A természet és törvényei. Az ember. A lélek és a lelki képességek. A halhatatlanság dogmája. A boldogság | |
A szerző előszava | 7 |
A természetről | 13 |
A mozgásról és annak eredetéről | 20 |
Az anyagról, annak különféle összetételéről és mozgásáról, vagyis a temészet folyásáról | 33 |
A minden természeti jelenségre érvényes mozgástörvényekről. A vonzásról és taszításról. A tehetetlenségi erőről. A szükségszerűségről | 39 |
A rendről, a rendellenességről, az értelemről és a véletlenről | 48 |
Az emberről, az ember testi és lelki részének megkülönböztetéséről és az ember eredetéről | 59 |
A lélekről és a spiritualizmusról | 71 |
A szellemi képességek és ezeknek az érzékelésből való eredete | 80 |
Az értelmi képességek különfélesége: éppúgy fizikai okoktól függenek, mint az erkölcsi tulajdonságok. A társas élet, az erkölcs és a politika természetes alapelvei | 90 |
Lelkünk nem önmagából meríti eszméit. Nincsenek velünk született eszmék | 114 |
A szabad akarat tanáról | 135 |
A fatalizmust veszélyesnek tartó felfogás vizsgálata | 160 |
A lélek halhatatlanságáról, a túlvilági élet dogmájáról és a halálfélelemről | 181 |
Nevelés, erkölcs és törvény elegendő az emberek fékentartására. A halhatatlanság vágya; az öngyilkosság | 204 |
Mi hasznos az embereknek és hogy vélekednek a boldogságról? Erény nélkül az ember nem lehet boldog | 218 |
A boldogságról való téves felfogás az emberi szenvedések igazi forrása. Eredménytelen gyógyítási kísérletek | 233 |
Az igaz, vagyis a természeten alapulú eszmék az emberi szenvedés egyedüli gyógyszerei. Az első rész összefoglalása. Következtetés | 245 |
Az istenségről; létének bizonyítékairól, tulajdonságairól; miképpen befolyásolja az emberi boldogságot | |
Az istenségről alkotott fogalmaink eredete | 257 |
A mitológiáról és teológiáról | 273 |
A teológia zavaros és egymásnak ellentmondó fogalmai | 292 |
Clarke istenbizonyítékainak vizsgálata | 314 |
A Descartes, Malebrenche, Newton és mások által adott istenbizonyítékok vizsgálata | 348 |
A panteizmus vagy a természetes istenfogalmak | 367 |
Teizmus és deizmus; az optimizmus és a cél-okok tana | 383 |
Az istenhitből származó előnyök vizsgálata, avagy a hit hatása az erkölcsre, a politikára, a tudományra, a nemzetek és egyének jólétére | 409 |
Teológiai fogalmak nem szolgálhatnak az erkölcs alapjául. A teológiai erkölcs és a természetes erkölcs párhuzama. A teológia árt az emberi értelem haladásának | 428 |
Az ember semmire sem következtethet a véle elfogadtatott istenfogalmakból: ezzel kapcsolatos magatartása következetlen és haszon nélkül való | 447 |
Védőbeszéd a jelen műben foglalt nézetek mellett. Az istentagadásról. Vannak-e ateisták? | 467 |
Összeegyeztethető-e az ateizmus az erkölccsel? | 479 |
Az ateizmusra indító okokról. Lehet-e veszélyes ez a tan? Magáévá teheti-e a köznép? | 492 |
A természet törvénykönyvének rövid foglalata | 518 |
Jegyzetek | 529 |
Holbach filozófiai műveinek kritikai jegyzéke | 543 |
Függelék | 547 |