1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hazai és külföldi vasúti balesetek /1846-1975/

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Közlekedési Dokumentációs Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 480 oldal
Sorozatcím: Vasúthistória Könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-7085-29-7
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasutak történetének különböző fejezetei mindig sok érdekességet tartalmaznak, mind a nagyközönség, mind a vasutas szakemberek számára. Az utazó közönség, a vasutat használók és a vasutasok is... Tovább

Előszó

A vasutak történetének különböző fejezetei mindig sok érdekességet tartalmaznak, mind a nagyközönség, mind a vasutas szakemberek számára. Az utazó közönség, a vasutat használók és a vasutasok is szívesen olvassák a vasutak építéséről, a vasúti pályák, az épületek, a hidak, a mozdonyok, a vasúti kocsik fejlődéséről, és a vasúti sebességek növekedéséről szóló könyveket.
Ezek között a vasút történetének egyik legérdekfeszítőbb fejezete azonban mégis azoknak a vasúti baleseteknek a leírása, melyek megzavarták a vasútüzem menetét és sokszor súlyos emberáldozatokkal, halálesetekkel, sebesülésekkel, mindenek előtt pedig anyagi értékek tönkremenetelével, hatalmas anyagi károkkal jártak. Ezek a látványos balesetek esetenként megdöbbentik az utazóközönséget, és ismételten felhívják a figyelmet a vasútüzem veszélyességére. Ugyanakkor azonban a vasúti baleseteknek rendszerint csak a szomorú és látványos következményei tárulnak a közönség elé, az igazi okok, a valós körülmények, és a vasúti háttér nagyrészt ismeretlen, rejtve marad. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Bevezetés 11
1. A vasút sajátosságai 15
1.1. A vasúti közlekedés sajátosságai 15
1.2. A vasúti balesetek sajátosságai 16
1.2.1. A vasúti balesetek fogalma 17
1.2.2. Baleseti veszélyforrások 18
1.2.3. A balesetek megelőzési lehetőségei 19
1.2.4. A vasúti balesetek csoportosítása 21
2. A világ vasútjainak legnevezetesebb balesetei 22
2.1. Balesetek a gőzüzemű vasutakat megelőző időkből 22
2.2. A közforgalmú vasutak első és legnevezetesebb balesetei 25
3. Összeütközéses balesetek 31
3.1. Külföldi vasutakon előfordult súlyosabb ütközéses balesetek 34
3.1.1. Balesetek a vasúti közlekedés megindulásának
első évtizedeiben/1825-1855/ 34
3.1.2. Balesetek 1856-1899 évek között 36
3.1.3. Balesetek 1900-1919 évek között 47
3.1.4. Balesetek 1920-1944 évek között 56
3.1.5. Balesetek 1945-1975 évek között 67
3.2. Összeütközéses balesetek a magyar vasutakon a múlt században (1847-1899) 69
3.2.1. Soproni baleset (1847) 69
3.2.2. Vonatütközéses balesetek az Osztrák Államvasút
Délkeleti Vasút vonalain (1852-1855) 75
3.2.3. Balesetek az 1860-as években 77
3.2.4. Balesetek 1870. és 1890. évek között 78
3.2.5. Baleset Esztergomnána és Köbölkút között (1893) 79
3.3. Balesetek a magyar vasútvonalakon a század első két évtizedében (1900-1919) 80
3.3.1. Erzsébetváros-Medgyes állomások közötti baleset (1913) 91
3.3.2. Fiumei gyors balesete (1913) 92
3.3.3. Herceghalmi baleset (1916) 92
3.3.4. Balesetek a vasúttársaságok vonalain (1907-1918) 97
3.4. Balesetek a két világháború között (1920-1944) 100
3.4.1. Balesetek a béke éveiben 100
3.4.2. Balesetek a harcterek közelében 103
3.5. Ütközéses balesetek 1945 és 1975 évek között 105
3.5.1. Első balesetek az újra megindult vasúti közlekedésben (1945-1946) . 105
3.5.2. Balatonfenyves és Máriafürdő közötti baleset (1948) 106
3.5.3. Kétsúlyos ütközéses baleset Székesfehérvár bejárati jelzőjénél (1951,1952) 107
3.5.4. Debrecen (1951) 107
3.5.5. Rákos állomás (1952) 108
3.5.6. Buda-Császárfürdő (1952) 109
3.5.7. Tata (1959) 113
3.5.8. Kunszállás (1960) 113
3.5.9. Dunaújváros (1960) 115
3.5.10. Ütközéses balesetek budapesti pályaudvarokon (1961) 115
3.5.11. Kecskéscsárda (1963) 117
