1.063.223

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az imbecillisek pedagógiája

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 314 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-18-0362-7
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: 53014.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ma még sok téves vélekedés él az értelmileg jelentősen sérült gyermekekről és felnőttekről. Pedig az elmúlt évtizedekben erősödött társadalmi megsegítésük világszerte és hazánkban is. 1971 -ben az ENSZ nyilatkozatot adott ki a többiekével egyenlő emberi jogaikról, a sajátos helyzetüknek megfelelő nevelés, bánásmód és munkalehetőségek biztosításáról.
Hatos Gyula, a budapesti Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola docense ebben a munkájában a társadalmi meg segítés pedagógiai oldalát mutatja be. A gyógypedagógiai nevelést az egész életen át tartó támogatásként értelmezi. Megmutatja a fejlődési gátoltság enyhítésének és szociális következményei leküzdésének útját. Foglalkozik a nehezített szülői helyzettel is, mely ugyanúgy pedagógiai segítséget igényel, mint maga a sérült ember.
Munkája szintézis, melyben a hazai kutatás és nevelési gyakorlat eredményeit ötvözi a szaktudomány külföldi tapasztalataival. Sok új információt ad mindazoknak, akik a sérült emberekkel... Tovább

Fülszöveg

Ma még sok téves vélekedés él az értelmileg jelentősen sérült gyermekekről és felnőttekről. Pedig az elmúlt évtizedekben erősödött társadalmi megsegítésük világszerte és hazánkban is. 1971 -ben az ENSZ nyilatkozatot adott ki a többiekével egyenlő emberi jogaikról, a sajátos helyzetüknek megfelelő nevelés, bánásmód és munkalehetőségek biztosításáról.
Hatos Gyula, a budapesti Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola docense ebben a munkájában a társadalmi meg segítés pedagógiai oldalát mutatja be. A gyógypedagógiai nevelést az egész életen át tartó támogatásként értelmezi. Megmutatja a fejlődési gátoltság enyhítésének és szociális következményei leküzdésének útját. Foglalkozik a nehezített szülői helyzettel is, mely ugyanúgy pedagógiai segítséget igényel, mint maga a sérült ember.
Munkája szintézis, melyben a hazai kutatás és nevelési gyakorlat eredményeit ötvözi a szaktudomány külföldi tapasztalataival. Sok új információt ad mindazoknak, akik a sérült emberekkel kapcsolatban állnak. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Az imbecillis gyermek 11
Az értelmi fogyatékosság meghatározása 11
Az imbecillitás interdiszciplináris megközelítése 16
Az imbecillitás megjelölésére használatos terminológia 27
Az imbecillitás főbb jellemzői 29
Az imbecillisek személyiségéről 34
Az imbecillisek tanulásának néhány általános sajátossága 43
Az imbecillis gyermekcsoport körülhatárolása pedagógiai szempontból 48
Az imbecillisek a társadalomban 53
Az értelmi fogyatékosok és a társadalmi környezet 53
Az értelmi fogyatékosok szociális szerepei az egyes kultúrákban 56
Az imbecillisek a szocialista társadalomban 58
Az imbecillisek intézményes nevelésének és foglalkoztatásának rövid történeti áttekintése 62
Új törekvések: normalizáció, integráció 68
Az imbecillisek pedagógiájának tárgyköre 74
Az imbecillisek pedagógiájának néhány alapvető jellemzője 74
Az imbecillisek pedagógiájának kapcsolata az értelmi fogyatékosok pedagógiájával 77
Az imbecillisek pedagógiájának részterületei 79
Pedagógiai munka az imbecillis gyermekek és felnőttek intézményeiben 79
Az imbecillisek nevelő-oktató intézményeinek kapcsolatrendszere 85
Az imbecillisek nevelésének célja 87
A célmeghatározás szükségessége 88
A cél elemzése 89
A cél időnkénti felülvizsgálásának szükségessége 93
Téves céltípusok 94
A nevelési alapelvek és feladatok 97
A nevelés korrekciós jellege 98
Az egyéni bánásmód kitüntetett szerepe a közösségben 100
A tudatosság és tervszerűség elve 101
Az aktivitás elve 102
A gyógypedagógus vezető szerepének elve 103
A nevelő hatások egységének elve 105
A nevelési feladatok módosulása 106
A testi nevelés 107
A gondozás 108
Az egészséges életmód szokásainak kialakítása 112
A gyermekek edzése 112
A testi nevelés iskolai eszközei 113
Az oktatási folyamatban alkalmazott mozgásgyakorlatok 116
Az értelmi nevelés 117
Az értelmi nevelés lehetősége és szükségessége 117
Az értelmi nevelés célja és feladatai 122
A kognitív funkciók megalapozása 123
A kognitív funkciók fejlesztése 127
Az észlelés és megfigyelőképesség fejlesztése 127
A figyelem fejlesztése 131
Az emlékezés fejlesztése 135
A gondolkodás fejlesztése 138
Az ismeretek kialakítása, gazdagítása, rendezése 150
Kommunikációra, beszédre nevelés 152
Az imbecillisek beszédállapotának jellemzése 155
A metakommunikáció 160
A kommunikációra és beszédre nevelés feladatai 162
A beszédre nevelés területei 165
a) A korai beszédnevelés 165
b) Beszédnevelés az óvodában 166
c) Beszédnevelés az iskolában 167
A szociális beilleszkedésre nevelés 170
A szociális fejlődés lehetőségei és határai 171
A szociális beilleszkedésre nevelés feladatai 175
A szociális magatartás fejlesztésének néhány szempontja 177
a) A kontaktus kialakítása és fejlesztése 178
b) Az önmagukról alkotott kép fejlesztése 179
Nevelés a közösségben 181
Néhány magatartásforma szerepe a szociális kapcsolatokban 183
A munkára nevelés 187
A munkára nevelés tartalma 188
A munkára nevelés korrekciós jellege 190
A munkára nevelés részei 191
Munkára nevelés a nevelőotthonban 191
Munkára nevelés a családban 192
A nevelés módszerei 193
A nevelési módszerek sajátosságai 193
a) A követelés módszerei 194
b) A meggyőzés módszerei 202
c) A gyakorlás módszere és eszközei, a szoktatás 204
A nevelés eszközei 207
A játék 207
A játék értelmezése 207
A játék szerepe az imbecillis gyermekek fejlődésében 207
Az imbecillis gyermekek játékának irányítása 209
A tanítási-tanulási folyamat 213
Az oktatás értelmezése az imbecillisek pedagógiájában 213
A foglalkoztató iskolai tanítási-tanulási folyamat sajátosságai 215
Az oktatás alapelvei 218
A tanítás tartalma 222
A tanítás-tanulás megszervezésének feltételei 227
A nevelőmunka sajátos területei 234
A családi nevelés 234
Az imbecillis gyermek hatása a családjára 234
A szülők beállítódása a fogyatékos gyermekkel kapcsolatban 239
A szülők mint nevelési partnerek 242
A nevelőotthoni nevelés 248
Előzmények a nevelőotthoni nevelésben 248
A nevelőotthon napjainkban 250
A nevelőotthon feladatai és nevelési területei 254
Nevelés felnőttkorban 261
Az imbecillisek a felnőttkorban 261
A nevelés lehetősége és igénye 265
A felnőttnevelés feladatai 268
Felnőttnevelés a munkahelyen 270
A szabadidő felhasználására nevelés 271
A szexuális nevelés 273
Az imbecillisek nevelői 277
A nevelő tulajdonságai 277
A fogyatékos gyermekek nevelőivel szemben támasztott sajátos követelmények 279
Irodalom 283
Idegen rövidítések magyarázata 299
Tárgymutató 300
Névmutató 305
Idegen nyelvű tartalmi összefoglalók (orosz, angol, német) 309
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem