Előszó
Az olvasó azokat a kísérleti tankönyveket tartja a kezében, melyeket a Pécsi Tanárképző Főiskola kutatási programja keretében állított össze a szerző 1976 és 1979 között.
Ismeretes, hogy a Művelődési Minisztérium az 197o-es években az iskolareform egyik feladataként az anyanyelvoktatás korszerűsítését is megjelölte. A reformmunkálatokba a Pécsi Tanárképző Főiskola Magyar Nyelvészeti Tanszéke is belekapcsolódott. Kutatásunk egyik célja az volt, hogy magasabb fokú nyelvi műveltség kialakítása érdekében kimunkáljunk egy korszerűbb anyanyelvoktatási koncepciót, ennek valóra váltásához művelődési (tantervi) anyagot, gyakorlatrendszert, munkaformákat; lényegében egy új, modernebb tanítási modellt.
A hagyományos nyelvtanítás ugyanis főleg arra törekedett, hogy a nyelvtani kategóriák (szófajok, mondatfajták, mondatrészek) fogalmát kialakítsa, s nyelvtani elemzéssel e kategóriák fölismerését begyakoroltassa.
Ez a fajta nyelvtanoktatás így teljesen öncélúvá vált, ezért tágabban kellett értelmeznünk, nyelvi képzéssé, nyelvi-kommunikációs neveléssé kiszélesítenünk. Ennek feladata, hogy a tanulóban olyan korszerű anyanyelvi műveltséget alapozzon meg, mely nem csupán a nyelvre vonatkozó ismeretanyag birtoklását jelenti, hanem a sokoldalúan kiművelt, kifogástalanul működő nyelvi képességeket is, tehát a nyelv magas színvonalú, tudatos használatának képességét. Ehhez hozzátartozik a korszerű kommunikációs rendszerek, a "többcsatornás" közlések formanyelvének megértése is.
2. Az újszerű elgondoláshoz készült tankönyv-részeket és egyéb segédleteket oktatási kísérlettel - kísérletvezető tanárok közreműködésével - az ország több iskolájában 1976-8o-ig próbáltuk ki, ezt követően évente gyakorlóiskoláinkban - összesen mintegy 3000 tanulóval. A kísérletek idején minden tanuló kézhez kapta az anyagot A/4-es nagyságú formátumban, így tankönyvként és munkafüzetként egyaránt használhatta.
A kísérletvezető tanárok tapasztalatai, s az újabb kutatási eredmények nyomán szövegmódosítást végeztünk; nagyobb mértékben az 5-es, kisebb mértékben a 7-8-os és a 6-os tankönyvben.
A Pécsi Tanárképző Főiskola és jogutódja, a Janus Pannonius Tudományegyetem jóvoltából a hallgatók, valamint a továbbképzésben részesülő tanárok százai kaptak egy-egy sorozatot útravalóul, hogy példatárként, segédanyagként alkalmazhassák.
Vissza