3.5.12. Szolnok-Paládics puszta (1963) 119
3.5.13. Gödöllő-Aszód (1966) 123
3.5.14. Kiskőrös 125
3.5.15. Felsőzsolca(1968) 125
3.5.16. Mende(1968) 126
3.5.17. Herend (1969) 131
3.5.18. Moha (1969) 135
3.5.19. Dinnyés (1969) 137
3.5.20. Szolnok rendező pályaudvar (1969) 137
3.5.21. Zebegény (1971) 138
3.5.22. Rákospalota-Újpest előtt személyvonat balesete (1971) 138
3.5.23. Vác előtt két személyvonat ütközése (1971) 140
3.5.24. Monor (1973) 141
3.5.25. Balf (1973) 142
3.5.26. Vác állomáson személyvonat és tolatómozdony ütközése (1974) 143
3.5.27. Hajdúszoboszló (1974) 146
3.5.28. Hernádnémeti-Felsőzsolca (1975) 146
4. Kisiklások 148
4.1. Külföldi vasutak kisiklásos balesetei 155
4.1.1. Angliai balesetek a vasút első évtizedeiben 155
4.1.2. Franciaországban a vasút megindulásának első évtizedeiben
bekövetkezett kisiklások 157
4.1.3. Német vasutak első kisiklásos balesetei 157
4.1.4. Első kisiklásos balesetek az osztrák vasutaknál 159
4.1.5. Kisiklásos balesetek az amerikai vasutaknál 160
4.1.6. Kisiklásos balesetek külföldi vasutaknál (1880-1919) 161
4.1.7. Kisiklásos balesetek külföldi vasutaknál (1920-1944) 168
4.1.8. Külföldi vasutak kisiklásos balesetei a második világháborút
követő években (1945-1975) 172
4.2. Kisiklások a magyar vasúttársaságok vasútvonalain (1846-1928) 177
4.2.1. Első kisiklásos balesetek 177
4.2.2. Szob-Esztergomnána közötti vonatkisiklás (1856) 179
4.2.3. Kőbánya állomáson vegyes vonat balesete felbontott vágányon (1873) . 180
4.2.4. Kisiklásos balesetek a Déli Vasúton (1868-1899) 182
4.2.5. Kassa-Oderbergi Vasút szomolnokhutai balesete (1900) 184
4.2.6. Déli Vasút kiscsérpusztai balesete (1928) 184
4.3. Kisiklásos balesetek a MÁV vonalain (1868-1919) 186
4.3.1. Első balesetek a MÁV vonalain 186
4.3.2. Személyvonat kisiklása Dorozsma és Szatymaz állomások között (1893) 187
4.3.3. Kolozsvár-Apahida között személyvonat kisiklása (1894) 188
4.3.4. Borkút (1895) 189
4.3.5. Tehervonat kisiklása Mehádia és Jablanica között (1898) 190
4.3.6. Kettős kisiklás Galánta állomáson (1900) 190
4.3.7. Újarad és Németság között kisiklás (1904) 192
4.3.8. Kispest mellett és Miskolc Gömörin történt kisiklás (1906) 192
4.3.9. Gyorsvonat kisiklása Dorozsmán (1907) 193
4.3.10. Kisiklások a MÁV vonalakon (1907-1911) 196
4.3.11. Kisiklások a MÁV kezelésben lévő HÉV vonalakon 199
4.4. Kisiklásos balesetek a MÁV vonalain (1920-1944) 201
4.4.1. Kisebb jelentőségű balesetek 202
4.4.2. Kisújszállás állomáson tehervonat kisiklás (1929) 202
4.4.3. Kassai gyors kisiklása Hernádcsány állomáson (1939) 204
4.5. Kisiklásos balesetek a MÁV vonalain (1945-1975) 204
4.5.1. Albertirsa és Ceglédbercel-Cserő között (1948) 205
4.5.2. Sümeg-Ukk (1952) 206
4.5.3. Jánosháza (1952) 206
4.5.4. Gödöllő-Aszód (1959) 206
4.5.5. Kál-Kápolna (1960) 207
4.5.6. Újszászi delta (1960) 208
4.5.7. Polgárdi (1960) . 208
4.5.8. Tiszatenyő (1962) 209
4.5.9. Csór-Nádasladány (1967) 210
4.5.10. Kőbánya felső (1968) 213
4.5.11. Nagytétény-Diósd (1968) 214
4.5.12. Albertirsa (1968) 218
4.5.13. Kurd (1969) 221
4.5.14. Szabadkígyósi tanyák (1970) 225
4.5.15. Szajol állomás (1974) 228
4.5.16. Délegyháza (1975) 231
4.5.17. Nyékládháza (1975) 234
4.5.18. Ernőd (1975) 239
4.5.19. Gárdony (1975) 244
5. Vasúti útátjárókon történt balesetek 245
5.1. A vasúti útátjárók biztosításának módjai 245
5.2. Balesetek a külföldi vasutak útátjáróin 251
5.3. Balesetek a magyar vasutak útátjáróin a lófogatú járművek közlekedésének
időszakában (1846-1919) 255
5.4. A két világháború közötti időszak balesetei vasúti útátjárókon (1920-1944) . 262
5.5. Balesetek a sorompó nélküli és hagyományos sorompóval védett
útátjáróknál (1945-1975) 263
5.5.1. Vecsés(1958) 263
5.5.2. Rákos-Pécel (1959) 264
5.5.3. Szolnok-Tószeg vonal kénsavgyári útátjáró (1959) 266
5.5.4. Kecskéscsárda megállóhely (1971) 266
5.5.5. Helvéciái útátjáró (1973) 268
5.5.6. Hajdúsámson (1975) 271
5.6. Balesetek a korszerűen biztosított útátjáróknál 272
5.6.1. Szegedi kisvasút röszkei útátjáróján (1970) 273
5.6.2. Rákoshegy (1972) 274
6. Állatok elgázolása 277
7. Vágányzáró bakra való ütközések 281
8. Vonatok és járművek megfutamodása 301
8.1. Külföldi vasutaknál előfordult súlyosabb kimenetelű vonat
és jármű megfutamodások 302
8.2. Hazai vasutakon történt vonat és jármű megfutamodások 304
8.2.1. Brennbergbánya (1877,1949) 304
8.2.2. Kisebb következményekkel járó kocsi megfutamodások (1929-1958) 305
8.2.3. Somoskőújfalu (1972) 307
8.2.4. Sajóecseg (1973) 309
8.2.5. Börzsönyi kisvasúti baleset 309
9. Elemi események okozta balesetek 312
9.1. Külföldi vasutak balesetei 313
9.1.1. Földcsúszások, sziklaomlások, árvizek okozta balesetek 313
9.1.2. Szél által okozott balesetek 320
9.1.3. Tűz és robbanószer okozta balesetek 323
9.1.4. Balesetek ködös időjárásban 325
9.1.5. Hó okozta balesetek 326
9.1.6. Különleges elemi események 327
9.2. Elemi események okozta balesetek a hazai vasutakon 328
9.2.1. Árvizek, esőzések okozta vasúti balesetek 328
9.2.2. Sziklaomlások 333
9.2.3. Szélviharok okozta balesetek 333
9.2.4. Villámcsapások 337
9.2.5. Tüzek és robbanások 337
9.2.6. Balesetek havazás következtében 341
9.2.7. Köd okozta balesetek 344
10. Balesetek vasúti hidakon 346
10.1. Balesetek külföldi vasutak hídjain 347
10.2. Balesetek hazai vasúti hidakon 363
10.2.1. Ung híd (1877) 363
10.2.2. Zagyva híd (Hatvan-Szolnok vonal, 1879) 364
10.2.3. Eszéki Dráva híd (1882) 364
10.2.4. Balesetek kisebb hazai hidakon 368
11. Balesetek vasúti alagutakban 370
11.1. Külföldi balesetek 370
11.2. Balesetek a hazai vasutak alagútjaiban 372
12. Balesetek fogaskerekű vasutakon 374
13. Pályavétségek, pályamerényletek, támadások a vasutak ellen 378
13.1. Merényletek vonatok ellen a külföldi vasutaknál 380
13.1.1. Merényletek az amerikai vasutakon 380
13.1.2. Oroszországi merényletek vonatok ellen 382
13.1.3. Merényletek vasútvonalakon az első világháborút megelőző években . 385
13.1.4. Vasúti merényletek az első világháborút követő időben 387
13.2. Vonatok elleni merényletek Magyarországon 388
13.2.1. A magyar betyárvilág tagjainak merényletei a vasút ellen 388
13.2.2. Pályavétségek, pályamerényletek 390
13.2.3. Biatorbágyi merénylet (1931) 392
14. Kazánrobbanások 398
14.1. Külföldi vasutaknál bekövetkezett kazánrobbanások 400
14.2. Hazai kazánrobbanások 406
15. Szolgálati járművek balesetei 411
16. Rakodási hiányokból származó balesetek 417
16.1. Bp.Kelenföld-Bp.Ferencváros között kisiklás rakománycsuszamlás
következtében (1960) 417
16.2. Pécel-Isaszeg között kisiklás rakománycsuszamlás miatt (1960) 418
16.3. Pécel-Isaszeg között kisiklás a rakomány helytelen rögzítése miatt (1970) 419
17. Balesetek vágányok szintbeni keresztezésén 421
18. Katonavonatok balesetei 423
18.1. A múlt században történt balesetek 423
18.2. Balesetek a XX. század elején 425
18.3. Az első világháború katonavonatainak balesetei 426
18.4. Balesetek a második világháborúban 427
18.5. A második világháború harci eseményei közben
hazánkban bekövetkezett balesetek 428
18.6. A háborút követő megszállás éveiben történt balesetek 429
19. Szerencsés kimenetelű "majdnem balesetek" 431
19.1. Külföldi "majdnem balesetek" 431
19.2. Hazai "majdnem balesetek" 432
20. Különleges vasúti balesetek és rendkívüli események 434
21. Segély szerelvények 439
21.1. Segélynyújtó eszközök a külföldi vasutaknál 439
21.2. A MAV segélynyújtási szervezete 441
22. Közlekedési balesetek összehasonlító adatai 446
22.1. Közlekedési ágak biztonságának összehasonlítása 446
22.2. Vasúti balesetek nemzetközi adatai 450
22.3. Hazai vasúti balesetek adatai 458
Utószó 475
Irodalomjegyzék 473

Dr. Horváth Ferenc

Dr. Horváth Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Horváth Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem