Előszó | 3 |
A felvételezés hibái | |
Mikor helytelen okromatikus negatív használata? | 5 |
Ne mindent pánanyagra! | 6 |
Nem minden az érzékenység! | 6 |
Miért nem megy a film a gépbe? | 7 |
Vigyázzunk a töltéskor! | 8 |
Mire jó az ellenorsó? | 9 |
Mitől kapott fényt a negatív? | 9 |
A számláló szerkezet is fontos | 10 |
Felvételre kész a gép? | 11 |
Üres a film? - Talán elfelejtkeztünk a sapkáról? | 11 |
Párás az objektív? | 12 |
Piszkos objektív - "lágy" kép | 12 |
Miért nem egyenletes fedettségű a negatív? | 12 |
Vigyázzunk a géptáskára - de ne fényképezzünk! | 14 |
Miért nincs lába, miért nincs feje? | 14 |
Használjuk ki a képmezőt | 15 |
Miért nagy a fej, miért nagy az orr? | 16 |
Mikor nem jó alulról fényképezni? | 16 |
Mikor nem jó felülről fényképezni? | 17 |
Miért nem éles a kép? | 18 |
Hová állítsuk az élességet? | 21 |
Miért nem éles mindenütt? | 21 |
Néha az a jó, ha nem minden éles | 23 |
Hová lett a szép felhő? | 23 |
Köd előttem, köd utánam! | 24 |
Tanuljuk meg a kiegészítő (komplementer) színeket! | 24 |
Nem mindig szabad a zárat két sebesség közé állítani! | 25 |
Miért maradt nyitva a zár? | 26 |
Miért nem nyílt ki a zár? | 26 |
Mire vigyázzunk mozgás- és sportfelvételeknél? | 26 |
Miért nem látszik, hogy esett a hó? | 28 |
Mozgásfelvételnél mennyit exponáljunk? | 28 |
Sportfelvétel Box-géppel | 29 |
A napállásra is ügyeljünk! | 31 |
Miért látszik tükröződés a gépen? | 34 |
Hiába a napellenző - ha a fényforrás a lencsébe világít | 34 |
Miért szürke a kép? | 35 |
Miért szürke a fehér hó? | 36 |
Lángoló haj, fekete arc | 36 |
Miért égett ki azonnal az izzó? | 37 |
Miért égett ki a biztosíték, miért csapódott le a villanyóra? | 37 |
Miért kemény az arc világítása? | 39 |
Miért nem használtuk ki az izzó erősségét? | 39 |
Csak azt világítsuk, amit fényképezni akarunk | 40 |
Miért nyúlt meg az orr? | 40 |
Mennyit exponáljunk műfénynél? | 41 |
Miért egyenlőtlen megvilágítású a reprodukció? | 41 |
A negatíveljárás hibái | |
Miért akad a film a csigamentes tankban? | 42 |
Miért üres a negatív? | 42 |
Miért üveges a negatív? | 44 |
Miért fekete a negatívok egy része? | 44 |
Miért túlfeketedett a negatív? | 45 |
Kör alakú sötét folt a negatívon | 46 |
Világos pettyek, foltok, csíkok a negatívon | 47 |
Miért karcos és sérült a negatív? | 48 |
Apró fekete foltok a negatívon | 49 |
Lecsurgás a negatívon | 50 |
Márványosodás | 51 |
A fényérzékeny réteg megolvadása | 51 |
Fekete sarkos folt a negatívon | 52 |
Elektromos kisülés | 52 |
Ujjlenyomat a negatívon | 53 |
Fátyolos negatív | 54 |
Eltávolítható (szürke, sárga vagy színjátszó) fátyol | 54 |
Bágyadt, szürke negatív | 55 |
Túlságosan kemény negatív | 56 |
Pozitívra fordult negatív | 57 |
Gombás negatív | 57 |
Rögzítőfoltok a negatívon | 57 |
Szolarizáció | 59 |
Összeragadt negatív | 59 |
Film mosásából és szárításából eredő hibák | 60 |
Utánkezelés | 61 |
A pozitíveljárás hibái | |
Éles negatív, életlen másolat | 63 |
A másolás hibái | 63 |
Feketedés a papírkép szélén | 63 |
Fekete pontok, vonások a pozitív képen | 64 |
Világos foltok, pontok, pettyek a pozitív képen | 65 |
Miért szürke a pozitív kép? | 66 |
Miért sárga a pozitív kép? | 68 |
Miért zöldes a pozitív kép? | 69 |
Miért életlen a világítás? | 69 |
Miért világosak a képsarkok? | 70 |
Miért világosabb a kép közepe? | 70 |
Visszaverődő fények | 70 |
Poros, karcos negatívtartó | 72 |
Fekete karikák, erezések a képen (Newton-gyűrűk) | 72 |
Miért ragad a film a negatívtartó üveghez? | 73 |
Összefutó vonalak kiküszöbölése | 74 |
Miért túl sötét vagy túl világos a pozitív kép? | 75 |
Nem jön kép a pozitívon? | 75 |
Bágyadt, szürke pozitív kép | 76 |
Túl kemény a pozitív kép | 76 |
Melyik papír hogyan feketedik? | 77 |
Egy nagyítási mesterfogás | 77 |
Szemcsés a pozitív kép? | 77 |
Kevés mosás - rövid életű kép | 79 |
A tükörfényesedés hibái | 79 |
A vegyszerek tárolása | 79 |