Előszó
A Híres magyar termékek 2003-ban kiadott első kötetének osztatlan sikere, a hazai és külföldi olvasók érdeklődése sarkallta e könyv alkotóit arra, hogy - előbbi kötetünkben tett ígéretünkhöz híven - újabb könyvet jelentessünk meg. Szándékunk szerint jelen kötetünkben nem csak azokat a hazai vállalkozásokat szeretnénk bemutatni, és tevékenységüket a nagyközönséggel megismertetni, amelyek tradicionális magyar termékeket állítanak elő és több tíz-, akár százéves hagyományokkal büszkélkedhetnek, hanem azokat a frissen feltörekvő cégeket is, amelyek termékeikkel, szolgáltatásaikkal a modern gazdaságot, az emberek kényelmesebb életét kívánják szolgálni. Jelen kötetünkben a mindenki által jól ismert és elismert cégek mellett megjelennek azok az új vállalkozások is, amelyek jó eséllyel számíthatnak arra, hogy néhány évtized múltán az általuk létrehozott cikkek is a hungarikumok előkelő sorába kerülnek. Az új, feltörekvő vállalkozások között nem egy akad olyan, melynek tulajdonosa nem magyar, de szilárd elhatározása, hogy hosszú időn át - akár végleg is - Magyarországon marad. Ezek a vállalkozások - ellentétben az olcsó bérmunkát, vagy átmeneti adómentességet keresőkkel szemben - hosszú távra terveznek. Gyáraikba, üzemeikbe milliárdokat invesztálnak, mégpedig nem a hirtelen meggazdagodás reményében. Ezek a vállalkozások értéket jelentenek a magyar gazdaság számára, hiszen amellett, hogy tőkét invesztálnak a tevékenységükbe, megbízható és folyamatos munkahelyteremtők is. Tisztelik Magyarország hagyományait és megbecsülik a szorgalmas, újító gondolkodású munkaerőt.
A magyarok egyik legértékesebb kincse az innovatív gondolkodás, amely számos Nobel-díjast, feltalálót adott már eddig is a világnak. Az újító szellem mellett az ország lakóinak többségére jellemző a kitartás és a szorgalom is. Nem véletlen, hiszen a magyar - ha értelmét látja - dolgozzék bárhol a világon, derekasan megállja a helyét. Amerikától a Távol-Keletig mindenütt dicsérik szakmai hozzáértését, serénységét. Eme jó tulajdonságokhoz társul továbbá az a szinte felsorolhatatlan mennyiségű termék, amely csak a miénk. Csak nálunk termelik, gyártják, csak tőlünk kerülhet a nagyvilág piacára. Igaz, az idők során közülük többnek próbálkoztak már külhoni hamisításával, lemásolásával, ám azok csupán halvány utánzatai lettek az eredetinek, mert a hamisítványból hiányoztak a speciális ízek, zamatok, azok az ősi szakmai titkok, melyeket kizárólag a hazai előállítók őriznek. Napjainkban már számtalan olyan magyar vállalat van, amelynek gyártmányait - noha azok nem tradicionálisan magyar termékek - rendszeresen és szívesen vásárolják megrendelők nemcsak Nyugat-Európában, de az Egyesült Államokban is. Különös - vagy inkább furcsa - módon ezeknek a kiváló gyártmányoknak egy részét itthon a magyar vásárlók még hírből sem ismerik. Sajnos ellenpéldában sincs hiány. Az állami vagyon privatizálásakor több olyan vállalat működött Magyarországon, melynek márkanevével fémjelzett termékek Európa-szerte ismertek, sőt elismertek és keresettek voltak. Gyári emblémájuk a minőség védjegyének számított a vásárlók körében. Ma, a gyárak külföldi tulajdonosai közül némelyek mintha szégyellnék elődeik sikereit. Nemcsak a márkanevet, a jól ismert emblémát tüntették el gyártmányaikról, de olykor a valaha tradicionálisan Magyarországon gyártott cikket is inkább külföldi leányvállalataikkal készíttetik el. Hallani sem akarnak az általuk megvásárolt gyár hagyományairól, múltjáról. Pedig a hazai manufaktúrák, majd később a gyárak híre mindig jó volt Európában. Az emberek szívesen vásárolták meg a magyar árut, mert tudták, hogy a pénzükért megbízható minőséget, lelkiismeretesen elkészített portékát kapnak.
Vissza