1.067.029

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Helyiérdekű vasutak és kiépülésük a Dunántúlon

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: MÁV Rt. Vezérigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 175 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal és ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasút azon műszaki újdonságok sorába tartozott, amely a korábbi utazási szokásokat és fuvarozási módokat teljesen megváltoztatta. Az állandó időjárási viszonyoktól mentes közlekedés lehetősége... Tovább

Előszó

A vasút azon műszaki újdonságok sorába tartozott, amely a korábbi utazási szokásokat és fuvarozási módokat teljesen megváltoztatta. Az állandó időjárási viszonyoktól mentes közlekedés lehetősége segítette az államok és az egyének polgárosodását. Különösen nagy hatást gyakoroltak egy-egy tájra a mellékvonalak, amelyek megépítésével sikerült kialakítani az egész országot összekacsoló közlekedési hálózatot. Hazánkban a helyiérdekű vasutak építése körül viták zajlottak, fenntartásukat gyakran a kortársak is vitatták. Mégis ezek a vasutak adtak lehetőséget az áruszállításra, a polgárok ügyintézésére és terjesztettek el új szokásokat szerte az országban. Európa egyik legsűrűbb mellékvonali hálózata nagyban hozzásegített az életmód átformálásához.
Ma - amikor ismét viták zajlanak a mellékvonalakról - érdemes és hasznos megismerni ezen vasutak építését. A különféle tervek és számítások elkészítésekor célszerű az eredeti szándékok megismerése, a korabeli kivitelezési és működtetési gyakorlatok feltárása. Ez a könyv részletesen bemutatja a Dunántúlon megépült helyiérdekű vasutakat és alapos kitekintést ad a mellékvonalak fejlesztéséről Európában. A száz évvel ezelőtt lezajlott építkezések tapasztalatai máig érvényesek. Olyan hálózati rendszer alakult ki a Dunántúlon és az országban, amelyben a vicinálisok a vasúti vérkeringés „hajszálereiként" működtek. Gazdaságosságuk már akkor is gyakran megkérdőjeleződött, de árufelhordó és elosztó szerepük révén szerves részét alkották az egész hálózatnak. Ezt az állapotot mutatja be a szerző, és a leírt tapasztalatokat célszerű figyelembe venni jelen körülményeink között is.
Ajánlom e könyvet minden vasutasnak és fuvaroztatónak. Bízom benne, hogy a bemutatott korszakhoz hasonlóan a mellékvonalak jelentősége ismét növekszik a vasúti hálózaton belül. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Bevezetés 7
Vasútépítések Magyarországon az első világháborúig 9
A dunántúli vasúthálózat kiépülése 1884-ig 14
Mellékvonalak építése Európában 20
Mellékvonalak Magyarországon 31
Az első törvények és rendeletek a mellékvonalak támogatására 37
Az első „olcsó vasút" hazánkban 40
A hazai helyiérdekű vasutak 52
Az első vicinális vasút utáni előírások 57
Helyiérdekű vasutak a Dunántúlon 68
A dunántúli helyiérdekű vasutak áttekintése 68
Az előmunkálati engedélyesek 71
Az előmunkálati engedélyek építési indoklásai 76
Az előzetes számítások és igényfelmérések 88
A részvényjegyzők 92
A vasúti építkezéseket támogató pénzintézetek 106
Az engedélyezési tárgyalások, az építési engedélyek kiadása és a részvénytársaságok
megalakulása 111
A kisajátítások 118
A kivitelezők és kivitelezések 125
Munkások, balesetek, különleges esetek 139
A műtanrendőri bejárás és az ünnepélyes forgalombahelyezés 141
Változások a Dunántúlon a vicinálisok megnyitása után 151
Historiográfiai áttekintés 156
Felhasznált irodalom 163

Dr. Majdán János

Dr. Majdán János műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Majdán János könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem