Előszó
Évekkel ezelőtt egyik érettségizett növendékem, aki édesanyja kívánságára a tanév elején egykedvűen, unottan jött iskolánkba, hogy a konyhatechnikai eljárásokban kiképezze magát, a tanév végén...
Tovább
Előszó
Évekkel ezelőtt egyik érettségizett növendékem, aki édesanyja kívánságára a tanév elején egykedvűen, unottan jött iskolánkba, hogy a konyhatechnikai eljárásokban kiképezze magát, a tanév végén többek között a következő lelkes szavakkal köszönt el intézetünktől. „Valóban csodás a főzés művészete, szertartás és áldozat az élet oltárán. Kezdete elvész az ^sidők homályában, amikor az első kis füstoszlop felszállt a barlangok előtt rakott tűzből, melyen ott sistergett a vadpecsenye. Azóta mindenütt és minden percben megújul az ég felé kígyózó füstkarikákban és égni ijog ez az áldozati tűz az élet dicsőségére mindaddig, amíg csak élő embe- lese a földön. Ahogy a kezeink között a formátlan nyersanyag itt átalakr-rf, alakot, ízt, színt kapott, eredeti formáját levetette és valósággal újjászületett, az igazán alkotó művészet,'egyenlő értékű a szobrászéval, aki a nyersanyag ból formálja ki műremekét. Ez az átalakulás csodája" — mondotta. Itt értettem meg, növendékem öntötte szavakba, amit adt'-'g csak éreztem, hogy az átalakulásnak ez a csodája, amit ridegen konyhatechnikai eljárásoknak — főzésoktatásnak nevezünk, nem mesterség, nemcsak'pedagógia, hanem az emberiség legrégibb és legáltalánosabb művészete. Szívet, lelket, lelkesedést, e tárgy köré csoportosuló érdeklődést csupán ez a művészettel lobogó láng válthat ki.
Csak, akik közelebbről foglalkoznak a táplálkozástannal és» a gyakorlati főzéssel, tudják^hogy ez napjainkban tudománnyá is fejlődött. Ezért a főzésoktatás elméleti része magában foglalja a tápanyagok ismertetését, a tápcsatorna működését, az anyagcsere élettanát, az élelmi anyagoknak az elkészítés során történő változásait, a növényi és állati eredetű élelmiszerek ismertetését, diétás étrendekkel kapcsolatos fontosabb tudnivalókat. Tizenegyéves pedagógiai működésem tapasztalatai szerint, — amelyeket Budapest Székesfőváros Prohászka Ottokár-utcai háromévfolyamú Háztartási Továbbképzőjében, valamint a Székesfővárosi Népművelési Bizottságának a Gázművekkel karöltve rendezett főzőtanfolyamain szereztem, — foglaltam rendszerbe az elméleti tudnivalókat. A könyv ¦elméleti fejezetei azonban csak a gyakorlati munka közben felmerülő ker-
Vissza