Előszó
Minden iskolázott embertől elvárható, hogy eligazodjon a magyar helyesírás szabályaiban, s az alapvetően fontos szabályokat készségszinten alkalmazza, önellenőrzéssel javítsa saját hibáit, s használja a helyesírási szabályzatot és szótárt.
Ez a feladatgyűjtemény bármely anyanyelvtanítási program kiegészítésére ajánlható csoportos és egyéni tanuláshoz, gyakorláshoz azok számára, akik helyesírási készségük fejlesztésére szorulnak.
A kötet felépítésében A magyar helyesírás szabályainak tizenegyedik kiadását követi. A feladatokat sorszámoztuk, s a sorszám alapján a kötet végén kikereshető azok megoldása is. Minden feladat mellett "Vö." (vesd össze) rövidítéssel adjuk meg, hogy a jó megoldáshoz a helyesírási szabályzat hányadik szabályát kell tanulmányozni, így szabályok felismeréséhez és alkalmazásához is kapcsolódik a gyakorlás. A feladatok megismertetik a könyv használóit a magyar helyesírás rendszerének egészével, a helyesírás alapelveivel, megkönnyítik a szabályrendszer megértését, segítik annak tudatos alkalmazását. Egy-egy feladat sok példát tartalmaz, így gyakorlás után mód nyílhat ellenőrzésre, önellenőrzésre is.
A fejezetek végén található összefüggő szövegeket tollbamondásra, diktálásra vagy másolásra ajánljuk. A szövegek sűrítve tartalmazzák az adott fejezetre jellemző helyesírási problémákat. Diktálási idejük a szöveg háromszori felolvasását jelenti. Az első felolvasás csupán a szövegértést szolgálja, a második beszédszakaszonként diktálva történik, ügyelve az írás sebességére, míg a harmadik felolvasás ellenőrző újraolvasásra szolgál.
Néhány fejezet végén szójegyzéket találunk egy-egy nehéz helyesírási kérdés szóanyagából, ezek segíthetik a szabályok megállapítását, a kivételek felismerését és az analógiás gondolkodást olyan szavak esetében, amelyeket a szabályzat szótári részében nem találtunk.
A tollbamondások szövegeihez csillaggal jelölt lábjegyzetek kapcsolódnak, ha a szöveg szerzőjének helyesírása önkényes, vagy a központozásnak más lehetőségei is helyesek. A ritkán előforduló, nehezen érthető szavak jelentését zárójelben vagy lábjegyzetben adjuk meg.
A Szaktárgyak helyesírása című fejezetet azért tartjuk fontosnak, hogy a diákoknak ne alakuljon ki kettős helyesírása: egy magyarórai és egy figyelmetlenebb, hiszen ugyanazt a helyesírási szabályrendszert kell alkalmazni minden tudományban.
A kötetet játékos feladatok zárják azok számára, akik oldottabb, derűsebb hangulatban szeretnék elsajátítani a helyesírás szabályait.
A gyakorláshoz jó munkát, türelmet, figyelmet és rendszerességet kíván és ajánl:
a szerző
Vissza