1.062.349

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hetvenéves a Lillafüredi Állami Erdei Vasút és a MÁV Rt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút Ganz- és Orenstein és Koppel-gyártmányú motorszerelvénye

1929-1999

Szerző
Kiadó:
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 48 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér, színes fotókkal illusztrált.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Hetven évvel ezelőtt, 1929 nyarán Miskolc és a gyorsan fejlődő fürdő- és üdülőhely, Lillafüred között elegáns, alul violett-lila, az ablakok
vonalában krémszínű motor- és pótkocsik álltak... Tovább

Előszó

Hetven évvel ezelőtt, 1929 nyarán Miskolc és a gyorsan fejlődő fürdő- és üdülőhely, Lillafüred között elegáns, alul violett-lila, az ablakok
vonalában krémszínű motor- és pótkocsik álltak forgalomba.
A Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) vonalain közlekedő járművek
több évtizeden át a legkülönbözőbb társadalmi rétegekhez tartozó
kirándulók, természetjárók, üdülővendégek és a felső tízezerhez számító
előkelőségek ezreit szállították a Bükk-hegység keleti részének e
csodálatos vidékére.
1948 és 1963 között a LÁEV motor- és pótkocsik egy része a Budai-
hegység festőien szép részén közlekedő Úttörővasúton, Széchenyi-hegy és
Hűvösvölgy között szállított sok ezer természetjárót, hozzásegítve az itt
szolgálatot teljesítő úttörővasutasokat a vasúti hivatás elsajátításában.
1963-tól a nyolcvanas évek elejéig a motor- és pótkocsik újra elsősorban
a miskolciakat segítette bükki kirándulásaiknál, azonban a járművek
üzemben tartása már egyre több gondot jelentett. Hála néhány vezető
szakember kitartó erőfeszítésének az 1929-es évjáratú járműveket egy
motorkocsi kivételével nem selejtezték le, hanem 1991-től a MAV Rt.
Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton nosztalgia forgalomban közlekednek.
Bátran állíthatjuk, hogy e különleges szerelvény nemzetközi
vonatkozásban is jelentős vasúttörténeti emlék.
Tanulmányunkban a Ganz-, valamint az Orenstein & Koppel-gyárakban
1929-ben készült járművek hetven éves történetével ismertetjük meg az
Olvasót.
A szerző köszönetet mond Herczeg Miklós és Vinis Gyula Uraknak, a
MAV Rt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút nyugalmazott illetve jelenlegi
műszaki vezetőjének, e tanulmány létrejöttének kezdeményezéséért.
Továbbá köszönet illeti a következő urakat, akik archív dokumentációik
kölcsönzésével vagy szakmai tanácsaikkal segítettek:
Balogh Imre (MÁV Rt. Gazdasági Vasút Balatonfenyves),
Juhász László (ÉSZAKERDŐ Rt. LÁEV Igazgatósága, Miskolc),
Dr. Kubinszky Mihály, építészmérnök, egyetemi tanár,
Malatinszky Sándor (MÁV Rt. Vezérigazgatóság),
Matirkó Miklós (Ganz-MÁVAG),
Villányi György (Ganz-Hunslet Rt.) Vissza

Tartalom

Bevezetés2
A LÁEV kialakulása és a személyforgalom bevezetése (1920-23)3
A motorszerelvény és forgalomba állítása (1929)6
A LÁEV motoros üzeme 1945-ig17
A MÁV Széchenyi-hegyi Úttörővasút kialakulása, és a LÁEV-járművek üzeme (1948-63)25
A motorszerelvények ismét a LÁEV-nél32
A MÁV Rt Széchenyi-hegyi Gyermekvasút nosztalgia motorszerelvénye (1991-től)37
Befejezés41
Irodalomjegyzék42
Képmelléklet43

Szécsey István

Szécsey István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szécsey István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem