Előszó
Az oktatás új szervezeti formáinak keresése, az oktatás individualizálása, a tanulók önálló munkájának megszervezése, a tanár és tanuló munkakapcsolatának megváltoztatása, a tanulás egyéni ütemének...
Tovább
Előszó
Az oktatás új szervezeti formáinak keresése, az oktatás individualizálása, a tanulók önálló munkájának megszervezése, a tanár és tanuló munkakapcsolatának megváltoztatása, a tanulás egyéni ütemének érvényre juttatása, a tanulói érdeklődés figyelembevétele olyan problémák, amelyekre napjainkban is keressük a legcélszerűbb megoldásokat. A problémák maguk nem új keletűek. Helen Parkhurst Dalton-terve egy megoldás a századunkban született különböző pedagógiai újítások közül. Ez a könyv azonban nemcsak a Dalton-terwel ismerteti meg az olvasót. Számot ad egy figyelemre méltó kísérlet kialakulásáról, fejlődéséről, terjedéséről, sikereiről és kudarcairól, s mint esettanulmány tanulságul szolgál a mai pedagógiai újítások, kísérletek szempontjából is.
Helen Parkhurstről eddig meglehetősen keveset tudott a magyar olvasó. Ez a könyv nemcsak a Dalton-tervről írt könyvének első magyar nyelvű kiadása, hanem olyan könyv is, amely megismertet ennek az érdekes pedagógusszemélyiségnek az életével, tevékenységével.
A kötet az eredeti angol nyelvű mű törzsanyagát tartalmazza. Elhagytuk a nem a tárgy lényegéhez tartozó s ráadásul mások által írt bevezető lapokat, továbbá azt a függeléket, amely csak kiegészítése a könyvben szereplő példaanyagnak, s amely nyilván hasznos volt a Dalton-tervet alkalmazni kívánó korabeli angol pedagógusok számára, de érdektelen a mai magyar olvasó szempontjából.
A mellékletben tájékoztatást adunk a szerző életéről, tevékenységéről, a Dalton-terv fogadtatásáról, alkalmazásáról.
A fordítás Molnár Magda munkája, a kötet utószavát dr. Horváth György írta.
Budapest, 1980. december
Vissza