Előszó | 17 |
Alapozás | 21 |
A konvergencia | 23 |
A konvergencia fogalma és megjelenési területei | 23 |
Bevezetés a hírközlési jog alapkérdéseibe | 27 |
Hírközlésről, elektronikus kommunikációról vagy távközlésről beszélünk? | 27 |
Miért kellett a távközlést megnyitni a piaci verseny előtt? Mi az úgynevezett természetes monopólium? | 29 |
Miért olyan fontos a hálózat szerepe, miért beszélünk hálózatos jogokról? | 30 |
Miért van szükség aszimmetrikus szabályozásra a hírközlésben? | 32 |
Mit értünk összekapcsoláson és hozzáférésen? | 32 |
Mi a jelentősége az egyetemes szolgáltatásnak? | 33 |
Melyek a korlátos erőforrások és miben speciális a helyzetük? | 34 |
Mi az előfizetői (vagy helyi) burok? | 34 |
Az Európai Közösség távközlés-szabályozása | 35 |
Az európai Közösség távközlési joga | 37 |
A távközlési jog története az EU-ban | 37 |
Korszakolás | 38 |
A piacra lépés kormányzati korlátainak megszüntetése: a liberalizáció és a harmonizáció kettőssége | 39 |
A liberalizáció után | 43 |
Az Európai Közösség új távközlés-szabályozási koncepciója (a konszolidációs szabályozási csomag) | 44 |
Az EU távközlése a főbb piaci mozgások és adatok tekintetében | 46 |
A közösségi távközlési jog forrásai, tárgyai | 50 |
A közösségi távközlési jog alapvető szabályozási céljai | 50 |
A távközlés-szabályozás rendszere | 51 |
Jogalkotási hatáskörök az EU-ban az EKSZ alapján | 51 |
Másodlagos jogforrások - a távközlés jogi kerete | 55 |
Egyéb közösségi aktusok | 56 |
Az esetjog szerepe | 57 |
A közösségi jog és a nemzeti jog viszonya a távközlésben | 57 |
A liberalizációs szabályozási csomag áttekintése | 63 |
A közösségi távközlési politika arx poeticája - A Zöld Könyvek | 63 |
A liberalizációs irányelvek | 65 |
A harmonizációs irányelvek | 69 |
Félúton a régi és az új szabályozás között: a helyi hurok megnyitásáról szóló rendelet | 94 |
Egy rendelet, amely nem sorolható be sehova | 95 |
A rendelet célja, hatálya | 95 |
A helyi (előfizetői) burokhoz történő hozzáférés fogalma, típusai | 96 |
A jelentős piaci erővel rendelkező (a rendelet szóhsználata szerint "bejegyzett") szolgáltatók kötelezettségei | 97 |
Költségek | 98 |
A nemzeti szabályozó hatóságok szerepe | 98 |
Az EU új hírközlés-szabályozási koncepciója | 99 |
Áttekintő bemutatás | 99 |
A keretirányelv | 102 |
A liberalizációs irányelv | 109 |
Az engedélyezési irányelv | 111 |
A hozzáférési irányelv | 114 |
Az egyetemes szolgáltatásról és a fogyasztói jogokról szóló irányelv | 122 |
Az elektronikus kommunikációs adatvédelmi irányelv (EKA irányelv) | 127 |
A spektrum-határozat | 132 |
Rövid összegzés | 134 |
Versenyszabályok a közösségi távközlés szabályozásában (távközlési versenyjog) | 135 |
Kölcsönhatások az EU versenyjogával | 136 |
Az érintett piacok meghatározása a távközlésben | 138 |
Az érintett piac meghatározásának folyamata | 140 |
A piac meghatározásának elméleti alapjai, sajátosságai a távközlésben | 142 |
Érintett piacok a távközlésben az EU és a tagországok felfogása szerint | 146 |
Gazdasági erőfölény avagy jelentős piaci erő? Kétféle értelmezés, egyféle megoldás? | 154 |
Különbségek és alkalmazhatóság | 154 |
Az Európai Unió megváltozott felfogása: a konszolidációs szabályozás piaci erő fogalma | 158 |
A jelentős piaci erő meghatározása során alkalmazott alapelvek és szabályozási eszközök | 159 |
A jelentős piaci erő meghatározásának módszerei | 160 |
A jelentős piaci erővel együttjáró kötelezettségek kiszabása | 165 |
Rövid értékelés | 166 |
A nemzeti szabályozó hatóság kapcsolata a közösségi versenyjoggal, versenyhatósággal | 167 |
A közösségi távközlési szabályozás és a közösségi versenyjog viszonya | 168 |
A tagállami szabályozó hzatóság és a közösségi állami versenyjogi szabályok | 170 |
Intézményi kapcsolatok, különös tekintettel a konszolidációs szabályozási szerkezetben előírt együttműködési követelményekre | 179 |
A postai szolgáltatások közösségi jogi szabályozása | 190 |
Közösségi állami versenyjogi esetek a postai szektorban | 190 |
A postai irányelvek | 192 |
A Bizottság vállalati versenyjogi gyakorlata | 194 |
Magyar távközlés | 197 |
A Magyar távközlés bemutatása, jellemzői vonásai | 199 |
A magyar távközlés-szabályozás fejlődése | 199 |
A szektorspecifikus szabályozás megteremtése a rendszerváltás után | 200 |
A koncessziós rendszer | 201 |
A magyar távközlés az adatok tükrében | 206 |
Az EU-hoz csatlakozó, valamint csatlakozni szándékozó országok főbb távközlési mutatóinak összehasonlítása | 207 |
Távközlési anomáliák Magyarországon | 220 |
A koncessziós rendszer rendellenességei | 223 |
A távbeszélő koncessziós rendszer beépített ellentmondásai - országos és helyi koncessziók | 226 |
A koncessziós szerződések sorsa a Hkt. rendszerében | 228 |
Miért mások az egyetemes távközlési szolgáltatás nyújtásának a feltételei? | 230 |
Törtnéelmileg kialakult eltérő felfogás az egyetemes szolgáltatás szerepéről | 230 |
A szociális kérdésekkel átitatott egyetemes szolgáltatási koncepció - a magyar fogyasztó vásárlőerejének különbsége az EU-átlaghoz képest | 231 |
Hálózatfejlesztési indokok | 233 |
A torzult fejlődésből eredő mobilellátottsági előny hatása az egyetemes szolgáltatás koncepciójára - a vezetékes és a mobilágazat helyzete a piacnyitáskor | 234 |
A helyi hurok problémája | 235 |
A mobil távközlés súlya és az ebből fakadó következtetések | 236 |
A közösségi jogi JPE koncepció magyar távközlésre való alkalmazásának nehézségei | 237 |
A jogharmonizáció problémái | 243 |
Magyarország jogharmonizációs kötelezettsége a csatlakozás előtt és után | 243 |
A liberalizációs és a konszolidációs szabályozási csomag harmonizációja | 245 |
A hatályos magyar távközlési joganyag | 250 |
Egységes törvény vagy törvények rendszere? A rendszerprobléma | 250 |
A jelenlegi magyar távközlés-szabályozási rendszer áttekintése | 253 |
A hírközlési törvény (Hkt.) általános bemutatása | 258 |
A törvény hatálya | 259 |
A Hkt. célja, alapelvei | 261 |
A harmonizáltság állapota | 264 |
A hírközlési szolgáltatások megkezdésének feltételei | 265 |
Hírközlési szolgáltatások megkezdésére vonatkozó jogosultság | 265 |
Bejelentés, nyilvántartásba vétel | 268 |
Engedélyezés (frekvenciakijelölési, rádióengedély, távközlési építmények építési munkáinak engedélyezése) | 275 |
Hírközlő berendezések szabad forgalomba hozatala | 278 |
A hírközlési szolgáltatások végzésének általános szabályai | 279 |
Az előfizetői szolgáltatások | 281 |
Postai szolgáltatások | 284 |
A jelentős piaci erő meghatározásának szabályai | 287 |
Első lépés: az érintett termék 8szolgáltatási) piac meghatározása | 288 |
Második lépés: az érintett földrajzi piac meghatározása | 291 |
Harmadik lépés: a piaci részesedés meghatározása | 295 |
Negyedik lépés: a 25%-os piaci részesedéstől való eltérés kritériumainak a vizsgálata | 296 |
A jelentős piaci erővel rendelkező szolgálhatók azonosítása a HDB gyakorlatában | 297 |
A hiányzó utolsó lépés, a kötelezettségek kiszabása, avagy milyen jogszabályi kötelezettségei vannak egy JPE szolgáltatónak? | 298 |
A hírközlési szolgáltatások egyes feltételeinek biztosítása harmadik személyek részéről | 304 |
Együttműködési szabályok | 306 |
A szolgáltatók közötti együttműködés szabályai | 307 |
Egyéb együttműködési viszonyok | 314 |
Árakkal kapcsolatos szabályozási beavatkozások a hírközlési piacon | 315 |
Bevezetés | 315 |
Az árszabályozási beavatkozás indoka és célja | 317 |
A hírközlési szektort érintő, árakat befolyásoló szabályozási intézmények formái | 319 |
Az árszabályozási beavatkozások egymásra gyakorolt hatása | 324 |
Következtetések | 325 |
Fogyasztóvédelem a hírközlés területén | 326 |
A szabályozási cél | 327 |
A Hkt. és az Ftv. hírközlést érintő fogyasztóvédelmi rendelkezései | 327 |
Együttműködés az FVF-fel | 328 |
Az adatvédelem jelentősége és különös szabályai a hírközlés területén | 329 |
Tárgyi hatály | 330 |
Személyi hatály | 333 |
Területi hatály | 334 |
A hálózatok és szolgáltatások biztonsága, a hírközlési titkossága | 335 |
Forgalmi adatok nyilvántartása és a részletes számlázás kérdése | 337 |
Azonosítókijelzés, automatikus hívásátirányítás, kéretlen hívások | 338 |
Az előfizetők nyilvántartása és más adatbázisok | 339 |
A postai szolgáltatáshoz kapcsolódó adatvédelmi szabályozás | 340 |
Gyakorlati problémák | 340 |
Ellenőrzés, jogorvoslat | 341 |
Egyetemes szolgáltatás | 342 |
De lege ferenda | 348 |
A hírközlés állami feladatai, az azt ellátó szervezetrendszer szabályozása | 351 |
A Hírközlési Fegyülete (híF) | 351 |
A Hírközlési Főfelügyelet és aHTH szervezeti, hatásköri kérdései | 353 |
A HDB felépítése, hatásköre | 354 |
A Hírközlési Főfelügyeletre, a HTH-ra és a HDB-re vonatkozó közös eljárási szabályok | 355 |
A hírközlési Főfelügyelet és a HTH eljárásai | 356 |
A HDB eljárásai | 360 |
A versenyjog hatása, helye a hírközlés szabályozásában - a Gazdasági Versenyhivatal és a Hírközlési Felügyelet "együttélése" | 365 |
A Hkt. és a Tpvt. egymáshoz való viszonya | 365 |
A Hkt. és Tpvt. célkitűzéseinek összevetése | 369 |
A Hkt. és a Tpvt. strukturális összevetése | 371 |
A párhuzamossággal kapcsolatos jogalkalmazási kihívások - együttműködési igény a GVH és a HíF között | 372 |
Versenyjogi ihletésű szabályozási intézmények a hírközlési törvényben - további együttműködési igény a GVH és a HíF között | 376 |
Az együttműködés korlátai - bizalmas információk | 377 |
Végkövetkeztetések | 378 |
Nemzetközi távközlés | 381 |
Nemzetközi távközlési jog | 383 |
A távközlési jog szabályozása a nemzetközi jogban | 383 |
WTO | 384 |
A WTO feladatai, szervezeti felépítése | 384 |
GATS | 384 |
A GATS felépítése és alapelvei | 384 |
A GATS távközlési szabályrendszere | 386 |
Függelék az alapvető távközlésről szóló tárgyalásokról | 387 |
A távközlési függelék | 388 |
A referenciairat | 388 |
A Magyarország által vállalt kötelezettségek áttekintése | 389 |
A Nemzetközi Távközlési Unió (ITU) | 390 |
Történet és felépítés | 390 |
Hatáskör | 391 |
A nemzetközi és a közösségi távközlés jogi viszonya | 392 |
Függelék | 399 |
Irodalomjegzyék | 401 |
Könyvek | 401 |
Cikkek | 402 |
Egyéb források | 403 |
Jogszabályok | 405 |
Közösségi jogszabályok | 405 |
Rendeletek | 405 |
Irányelvek | 405 |
Egyéb jogforrások | 408 |
EGyéb közösségi anyagok | 409 |
A hatályos magyar szabályozás | 410 |
Törvények | 410 |
Kormányrendeletek | 410 |
A 2002. évi XI. törvény alapján | 411 |
Miniszteri rendeletek | 411 |
A Hkt-t megelőzően hatályos törvények alapján meghozott, jelenleg is hatályos jogszabályok | 412 |
Egyéb (határozatok, irányelvek) | 413 |
Jogesetek | 414 |
Közösségi jog | 414 |
Európai Bíróság | 414 |
Bizottság | 415 |
Magyar jog | 415 |
Versenytanácsi határozatok | 416 |
A Hírközlési Döntőbizottság határozatai | 416 |
Alkotmánybíróság | 416 |
Rövidítésjegyzék | 417 |