Előszó
Amikor a panoráma-szélvédős OPEL REKORD irigyelt, de már ismert autó volt, joggal vára el a mester, hogy a felszabaduló inas a motortérbe pillantva azonnal kiismerje magát. Akkumulátor, dinamó...
Tovább
Előszó
Amikor a panoráma-szélvédős OPEL REKORD irigyelt, de már ismert autó volt, joggal vára el a mester, hogy a felszabaduló inas a motortérbe pillantva azonnal kiismerje magát. Akkumulátor, dinamó (köldökzsinórón az akárhány-oszlopos feszültségszabályozó), lent az indítómotor, elosztófej, trafó, gyertyák. Ennyi. Ja, még ablaktörlőmotor, aztán valahol egy-két relé, olvadóbiztosítók. A villamos vezetéknek kisebb-nagyobb keresgélés után mindkét végét meg lehetett találni, aztán fejből, vagy kapcsolási rajz alapján érthetővé vált a működési logikája. Ilyen egyszerű volt. Mai szemmel legalábbis ez a véleményünk, ha felnyitjuk a 30 évvel ezelőtti SIMCA, vagy bogár VW motorházfedelét.
A villamos vezérléstechnika jeladókkal, relékkel, szervomotorok tömkelegével, soklábú elektronikus vezérlő-egységekkel áld és átkoz bennünket, az utóbbi 10 év autóit. Ember (mester) legyen a talpán, aki ránézésre eligazodik benne, ha egyáltalán lát valamit a teljesen burkolt motor alatt, vagy mellett.
Az elmúlt évek keresgélései, sok-sok tévedés, a megismerés korszaka után elvárjuk magunktól a rutint, a magabiztosságot. Erről le kell mondani, mert az autógyárak hónapról hónapra új típusokat, új alkatrészeket és elrendezési módokat zúdítanak ránk. A tanulási folyamat - bár sokkal gyorsabban, mint az elején, de - kezdődik előlről. Az "emlékezetből keresés" nem kizárt, de vegyük tudomásul: lejárt fogalom! Ne szégyelljük elővenni a gyári leírást (ha van) és abból követni, keresni a szükséges alkatrészt.
Vissza