Fekete-fehér és színes fotókkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Az „A lovakat lelövik, ugye?" című film kezdetén a speaker azzal kábítja a porondra gyűlt szegényeket, hogy részvételük tétje a maratoni táncversenyen a hírnév és a jólét. Vágyak, és naivitás szembesül az embert megalázó mohósággal, míg végül a nyomorúság tánca tragédiába fordul.
Sokszor ma is, épp úgy, mint a 30-as évekbeli gazdasági válság idején, a jobb sors iránti remény motiválja a realitykbe jelentkezőket.
Egyszerű volna, ha az emberi méltóság védelmére hivatkozva betiltanák a Való Világ show-t. Nem is annyira a trágárság, a szexizmus, a cigaretta, mint inkább a kiszolgáltatottság és a megalázó helyzetek teszik elfogadhatatlanná. A szerző mégsem ezt az utat javasolja.
Ha bezárkóznánk, és tiltanánk, hosszú időre rögzülne e játék iránt a nosztalgia, a VV pedig tetszhalott állapotából rögtön megelevenedne, amint enyhülnének a jogi korlátok. Eközben meg a nyugati demokráciákban, a társadalmi tapasztalat nyomán a fejlettebb fogyasztói mediációk már egészen máshol tartanának.
A...
Tovább
Fülszöveg
Az „A lovakat lelövik, ugye?" című film kezdetén a speaker azzal kábítja a porondra gyűlt szegényeket, hogy részvételük tétje a maratoni táncversenyen a hírnév és a jólét. Vágyak, és naivitás szembesül az embert megalázó mohósággal, míg végül a nyomorúság tánca tragédiába fordul.
Sokszor ma is, épp úgy, mint a 30-as évekbeli gazdasági válság idején, a jobb sors iránti remény motiválja a realitykbe jelentkezőket.
Egyszerű volna, ha az emberi méltóság védelmére hivatkozva betiltanák a Való Világ show-t. Nem is annyira a trágárság, a szexizmus, a cigaretta, mint inkább a kiszolgáltatottság és a megalázó helyzetek teszik elfogadhatatlanná. A szerző mégsem ezt az utat javasolja.
Ha bezárkóznánk, és tiltanánk, hosszú időre rögzülne e játék iránt a nosztalgia, a VV pedig tetszhalott állapotából rögtön megelevenedne, amint enyhülnének a jogi korlátok. Eközben meg a nyugati demokráciákban, a társadalmi tapasztalat nyomán a fejlettebb fogyasztói mediációk már egészen máshol tartanának.
A könyv tehát sajátos hittel közelít: arra lenne szükségünk, hogy a tömegkommunikációs műfajokat szerves módon kezelni tudja a társadalom. A fő állítás az, hogy a morális tartáshoz a recepciókon keresztül vezet az út, ezt a munkát pedig - legyőzve ellenszenvét - épp a fanyalgó elit tudná segíteni. A könyvben szereplő kutatás modelljét kínálja annak, hogy miként. Pedagógusoknak, társadalomszervezőknek, médiamunkásoknak és azoknak a kutatóknak készült a könyv, akik kíváncsiak egy társadalomtudományi nézőpontból szervezett fókuszcsoport-kutatásra.
A szöveget ugyanaz a rendszerelméleti, etikai érdeklődés hatja át, mint ami a szerző más munkáira is jellemző.
Vissza
Tartalom
Bevezető az első részhez - személyes kutatói előszó 7
A valóságshow eszközei, üzenetei, lehetséges hatásai 15
Valóság, valóságshow, manipulációs eszközök 19
A valóságshow-k üzenetei 25
A valóságshow-k lehetséges hatásai 32
Viták az erkölcsről 37
Értelmiségi vita a valóságshow-król 37
Morálelméleti megközelítés a "Játékról" 47
A kritikai- és a közösségimorál-elmélet meghaladhatósága 49
A tömegkommunikáció mint megszaladási jelenség 57
A valóságshow-k társadalmi szerepe 57
Káros magatartásformák a valóságshow-kban, szankciók és büntetések 63
Bevezető a második részhez - a kutatás előszava 70
Részletes kutatási terv 75
A kutatás célja 75
Elméleti háttér 80
A jelen kutatás korlátai 84
A kutatási terv bemutatása (mintavétel, adatfeldolgozás, hipotézisek) 86
Kvantitatív eredmények - A kérdőívek feldolgozása 89
A fókuszcsoportok kialakítása és a résztvevők szociológiai jellemzői 89
A munkafázisok megosztása 89
Mintavétel 91
A kvantitatív attitűdfelvétel 95
A beszélgetés előtt felvett attitűdök 95
Beszélgetés utáni attitűdök 100
Az attitűdváltozás 103
A kérdőív attitűdskáláján bekövetkezett változás a beszélgetés után 103
Attitűdváltozási hajlandóság az életkor, a státus és a szociabilitás szerint... 105
Az attitűdváltozás kvantitatív összesítése 109
A kvalitatív kutatás kiértékelése 117
A kvalitatív kutatás menete 117
A szakértői felvezetés 118
Az irányított beszélgetés 121
Az utómegkeresés 123
Az irányított beszélgetésben felmerülő érvelések 124
A nézés és a nem nézés oka 124
A beköltözést hajlandóság és a távolmaradás okai 128
Az attitűdök kvalitatív kibontása és a „cool-hatás" 134
A fókuszcsoportos résztvevők elképzelései a hatásról 137
Tartós attitűdváltozás? 142
Miért élvezték annyira a fókuszcsoportos beszélgetést? 148
Az élvezet bizonyítékai 149
A vita dinamikája, csoportdinamika 154
Ajánlások 158
A VV-t készítő csatornának (tartalomszolgáltatónak) 158
Kutatói ajánlások (a nézői ajánlásokhoz, szülőknek, pedagógusoknak,
médiumoknak, kutatótársaknak) 162
Bevezető a harmadik részhez (háttérinfók, fókuszjelentések, kérdőívek) 169
I. Melléklet (Korhatár-besorolás) 170
II. Melléklet (Sugárzási időre vonatkozó rendelkezés) 172
III. Melléklet (RTL Klub és Cool TV) 173
A ValóVilág 4. című műsor és a kapcsolódó műsorformátumok rendszeres
figyeléséből származó hatósági tapasztalatok 173
IV. Melléklet (A fókuszcsoportok közül néhány részletes összefoglaló) 174
Átlagosnál jobb módú szülőkkel rendelkező 12-13 évesek 175
Átlagosnál jobb módú szülőkkel rendelkező 19-23 évesek 180
Átlagos anyagi helyzetű 30-39 éves férfiak és nők 190
Átlagosnál rosszabb státusú 19-24 éves férfiak 200
V. Melléklet (A fókuszcsoport-vezetők forgatókönyve) 205
Felhasznált irodalom 220
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.