1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hátrányos helyzet

Egy oktatásügyi probléma társadalmi vetületei

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 233 oldal
Sorozatcím: Korszerű nevelés
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 12 cm
ISBN: 963-17-5292-5
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52586/6.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás kérdése az oktatásügy irányításában az MSZMP VIII. kongresszusa után merült föl megújult formában. A közép- és főiskolai fölvételiknél addig érvényben levő adminisztratív, származás szerinti merev kategorizálás megszűnt; ezért a kétkezi dolgozók hátrányos helyzetben tanuló gyermekein fokozott mértékben kellett oktatásügyön belüli eszközökkel segíteni.
A hátrányos helyzet problematikájának vizsgálata során kétfajta megközelítés adódhat. Az oktatásügyi-pedagógiai megközelítés, amelynek az az előnye, hogy megoldási módozatokat sugall; hátránya viszont, hogy nem - vagy nem kellő mértékben - vet számot a kérdés társadalmi összefüggéseivel. AZ eddigi szociológiai megközelítések utalnak a családi-társadalmi környezet meghatározó jellegére; viszont elsősorban a kritika funkcióját töltik be a mai iskolával szemben, s így nem - vagy csak alig - alkalmasak oktatásügyi döntések előkészítésére. Olyan értelmezési keretet kell tehát keresni, amely... Tovább

Fülszöveg

A hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás kérdése az oktatásügy irányításában az MSZMP VIII. kongresszusa után merült föl megújult formában. A közép- és főiskolai fölvételiknél addig érvényben levő adminisztratív, származás szerinti merev kategorizálás megszűnt; ezért a kétkezi dolgozók hátrányos helyzetben tanuló gyermekein fokozott mértékben kellett oktatásügyön belüli eszközökkel segíteni.
A hátrányos helyzet problematikájának vizsgálata során kétfajta megközelítés adódhat. Az oktatásügyi-pedagógiai megközelítés, amelynek az az előnye, hogy megoldási módozatokat sugall; hátránya viszont, hogy nem - vagy nem kellő mértékben - vet számot a kérdés társadalmi összefüggéseivel. AZ eddigi szociológiai megközelítések utalnak a családi-társadalmi környezet meghatározó jellegére; viszont elsősorban a kritika funkcióját töltik be a mai iskolával szemben, s így nem - vagy csak alig - alkalmasak oktatásügyi döntések előkészítésére. Olyan értelmezési keretet kell tehát keresni, amely mindkét megközelítés előnyeit egyesíti.
Ilyen értelmezési keretül javasolja a könyv az iskola szociológiai megközelítést, vagyis azt a szemléletmódot, amely az iskolát mint szervezetet vizsgálja, és ennek a szervezetnek a funkcióit tárja föl egy adott települési körzeten belül. Vissza

Tartalom

Prológus5
Bevezetés: A társadalmi-történeti jelenség15
A hátrányos helyzet társadalmi-történeti vetületben17
Akik lemaradnak23
Kitekintés: A "jóléti társadalom" mostohái30
Értelmezési keret: az iskola és körzete37
A szociológiai kritika39
Az oktatásügyi szempont47
Az iskola mint közösségi intézmény52
Iskolai szervezet és tanulmányi eredmény58
Az iskolakörzet mint települési környezet73
Mi a települési környezet?75
Településfejlettség és az iskolai szervezet84
Esettanulmány: Egy falusi iskola és körzete90
Az iskolakörzet mint társadalmi környezet101
Mi a társadalmi környezet?103
Társadalmi környezet és tanulmányi eredmény118
Esettanulmány: Másfél száz falusi tanuló életmódja135
Az iskolakörzet mint nevelési környezet151
Mi a nevelési környezet?153
A hátrányok halmozódása163
Amikor a pedagógus értékel173
Sorsok181
Befejezés: Az oktatásügyi-pedagógiai probléma185
A segítségnyújtás "stratégiája"187
A segítségnyújtás "taktikája"197
Kitekintés: A kompenzáló oktatás csődje és tanulságai208
Irodalom215

Kozma Tamás

Kozma Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kozma Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem