelentős fajanszmanufaktúrájával ismerteti meg az olvasót. A képekkel gazdagon illusztrált könyvben a három műhely művészi kerámiatárgyainak részletes leírása mellett ízelítőt kapunk a kor történelmi eseményeiből éppúgy, mint a fajansztárgyak készítésének módjáról, a jelentősebb keramikus-mesterektől.
Először tarthat a kezében az olvasó Holics, Tata és Buda kerámiaművészetéről magas színvonalú, átfogó szakmai szöveggel és ugyanilyen igényességgel összeállított képanyaggal rendelkező, terjedelmét tekintve is jelentős ismeretterjesztő, művészeti albumot. Nyolc múzeum és tíz magángyűjtő (cseh, magyar, osztrák, szlovák) kerámiatárgyainak - nagyobb részt még soha ki nem állított és nem publikált - fotóanyaga gazdagítja a művet.

Vörösváry Ferenc
szerkesztő Vissza

Tartalom

Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnökének köszöntője7
Kieselbach Tamás köszöntője9
Közreműködő múzeumok10
Vörösváry Ferenc: Tisztelet az Olvasónak!11
Holics, Tata és Buda fajanszművészete a 18. században13
Fajanszmanufaktúrák Európában13
A fajansz megjelenése Magyarországon15
Műhelyek és mesterek17
Holics, Magyarország első fajanszmanufaktúrája17
Tata fajanszmanufaktúrája18
Buda: Kuny Domonkos fajanszmanufaktúrája20
Fajansz díszművek és edények21
Történeti emlékek21
Plasztikák21
Dísztálcák, tálak és tányérok25
Készletek, asztali edények25
Patikaedények28
Kannák, kancsók és korsók28
Fajansz bölcső28
A fajanszok készítéséről29
A fajanszok jelzéseiről29
Német nyelvű rezümé30
Szlovák nyelvű rezümé32
Képek jegyzéke
Történeti emlékek34
Plasztikák
Mitológiai alakok38
Vallási témák44
Világi figurák54
Állat alakú plasztikák és edények56
Naturáliák62
A Trompe L'Oeil mint asztaldísz
Tányérok folyami rákokkal72
Bútorforma asztaldíszek74
Írókészletek80
Illatosító edények és vázák85
Asztaldíszek87
Dísztálcák, tálak, tányérok90
Asztali edények
Edények Castelli modorában102
Figurális díszű tárgyak110
Edények rovarokkal, gyümölcsökkel és madarakkal114
Kínaizáló készlet peóniákkal119
Rózsás-tulipános edények126
Figurális fűszertartók133
Edényfedelek136
Edények virágcsokrokkal139
Rocaille-díszes tárgyak150
Krizantémos Chinoiserie edények153
Lambrequin-díszes edények156
Figurális Chinoiserie tárgyak167
Virágok és madarak kínai előképek után170
Sárga edények kínai életképekkel174
Kék edények virágokkal181
Tájképes edények182
Kártyalapos edények189
Különféle készletek darabjai192
Patikaedények198
Kannák, kancsók és korsók208
Ritkaságok222
Irodalom225
Gyűjtemények jegyzéke226
A patikaedények feliratainak feloldása228
A fotósok229
Tárgyak mérete230

Balla Gabriella

Balla Gabriella műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Balla Gabriella könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem