1.066.542

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egészségvédelem az oktatásban

Tájékoztató az oktatási-nevelési intézmények vezetői és pedagógusai számára

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tisztelt Pedagógus Kollégák. Intézmény vezetők!

Az Egészségügyi és az Oktatási Minisztérium 1998-ban kötött megállapodása teremtett lehetőséget arra, hogy megjelenjék ez az útmutató. Az eredeti... Tovább

Előszó

Tisztelt Pedagógus Kollégák. Intézmény vezetők!

Az Egészségügyi és az Oktatási Minisztérium 1998-ban kötött megállapodása teremtett lehetőséget arra, hogy megjelenjék ez az útmutató. Az eredeti terv szerint csak a magyar iskola-egészségügyi ellátórendszer bemutatása lett volna a célja, azonban úgy ítéltük meg, hogy az adott anyagi támogatás lehetőséget teremt egy bővebb ismereteket tartalmazó kiadvány készítésére. A magyar közoktatási rendszerben sok szó esik arról, hogy mennyire fontos a pedagógusok részvétele az iskolai egészségnevelésben, a dohányzás,az alkohol- és drogfogyasztás megelőzéséi célzó programokban; számos felkészítő tréning segíti ezt a tevékenységet, sőt, ma már több egészségtartalmú lantén.' is létezik. Eközben azonban kevés szó esik arról, hogy Magyarország ama kevés ország közé tartozik, ahol minden óvodának és iskolának van iskolaorvosa és védőnője - akik nagyon fontos feladatot látnak cl nemcsak a másodlagos és harmadlagos, hanem az elsődleges prevencióban is. Gyakran feledkezünk meg arról, hogy a rendszeres egészségügyi vizsgálatok, a védőoltások teljeskörű teljesítése és az eközben végzett ismeretközlő, nevelő tevékenység nélkül nem beszélhetünk egészségvédelemről, egészségfejlesztésről. Az iskola-egészségügy és a közegészségügyi szolgálatok közös feladata az is, hogy őrködjenek az oktatási-nevelési intézmények környezetének biztonsága felett és elősegítsék, hogy az minél inkább az egészséget támogatóvá váljék. A környezet biztonsága és egészsége nemcsak a testi, de a lelki egészség szempontjából is nélkülözhetetlen, és fontos tényezője az egészséget kedvezően befolyásoló szokások kialakulásának és megszilárdulásának. Az egészséget támogató környezet abban is segít, hogy a valamilyen krónikus betegséggel vagy fogyatékossággal élő gyermek is jól érezze magát az iskolában, képes legyen feladatait teljesíteni. Mindebben Önök, Tisztelt Pedagógus Kollégáink nagyon sokat segíthetnek. Erre az együttműködésre szeretnénk Önöket kérni, és egyúttal segítséget is nyújtani ezzel a kiadvánnyal. Előfordulhat, hogy lesznek Önök közül, akik túl optimistának találják azt a képet, amelyet az iskola-egészségügyről festettünk, akik a saját iskolájukban, óvodájukban dolgozó védőnőnél vagy iskolaorvosnál nem tapasztalják azt. ami e könyv szerint a dolguk. Ennek oka lehet a hálózat helyenkénti gyengesége, a helyettesítő és túlterhelt egészségügyi szakemberek kelleténél nagyobb száma. Lehet azonban az is, hogy csak hiányos kommunikációról van szó, lehet, hogy csak egy asztal mellé kellene ülniük és meg kellene beszélniük a közös feladatokat. Ehhez kívánunk jó egészségei és sok erőt. Vissza

Tartalom

Előszó ..................................................................... 7
I. Általános tudnivalók az iskola-egészségügyről (Dr. Aszmann Anna)................. 9
1. Az iskolák egészségügyi ellátása (néhány történeti adat).......................... 9
2. Az iskola-egészségügyi hálózat ma........................................... 9
3. Az iskola-egészségügyi tevékenység szabályozása............................ 10
II. Egészségügyi prevenció az iskolában (Dr. Aszmann Anna)........................ 13
1. Az óvodákban, iskolákban végzett szűrővizsgálatokról........................ 13
2. A védőnői munka Ónálló területei az iskolában ................................ 20
3. Fogászati problémák, fogászati szűrővizsgálatok.............................. 21
•1. Néhány tudnivaló a testnevelési csoportbeosztásról............................ 23
5. Felkészítés a pályaválasztásra.............................................. 23
III. Az oktatási-nevelési tevékenység közegészségügyi feltételei (Dr. Bihari Ágnes)...... 25
I Az iskola-egészségügy, közegészségügy és a pedagógusok közegészségügy i feladatai . 25
2. Az oktatási-nevelési tevékenység közegészségügyi normái....................... 26
3. A környezet tárgyi feltételei............................................... 29
A gyermekek és ifjak táplálkozása és a közétkeztetés (Dr. Mramurácz Éva) ......... 41
2. A táplálkozással kapcsolatos tudnivalók.................................... 42
3. A hazai gyermektáplálkozás............................................... 43
4 A gyermekek közétkeztetésének szabályozása................................. 44
5. Az egészséges közétkeztetés gyakorlati követelményei gyermekkorban............. 44
6. Divatos diéták, alternatív táplálkozási módok ............................... 46
7. A speciális étkezési szükségletű gyermek................................... 46
8. Sportolók táplálkozása.................................................. 47
V. Fertőző betegségek és megelőzésük (Dr. Kertész Adrienn)....................... 49
1. Járványtan) alapfogalmak és intézkedések.................................. 49
2. Védőoltások ........................................................... 50
3. Fertőző betegségek...................................................... 52
VI. Az óvodás és iskolás gyermekek pszichés problémái (Dr. Gyenge Eszter)......... 62
1. A gyermekek személyiségfejlődésének színterei ............................... 62
2. A gyermekkori pszichés zavarok felismerését akadályozó tényezők............. 63
3. A különböző életkorú gyermekek szaksegítséget igénylő problémái................ 63
4 Az egészségügy és a pedagógia szerepe a pszichés problémák felderítésében......... 69
5. Együttműködés a szülőkkel ............................................... 69
6. Hova küldhetjük az észlelt problémákkal, tünetekkel a gyermekeket?.............. 70
7. A szakemberek együttműködésének jelentősége és módszerei................... 71
VII. Drogproblémák az iskolában (Dr. Gyenge Eszter)......................... 72
1. A drogfogyasztás nagyságrendje............................................ 72
2. A serdülők drogfogyasztásának jellemzői..................................... 72
4. Mit tehetünk?............................................. ........... 73
VIII. Beteg gyermek az óvodában és az iskolában (Dr. Karoliny Gizella - Dr. Varga Agara) 75
I Általános tudnivalók..................................................... 75
2. Rosszullétek ellátása............................................. 76
3. Krónikus beteg gyermek az iskolában ...................................... 83
4. A külső. mint a közérzetet és az önértékelést befolyásoló tényező.............. 90
IX. A mozgáskorlátozott gyermek az iskolában (Vekerdy Zsuzsa)....................
1. Az együttnevelés feltételei ....................................................................91
2. Személyi feltételek.......................................................................92
X. Iskolai gyermekvédelem (Dr. Herczog Mária)....................................................................95
1. Család és iskola...........................................................................95
2. Az iskola funkciói......................................................................96
3. Pszichológusok az iskolában ........................................................97
4. Szociális szakember az iskolában........................................... 98
5. A gyermekek védelméről szóló törvény...................................... 98
6. Gyermekvédelmi problémák az iskolában......................................................................100
7. A bántalmazott gyermek..............................................................100
XI. A gyermekek egészségi állapota, egészséget befolyásoló magatartása (Az iskola a gyermekek egészséget befolyásoló szokásainak javítása érdekében) (Dr. Aszmann Anna) .... 103
1. A felnőttnépesség egészségi állapota............................................103
2. A gyermekek egészségi állapota........................................................105
3. Életmód, egészségmagatartás...................................................................106
4. Az oktatási-nevelési intézmények lehetőségei az egészséget támogató szokások kialakításában...........111
Függelék.......................................................................117
1. Gerincbetegségek megelőzésének lehetősége a normál iskolai testnevelés
keretében (Dr. Somhegyi Annamária - Dr. Varga Péter Pál)..............................................| 18
2. A Magyar Gerincgyógyászati Társaság tartásjavító tornáját oktató tanszékek..............121
3. Iskolai gyógyszerkészlet.........................................122
4. Fontosabb jogszabályok....................................................................123
5. A HIV-pozitív személy életvitele. A HIV-pozitív gyermek és a közösség....................124
6. Gyermekviselkedési kérdőív (Gádoros Júlia)...........................
7. Ajánlott irodalom............................................................................
8. Fogbalesetek (külön behúzott lapon!)
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem